doordringende borst / buikverwonding

Auteur Topic: doordringende borst / buikverwonding  (gelezen 22544 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

dove

  • Gast
Gepost op: 16 december 2005, 19:40:55
wat kun je als eerste hulpverlener doen aan een doordringende borst of buik verwonding het oranje kruisboekje spreekt niet meer over tapgewijs afplakken maar gewoon een snelverbandje en halfzittende houding moet voldoende zijn. ???




Remi

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 16 december 2005, 21:05:08
Mijn mening als EHBO-er:

1) Laat deskundige hulp waarschuwen
2) Laat het voorwerp zitten als het nog in het lichaam zit
3) Indien mogelijk steriel afdekken tot deskundige hulp gearriveerd is.

Het eerste wat een ambulanceverpleegkundige zal doen is naar de verwonding kijken om het ziekenhuis de juiste informatie te geven.


Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 16 december 2005, 21:14:40
wat kun je als eerste hulpverlener doen aan een doordringende borst of buik verwonding het oranje kruisboekje spreekt niet meer over tapgewijs afplakken maar gewoon een snelverbandje en halfzittende houding moet voldoende zijn. ???

Ben het met Remi eens. Eventueel een kransverband om het voorwerp.

Indien er geen voorwerp meer aanwezig is in de borst en er sprake is van een doordringende borstwond (dwz: een lichaamsholte, zoals de borstholte heeft een open verbinding met de buitenwereld), dan is de kans groot dat er een pneumothorax ontstaat. In dit geval is het inderdaad het beste om een gaasje aan 3 zijden af te plakken en dit vervolgens dakpansgewijs af te plakken, zodat er een ventiel ontstaat. De lucht kan dan nog wel uit de borstholte, maar er niet meer in. Een andere oplossing is de Chestseal (oid), een gaasje, met daarop een stuk plastic 3 zijden afgeplakt werkt ook.
Er heeft enige tijd geleden hierover nog een discussie gelopen, daar staat nog meer info in.

Bij een wond in de buik dek je het losjes af met steriele gaasjes of een (groot) snelverband. Duw nooit uitpuilende darmen terug!


helm

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 18 december 2005, 09:52:13
Een ventielpleister werkt wel,... de rest helaas niet.


Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 18 december 2005, 09:54:00
Een ventielpleister werkt wel,... de rest helaas niet.

 ;D Op dat antwoord zat ik te wachten... Helaas, in lang niet alle koffers zit zo'n mooie pleister, dus de andere maatregelen, tja, toch maar proberen in de hoop dat het miss een klein beetje helpt ;).


helm

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 18 december 2005, 13:54:03
;D Op dat antwoord zat ik te wachten... Helaas, in lang niet alle koffers zit zo'n mooie pleister, dus de andere maatregelen, tja, toch maar proberen in de hoop dat het miss een klein beetje helpt ;).

Idd een ander antwoord geef ik meestal niet.  ;D
Maar mijn advies is, indien je geen ventielpleister hebt, dan maar helemaal dichtplakken (kan er geen lucht meer in of uit) status quo.


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #6 Gepost op: 18 december 2005, 15:32:47
Idd een ander antwoord geef ik meestal niet.  ;D
Maar mijn advies is, indien je geen ventielpleister hebt, dan maar helemaal dichtplakken (kan er geen lucht meer in of uit) status quo.

Rene, ben je daarin een roepende in de woestijn, of heb je medestanders die deze oplossing ondersteunen ?


helm

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 18 december 2005, 16:04:34
Rene, ben je daarin een roepende in de woestijn, of heb je medestanders die deze oplossing ondersteunen ?

Noem mij maar eens de (evidence based) tegenstanders.


Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #8 Gepost op: 18 december 2005, 16:10:47
Noem mij maar eens de (evidence based) tegenstanders.

Ik twijfel niet aan het nut van de ventielpleister, werken zal hij ook wel, maar zijn die andere mogelijkheden wel volledig inadequaat?


Trophy

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 223
  • keep the rubberside down
Reactie #9 Gepost op: 19 december 2005, 00:29:36
Ik denk dat de uitspraak om maar aan vier zijden af te plakken erg gewaagd is.  Van een status quo kan dan geen spraken zijn. Immers: lucht kan wel in the pleura ruimte komen maar er niet meer uit.
Behalve een wond aan de thoraxwand kan het longweefsel ook beschadigd zijn waardoor lucht in de pleuraholte kan komen.
Dan kan je beter helemaal niet afplakken.

Ik kan mij voorstellen dat je een produkt wilt promoten, maar een dergelijke uitspraak is erg ongenuanceerd en kan leiden tot een spannings pneumothorax.
Dus: gewoon driezijdig afplakken.
Realiseer je wel dat het afplakken moeilijk kan zijn en de huid soms voorbereid moet worden: nattigheid, vuil en zweet kan de plakkracht van de pleisters verminderen.
VSAZ ambulancezorg