controle veiligheid bij AED

Auteur Topic: controle veiligheid bij AED  (gelezen 9802 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #20 Gepost op: 16 december 2005, 20:17:46
En lees de officiele richtlijnen van de IC in het leids UMC op http://www.lumc.nl/patfolders/patientenfolders/Intensivecare/afdelingICNI.html

Even een stukje citaat:

Mobiel bellen
Mobiel bellen op de Intensive Care is niet toegestaan. Bezoekers zetten hun mobiele telefoon bij voorkeur uit of stellen die in op trilfunctie en voeren gesprekken buiten de IC.


Oftewel: je mag 'm gewoon aan hebben staan, als je maar buiten belt...

Bijgevoegd een document die dat iets genuanceerder ziet.

http://w3.ele.tue.nl/nl/organisatie/face/archief/face_archief_nr_61/het_voorkomen_van_elektromagnetische_storingen/ vermeld bijvoorbeeld dat een streekbus door EMC storingen de stationshal van Eindhoven inreed met als triest resultaat 10 doden. (Nee dat was niet veroorzaakt door een mobieltje)



[verwijderd door de beheerder]


Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #21 Gepost op: 16 december 2005, 21:19:00
Hoeveel airbags heb jij zien ontploffen door het gebruik van een mobiele telefoon?

Delta, met alle respect, houd je bij je eigen vakgebied, daar is nog genoeg in te leren.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #22 Gepost op: 16 december 2005, 22:20:49
Ooit je mobieltje vlak bij je autoradio gelegd ? Grote kans dat je bij tijd en wijle een irritant geluid hoort.
Als de afstand tussen de GSM en een electronisch apparaat maar klein genoeg is, kan de GSM dat apparaat volledig ontregelen.
een GSM dicht bij de printplaat van een airbag, kan door het stoorsignaal de airbag activeren.

 
Ik weet niet wie jouw dit fabeltje hebt verteld,maar dat zou betekenen dat er dagelijks wel ergens een airbag afgaat omdat er een GSM te dicht bij de airbag heeft gelegen.De airbag in mijn auto had dan vandaag af moeten gaan,aangezien m,n GSM zelfs even op het stuur heeft gelegen.
Er is maar 1 goede manier om een airbag af te laten gaan,en dat is een fikse aanrijding,of een kortsluiting veroorzaken.
Delta, met alle respect, houd je bij je eigen vakgebied, daar is nog genoeg in te leren.
Waarom moet iemand zich bij z,n vakgebied houden,terwijl hij wel de waarheid spreekt?


Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #23 Gepost op: 18 december 2005, 00:55:53
Waarom moet iemand zich bij z,n vakgebied houden,terwijl hij wel de waarheid spreekt?

Ik heb nog geen enkel sluitend argument gehoord dat aangeeft dat een GSM apparatuur niet kan ontregelen. Uitspraken heb ik hier genoeg gezien, maar onderbouwende autoriteit mis ik een beetje.


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #24 Gepost op: 18 december 2005, 12:14:59
Ik weet niet wie jouw dit fabeltje hebt verteld,maar dat zou betekenen dat er dagelijks wel ergens een airbag afgaat omdat er een GSM te dicht bij de airbag heeft gelegen.De airbag in mijn auto had dan vandaag af moeten gaan,aangezien m,n GSM zelfs even op het stuur heeft gelegen.
Er is maar 1 goede manier om een airbag af te laten gaan,en dat is een fikse aanrijding,of een kortsluiting veroorzaken.Waarom moet iemand zich bij z,n vakgebied houden,terwijl hij wel de waarheid spreekt?

Peter, Delta,

Jullie krijgen gelijk.

Persoonlijk vind ik ook dat discussies een veel betere diepgang krijgen als mensen stellige uitspraken durven te doen,  zonder dat ze gehinderd wordt door enige kennis van zaken.

