Beste Trophy,
Uit de mij bekende literatuur blijkt dat alternatieven van een éénrichtingsventiel dodelijk zijn. Als jij literatuur kan vinden waaruit blijkt dat driezijdig afplakken goed werkt, dan hoor ik dat graag. Ik kon het niet vinden.
Beste Rene, ik heb geen artikelen kunnen vinden waarin staat dat 3 zijdig afplakken dodelijk is. Wel vierzijdig afplakken.
Maar laten we de mogelijkheden van een pneumothorax eens nalopen:
1. thoraxwand intact, longweefsel beschadigd
2. thoraxwand beschadigd, longweefsel intact
3. thoraxwand en longweefsel beschadigd.
In geval 1 is er voor de EHBO-er niets anders te doen dan ondersteunen. Risico is ontwikkelen van een spanningspneumothorax, omdat via de beschadigde long wel lucht inde thoraxholte komt, maar er niet uit kan. Maar daar kan een EHBO-er niets aan doen.
Geval 2: in principe hoeft hier zelfs niets aan gedaan te worden. Laat maar slurpen die wond: de lucht die erin gezogen wordt kan de thorax via dezelfde wond ook weer verlaten. Helaas treedt er soms ventielwerking op. Een spanningspneu is dan het gevolg. Daarom moet een wond worden afgeplakt. Indien in dit geval 4 zijdig en luchtdicht zou worden afgeplakt is dat geen probleem, immers het longweefsel is intact. Er kan op geen andere wijze lucht in de thorax holte terecht komen.
In geval 3 komt er op twee manieren lucht in de thorax: via de beschadigde borstwand en via het longweefsel. Afplakken heeft hier in zoverre effect dat er geen lucht meer via de thoraxwand naar binnen gezogen wordt. Er kan nog wel lucht via het longweefsel de thoraxholte binnen treden. Indien hier vierzijdig en luchtdicht wordt afgeplakt veroorzaakt men een spanningspneu, bij driezijdig afplakken niet.
http://history.amedd.army.mil/booksdocs/wwii/thoracicsurgeryvolII/chapter4figure43b.jpgResumerend kan je stellen dat 4 zijdig afplakken dodelijk kan zijn en driezijdig levensreddend.
Ik ben niet tegen het gebruik van Asherman Seal, een Tiegels ventiel, Heimlich Ventiel or whatever, als je deze ter beschikking hebt en je weet ermee om te gaan: prima. Maar als je “gewoon” plakt moet je het wel goed doen en als instructeur zal je dat dan ook goed moeten onderrichten.