Wat artikelen uit de fabeltjeskrant.
http://htsa.ie.hva.nl/~pylgroms/emc2/artikel.htmAlgemene introductie EMC-richtlijn en CE-markering
Auteur: ing. S. Paternotte
Centrum voor Micro-Elektronica
Gepubliceerd in: RB Elektronica, februari 1996, themanummer EMC
--------------------------------------------------------------------------------
Met het naderen van 1 januari 1996 is een duidelijke toename geconstateerd in het aantal vragen over de EMC-richtlijn en de CE-markering.
Wat is EMI? Wat is EMC? Moet mijn product ook voldoen aan die EMC-richtlijn? Welke formaliteiten moeten worden doorlopen om te voldoen aan de EMC-richtlijn en het CE-merkteken te mogen voeren? Dit zijn slechts een paar voorbeelden van vragen die de afgelopen maanden bij de Elektronica Helpdesk van het CME binnenkwamen. In dit artikel krijgt u antwoord op deze en andere vragen.
--------------------------------------------------------------------------------
EMI en EMC
Elektro-Magnetische Interferentie is een fenomeen dat zich het best laat omschrijven als een toestand waarbij een apparaat van slag raakt doordat het zich in de nabijheid bevindt van een ander apparaat. Nagenoeg alle apparatuur veroorzaakt een bepaalde mate van Elektro-Magnetische storing. Storing op het voedende net of, via verbindingskabels, in de richting van andere apparaten, maar ook storing in de vorm van uitgestraalde elektro-magnetische energie. Dit laatste is vergelijkbaar met de straling van een radiozender. Met dit verschil dat een radiozender bedoeld is om deze straling, op een gecontroleerde wijze, op te wekken. Voor de meeste apparaten is meer sprake van een onbedoeld en ongecontroleerd bijproduct. Wanneer dit onbedoelde bijproduct in te grote mate wordt geproduceerd kan dit tot gevolg hebben dat andere apparatuur hierdoor in zijn werking wordt beïnvloed. Op dat moment is er sprake van Elektro-Magnetische Interferentie. De twee apparaten verdragen elkaars nabijheid niet. Bijvoorbeeld:
plotseling in werking tredende ABS of AIRBAG bij gebruik van de autotelefoon,
storing op de radio als de PC aan staat,
GSM-zaktelefoons die in de ziekenhuizen uitgeschakeld moeten worden omdat sommige medische apparaten van slag kunnen raken,
Brits oorlogsschip verwoest door Exocet-raket, omdat de radar uitgeschakeld was in verband met een telefoongesprek met de prime minister,
PLC raakt van slag wanneer een frequentieregelaar in de buurt in werking treedt,
de frequentie-geregelde motor van de loopkat verstoort signalen op een veldbus,
. . .
Dat een bepaald product vreemde verschijnselen vertoont als het in de invloedssfeer van een ander apparaat komt, hoeft niet direct te betekenen dat het verstorende apparaat de kwade van de twee is. Het feit dat er problemen zijn, kan aan elk van de betrokken partijen liggen. Is het ene apparaat nu overgevoelig voor Elektro-Magnetische straling of veroorzaakt het andere toestel inderdaad teveel storing?
Om duidelijkheid te scheppen in dit soort geschillen hebben internationale commissies grenzen gesteld. Grenzen aan wat een apparaat zou mogen opwekken aan Elektro-Magnetische Energie (EME). En grenzen die betrekking hebben op het kunnen functioneren in een omgeving met een'normale' hoeveelheid EME. De mate waarin apparaten EME mogen uitstralen is minder dan de mate waarin apparaten tegen deze energie bestand moeten zijn (zie afbeelding 1). Op deze wijze ontstaat een vorm van Elektro-Magnetische verdraagzaamheid waarin verschillende apparaten vreedzaam naast elkaar kunnen functioneren. Deze verdraagzaamheid staat beter bekend onder de naam EMC (Elektro Magnetische Compatibiliteit). In het Duits heet dit Elektro-Magnetische Verträglichkeit.
De Europese EMC-richtlijn omschrijft het ongeveer als volgt:
'Elektro-magnetische Compatibiliteit (EMC) is het vermogen van een toestel of installatie om tekunnen functioneren in een omgeving met een zekere (normale) hoeveelheid Elektro-Magnetische storing. Tevens mag het apparaat met zijn uitgestraald vermogen geen aanleiding geven tot een verhoging van het storingsniveau in de omgeving.
EMC-richtlijn
De EMC-richtlijn is een Europese Wet die voorschrijft dat alle in de EG te verhandelen producten Elektro-Magnetisch Compatibel moeten zijn. Deze wet is voor alle EG-Lidstaten gelijk en treedt 1 januari 1996 definitief in werking. In Nederland is dit opgenomen in artikel 30 van de Wet op de Telecommunicatie. Europese richtlijnen zijn in het leven geroepen om apparaten en installaties in de gehele EG op de markt te kunnen brengen zonder dat hiervoor specifieke, landgebonden, eisen worden gesteld. Het is een van de resultaten van het streven naar vrij handelsverkeer binnen de Europese Gemeenschap. Naast de EMC-richtlijn zijn nog vele andere Europese richtlijnen van belang. Vooral de Laagspanning-richtlijn en de Machinerichtlijn zijn voor het bedrijfsleven van belang, omdat zij van toepassing zijn op een zeer breed scala van producten.
De EMC-richtlijn verwijst naar een complex van CENELEC-normen waarin testcriteria en meet- en testmethoden worden beschreven. Tevens schrijft de EMC-richtlijn voor dat alle producten waarop zij van toepassing is, met ingang van 1 januari 1996 moeten zijn voorzien van een CE-markering. Met deze CE-markering geeft de fabrikant aan dat het product voldoet aan de essentiële eisen van alle van toepassing zijnde Europese Richtlijnen. Eenzelfde plicht wordt ook in de Laagspannings- en Machinerichtlijn beschreven.
Dit alles resulteert in het feit dat, vanaf 1 januari 1996, alle producten met een beetje elektronica alleen nog met CE-markering op de markt mogen worden gebracht.
http://www.goedzo.com/index.php/2005/09/04/airbag_ontploft_in_postagentschapAirbags zijn er om inzittenden van auto's bij ongelukken te beschermen. Een 40-jarige medewerkster van TPG heeft donderdag het tegenovergestelde ervaren.
Door een ontploffende airbag raakte zij in het postagentschap in Lage Zwaluwe lichtgewond. De airbag zat in een postpakket dat bedoeld was voor een particulier. De 40-jarige vrouw liep een snijwond in haar gezicht op.
De technische recherche sluit niet uit dat de airbag geactiveerd is door elektronische apparatuur in het gebouw. De levering van de airbag was tot stand gekomen via Marktplaats.nl. De politie heeft de verzender van het pakketje achterhaald. Deze heeft de vrouw donderdag direct een bos bloemen laten bezorgen.
Volgens een woordvoerder van de politie is bij hulpverleners bekend dat airbags onder bepaalde omstandigheden voor gevaar zorgen. Zo is het een voorschrift dat hulpverleners zich bij een verkeersongeluk pas naar het slachtoffer in de auto mogen buigen als de niet-geactiveerde airbag onbruikbaar is gemaakt.