Het zal ook wel een fabeltje zijn, maar jouw airbag is niet afgegaan omdat de printplaat, door belachelijke europese richtlijnen, niet direct onder de de afdekkap op het stuur zit, maar goed opgeborgen onder de airbag (anders krijg je eerst de activeringsunit tegen je kop) in een behuizingdie zo is ontworpen is dat stoorsignalen van buiten bepaalde nivo's niet te boven gaan.


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #25 Gepost op: 18 december 2005, 12:36:41
Wat artikelen uit de fabeltjeskrant.

http://htsa.ie.hva.nl/~pylgroms/emc2/artikel.htm

Algemene introductie EMC-richtlijn en CE-markering
Auteur: ing. S. Paternotte
Centrum voor Micro-Elektronica
Gepubliceerd in: RB Elektronica, februari 1996, themanummer EMC

--------------------------------------------------------------------------------

Met het naderen van 1 januari 1996 is een duidelijke toename geconstateerd in het aantal vragen over de EMC-richtlijn en de CE-markering.

Wat is EMI? Wat is EMC? Moet mijn product ook voldoen aan die EMC-richtlijn? Welke formaliteiten moeten worden doorlopen om te voldoen aan de EMC-richtlijn en het CE-merkteken te mogen voeren? Dit zijn slechts een paar voorbeelden van vragen die de afgelopen maanden bij de Elektronica Helpdesk van het CME binnenkwamen. In dit artikel krijgt u antwoord op deze en andere vragen.


--------------------------------------------------------------------------------

EMI en EMC
Elektro-Magnetische Interferentie is een fenomeen dat zich het best laat omschrijven als een toestand waarbij een apparaat van slag raakt doordat het zich in de nabijheid bevindt van een ander apparaat. Nagenoeg alle apparatuur veroorzaakt een bepaalde mate van Elektro-Magnetische storing. Storing op het voedende net of, via verbindingskabels, in de richting van andere apparaten, maar ook storing in de vorm van uitgestraalde elektro-magnetische energie. Dit laatste is vergelijkbaar met de straling van een radiozender. Met dit verschil dat een radiozender bedoeld is om deze straling, op een gecontroleerde wijze, op te wekken. Voor de meeste apparaten is meer sprake van een onbedoeld en ongecontroleerd bijproduct. Wanneer dit onbedoelde bijproduct in te grote mate wordt geproduceerd kan dit tot gevolg hebben dat andere apparatuur hierdoor in zijn werking wordt beïnvloed. Op dat moment is er sprake van Elektro-Magnetische Interferentie. De twee apparaten verdragen elkaars nabijheid niet. Bijvoorbeeld:
plotseling in werking tredende ABS of AIRBAG bij gebruik van de autotelefoon,
storing op de radio als de PC aan staat,
GSM-zaktelefoons die in de ziekenhuizen uitgeschakeld moeten worden omdat sommige medische apparaten van slag kunnen raken,
Brits oorlogsschip verwoest door Exocet-raket, omdat de radar uitgeschakeld was in verband met een telefoongesprek met de prime minister,
PLC raakt van slag wanneer een frequentieregelaar in de buurt in werking treedt,
de frequentie-geregelde motor van de loopkat verstoort signalen op een veldbus,
. . .

Dat een bepaald product vreemde verschijnselen vertoont als het in de invloedssfeer van een ander apparaat komt, hoeft niet direct te betekenen dat het verstorende apparaat de kwade van de twee is. Het feit dat er problemen zijn, kan aan elk van de betrokken partijen liggen. Is het ene apparaat nu overgevoelig voor Elektro-Magnetische straling of veroorzaakt het andere toestel inderdaad teveel storing?



