Aangezien dit de meest recente vraag is over het solliciteren bij de politie met justitiële documentatie hier mijn verhaal/vraag.
op 29 juni 2019 ben ik staande gehouden na een snelheidsovertreding van 60 km p/u te hard. Voor de context het was een lege 60 weg rond middennacht. ik had op dat moment exact 3 jaar mijn autorijbewijs zonder ooit enige (snelheid) overtreding om mijn naam te hebben. Op dat moment is mijn rijbewijs voor 2 maanden ingevorderd.
Op 5 februari 2021 dus ongeveer 1.5 jaar later heb ik mijn strafbeschikking te horen gekregen van de OVJ. Dit was 600 euro boete. Op dat moment liep ook een stageprocedeure bij de politie. Echter heb ik in tegenstelling tot het andere verhaal hier een negatief advies gekregen voor mijn BGO kort, deze geldt 2 jaar.
Dit betekend dat ik de komende 2 jaar sowieso geen BGO kort kan starten. Mij werd verteld dat bij de screening enkel en alleen naar de feiten van de overtreding worden gekeken en dat 'verzachtende' omstandigheden niet worden meegerekend. Ook werd mij verteld dat naarmate de tijd vorderde en ik niet opnieuw in aanraking met justitie kwam de kans op positief advies toenam. De redenen voor mijn negatieve BGO advies waren:
- gedragingen die niet in lijn stonden met normen en waarde politieorganisatie
-vermelding in justitiële documentatie
Mijn vraag is hierbij hoelang voordat de kans aannemelijk is dat ik een positief advies krijg? Een negatief advies op een BGO blijft namelijk 5 jaar lang geldig want betekend dat ik pas over 5 jaar weer zou kunnen solliciteren. Moet ik hiermee wachten tot de vermelding in justitiële documentatie vernietigd is? en geldt deze 5 jaar vanaf het moment van de overtreding of van de uitspraak?