controle veiligheid bij AED

Auteur Topic: controle veiligheid bij AED  (gelezen 9632 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

whiter

  • Gast
Gepost op: 14 december 2005, 20:52:10
beste hulpverleners

bij een reanimatie gaan  we eerst op eigen veiligheid letten maar zouden we bij een AED nog ergens extra op letten? :D




Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #1 Gepost op: 14 december 2005, 21:28:37
Bij het topic van de ambulance staat een behoorlijke discussie over AED's onder 'gevaarlijke omstandigheden', zoals een slachtoffer dat in een plas water ligt.
Arts  www.alphalog.nl


Remi

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 14 december 2005, 21:57:12
Wat dacht je van de veiligheid van de omstanders?


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #3 Gepost op: 14 december 2005, 22:21:38
Ja, wat is daar mee?  ;D

Maar serieus, een AED is geen dodelijk instrument. Zorg er gewoon voor dat op straat omstanders niet aan de persoon zitten terwijl de AED bezig is, maar het ergste wat ze kunnen doen is de interne ECG van de AED storen, zodat er wat extra tijd nodig is. Zichzelf per ongeluk frituren is onmogelijk ;)
Arts  www.alphalog.nl


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #4 Gepost op: 14 december 2005, 23:39:47
Ja, wat is daar mee?  ;D

Maar serieus, een AED is geen dodelijk instrument. Zorg er gewoon voor dat op straat omstanders niet aan de persoon zitten terwijl de AED bezig is, maar het ergste wat ze kunnen doen is de interne ECG van de AED storen, zodat er wat extra tijd nodig is. Zichzelf per ongeluk frituren is onmogelijk ;)

ik zou niet graag mijn handen links en rechts op de borstkast gelegd willen hebben als er geklapt wordt.
De AED "ziet" ze niet liggen zolang je ze stil houdt en ik sluit dan ook niet uit, dat niet ECG van het slachtoffer maar je eigen ECG een dramatische veranderingen ondergaat.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #5 Gepost op: 15 december 2005, 08:37:29
ik zou niet graag mijn handen links en rechts op de borstkast gelegd willen hebben als er geklapt wordt.
De AED "ziet" ze niet liggen zolang je ze stil houdt en ik sluit dan ook niet uit, dat niet ECG van het slachtoffer maar je eigen ECG een dramatische veranderingen ondergaat.


 

Tja een en ander wordt toch behoorlijk uitgelegd tijens de AED training denk ik  ;)
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


lies

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 15 december 2005, 09:06:42
Bij het topic van de ambulance staat een behoorlijke discussie over AED's onder 'gevaarlijke omstandigheden', zoals een slachtoffer dat in een plas water ligt.

Klopt maar je mag ook al niet te dicht met je telefoon in de buurt komen maar waarom weet ik niet waarom dit zou storen (dit zijn ook gevaren bij een AED)


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #7 Gepost op: 15 december 2005, 10:05:40
Klopt maar je mag ook al niet te dicht met je telefoon in de buurt komen maar waarom weet ik niet waarom dit zou storen (dit zijn ook gevaren bij een AED)

Bullshit.
Op de IC gaat dezelfde roddel rond, en hoewel het bewezen is dat GSM's de (hoogst gevoelige) apparatuur NIET stoort, houden ze de geruchten in de lucht, gewoon om te zorgen dat niet iedereen gaat bellen op de IC (drukte, niet prettig voor de patienten en het personeel).
Arts  www.alphalog.nl


peter_730

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 112
Reactie #8 Gepost op: 15 december 2005, 18:46:01
Bullshit.
Op de IC gaat dezelfde roddel rond, en hoewel het bewezen is dat GSM's de (hoogst gevoelige) apparatuur NIET stoort, houden ze de geruchten in de lucht, gewoon om te zorgen dat niet iedereen gaat bellen op de IC (drukte, niet prettig voor de patienten en het personeel).

Inderdaad bullshit!! ;D
Onderzoek laat zien dat GSM WEL kunnen storen in het ziekenhuis en dus ook op een IC. Dat personeel en fam zich daar niet aan houdt dat is een ander probleem. Het probleem is alleen dat je sommige storingen niet direct merkt.


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #9 Gepost op: 15 december 2005, 23:08:13
Als je je mobieltje echt direct naast een beeldscherm houdt, en 'm dan laat zenden, krijg je heel lichte vervorming. Maar goed, de vraag was of je een AED kan storen met een mobieltje.... Nee, niet dus. ;) Die meet geen straling, maar stroomspanning.
Arts  www.alphalog.nl