Om duidelijkheid te scheppen in dit soort geschillen hebben internationale commissies grenzen gesteld. Grenzen aan wat een apparaat zou mogen opwekken aan Elektro-Magnetische Energie (EME). En grenzen die betrekking hebben op het kunnen functioneren in een omgeving met een'normale' hoeveelheid EME. De mate waarin apparaten EME mogen uitstralen is minder dan de mate waarin apparaten tegen deze energie bestand moeten zijn (zie afbeelding 1). Op deze wijze ontstaat een vorm van Elektro-Magnetische verdraagzaamheid waarin verschillende apparaten vreedzaam naast elkaar kunnen functioneren. Deze verdraagzaamheid staat beter bekend onder de naam EMC (Elektro Magnetische Compatibiliteit). In het Duits heet dit Elektro-Magnetische Verträglichkeit.



De Europese EMC-richtlijn omschrijft het ongeveer als volgt:

'Elektro-magnetische Compatibiliteit (EMC) is het vermogen van een toestel of installatie om tekunnen functioneren in een omgeving met een zekere (normale) hoeveelheid Elektro-Magnetische storing. Tevens mag het apparaat met zijn uitgestraald vermogen geen aanleiding geven tot een verhoging van het storingsniveau in de omgeving.

EMC-richtlijn
De EMC-richtlijn is een Europese Wet die voorschrijft dat alle in de EG te verhandelen producten Elektro-Magnetisch Compatibel moeten zijn. Deze wet is voor alle EG-Lidstaten gelijk en treedt 1 januari 1996 definitief in werking. In Nederland is dit opgenomen in artikel 30 van de Wet op de Telecommunicatie. Europese richtlijnen zijn in het leven geroepen om apparaten en installaties in de gehele EG op de markt te kunnen brengen zonder dat hiervoor specifieke, landgebonden, eisen worden gesteld. Het is een van de resultaten van het streven naar vrij handelsverkeer binnen de Europese Gemeenschap. Naast de EMC-richtlijn zijn nog vele andere Europese richtlijnen van belang. Vooral de Laagspanning-richtlijn en de Machinerichtlijn zijn voor het bedrijfsleven van belang, omdat zij van toepassing zijn op een zeer breed scala van producten.

De EMC-richtlijn verwijst naar een complex van CENELEC-normen waarin testcriteria en meet- en testmethoden worden beschreven. Tevens schrijft de EMC-richtlijn voor dat alle producten waarop zij van toepassing is, met ingang van 1 januari 1996 moeten zijn voorzien van een CE-markering. Met deze CE-markering geeft de fabrikant aan dat het product voldoet aan de essentiële eisen van alle van toepassing zijnde Europese Richtlijnen. Eenzelfde plicht wordt ook in de Laagspannings- en Machinerichtlijn beschreven.

Dit alles resulteert in het feit dat, vanaf 1 januari 1996, alle producten met een beetje elektronica alleen nog met CE-markering op de markt mogen worden gebracht.



http://www.goedzo.com/index.php/2005/09/04/airbag_ontploft_in_postagentschap

Airbags zijn er om inzittenden van auto's bij ongelukken te beschermen. Een 40-jarige medewerkster van TPG heeft donderdag het tegenovergestelde ervaren.

Door een ontploffende airbag raakte zij in het postagentschap in Lage Zwaluwe lichtgewond. De airbag zat in een postpakket dat bedoeld was voor een particulier. De 40-jarige vrouw liep een snijwond in haar gezicht op.

De technische recherche sluit niet uit dat de airbag geactiveerd is door elektronische apparatuur in het gebouw. De levering van de airbag was tot stand gekomen via Marktplaats.nl. De politie heeft de verzender van het pakketje achterhaald. Deze heeft de vrouw donderdag direct een bos bloemen laten bezorgen.

Volgens een woordvoerder van de politie is bij hulpverleners bekend dat airbags onder bepaalde omstandigheden voor gevaar zorgen. Zo is het een voorschrift dat hulpverleners zich bij een verkeersongeluk pas naar het slachtoffer in de auto mogen buigen als de niet-geactiveerde airbag onbruikbaar is gemaakt.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #26 Gepost op: 18 december 2005, 13:20:27
Citaat
Airbags zijn er om inzittenden van auto's bij ongelukken te beschermen. Een 40-jarige medewerkster van TPG heeft donderdag het tegenovergestelde ervaren.

Door een ontploffende airbag raakte zij in het postagentschap in Lage Zwaluwe lichtgewond. De airbag zat in een postpakket dat bedoeld was voor een particulier. De 40-jarige vrouw liep een snijwond in haar gezicht op.

De technische recherche sluit niet uit dat de airbag geactiveerd is door elektronische apparatuur in het gebouw. De levering van de airbag was tot stand gekomen via Marktplaats.nl. De politie heeft de verzender van het pakketje achterhaald. Deze heeft de vrouw donderdag direct een bos bloemen laten bezorgen.

Volgens een woordvoerder van de politie is bij hulpverleners bekend dat airbags onder bepaalde omstandigheden voor gevaar zorgen. Zo is het een voorschrift dat hulpverleners zich bij een verkeersongeluk pas naar het slachtoffer in de auto mogen buigen als de niet-geactiveerde airbag onbruikbaar is gemaakt.


Hier haal je iets aan wat dus totaal anders is als gebruikelijk.Hier is de airbag uit een auto gehaald,en als postpakketje opgestuurd.Wie zegt mij dat het pakketje niet op de grond gestuiterd is,en daardoor de sensoren van die airbag geactiveerd zijn?
Dan het fenoneem airbag die niet af is gegaan in een auto,dat is al oud nieuws.heeft niets met elektronische apartuur te maken.


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #27 Gepost op: 18 december 2005, 15:31:24
Hier haal je iets aan wat dus totaal anders is als gebruikelijk.Hier is de airbag uit een auto gehaald,en als postpakketje opgestuurd.Wie zegt mij dat het pakketje niet op de grond gestuiterd is,en daardoor de sensoren van die airbag geactiveerd zijn?
Dan het fenoneem airbag die niet af is gegaan in een auto,dat is al oud nieuws.heeft niets met elektronische apartuur te maken.

Heb je de rest ook gelezen ?


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #28 Gepost op: 18 december 2005, 15:37:00
Heb je de rest ook gelezen ?

ja,en ik heb ook gelezen dat dat stuk uit 1996 is.Dus al zwaar veroudert,inmiddels is in airbagland al een heleboel verandert.En vertel mij niets over EMC,ik heb een aantal klanten die zat apartuur hebben staan waar dit hele verhaal op van toepassing is.Dus ik heb er regelmatig mee te maken


Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #29 Gepost op: 18 december 2005, 16:20:40
Persoonlijk vind ik ook dat discussies een veel betere diepgang krijgen als mensen stellige uitspraken durven te doen,  zonder dat ze gehinderd wordt door enige kennis van zaken.

Sluit ik mij volledig bij aan... :-X
Ik maak mij hier ook wel eens schuldig aan het doen van iets te stellige uitspraken, helaas, maar ik ben ook ten allen tijde bereid om mijn standpunt aan te passen als er goede en geldige argumenten worden geleverd.

Zonder mensen hier tegen de schenen te willen schoppen, het doen van een stellige uitspraak vind ik geen probleem, ik vind het echter wel een probleem als een dergelijke uitspraak gedaan wordt door iemand die niet de autoriteit (dwz: voldoende inhoudelijke kennis van zake, opleiding) heeft om die uitspraak mee te onderbouwen. Vandaar mijn eerdere uitspraak over het vakgebied.

De airbag is overigens ter illustratie genoemd, het ging hier om de AED, IC-aparatuur en dergelijke. Ik heb nog weinig argumenten gezien die uitsluiten dat Electro Magnetische straling en dergelijke aparatuur niet kan beinvloeden. Kan iemand een studie overleggen waarin dit aangetoond is? Of een studie waarin  het tegenovergestelde aangetoond is?