doordringende borst / buikverwonding

Auteur Topic: doordringende borst / buikverwonding  (gelezen 22963 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #50 Gepost op: 26 december 2005, 16:16:25
Ik vond de term "not done" net iets te ver gaan.
Waarom leidt mijn reactie tot het betogen dat je als het even kan, een slachtoffer niet in de stabiele zijligging te leggen.

Omdat het, in de stelling van René waar je op reageerde, om een traumaslachtoffer ging, braken kwam in die stelling niet voor  ;D
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #51 Gepost op: 26 december 2005, 17:08:10
Waarom krijg ik regelmatig te maken met s.o. die zich niet aan het boekje houden.
Ik sluit niet uit dat traumaslachtoffers braken, bloed en/of slijm ophoesten wat ze vervolgens niet kwijt kunnen.
Maar nogmaals, voor de rest krijgt hij alle gelijk van de wereld, een trauma s.o. blijft liggen zoals hij ligt, tenzij er hele goede redenen zijn om hem in een andere positie te brengen.


auwb

  • Gast
Reactie #52 Gepost op: 26 december 2005, 20:35:29
Jacques Schenk, je hebt mijn gedachtes goed geraden; ik zal ze er een volgende keer voor de duidelijkheid bij zetten.

Met het idee dat er beter voor een log roll gekozen kan worden ben ik het wel eens.
Ik acht de kans verder zeker aanwezig dat een slachtoffer met een beschadiging van een long last van bloed en/of slijm heeft dat hij door de pijn en bemoeilijkte ademhaling slecht tot niet opgehoest krijgt. Maar de houding van een trauma slachtoffer veranderen als dat niet noodzakelijk is lijkt me niet gewenst.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #53 Gepost op: 26 december 2005, 20:46:04
Waarom krijg ik regelmatig te maken met s.o. die zich niet aan het boekje houden.
Ik sluit niet uit dat traumaslachtoffers braken, bloed en/of slijm ophoesten wat ze vervolgens niet kwijt kunnen.
Maar nogmaals, voor de rest krijgt hij alle gelijk van de wereld, een trauma s.o. blijft liggen zoals hij ligt, tenzij er hele goede redenen zijn om hem in een andere positie te brengen.

Ik heb ook altijd slachtoffers die zich niet aan het boekje houden, dus moet je improviseren..  ook als pasantenhulpverlener.. je doet je best, gegeven de omstandigheden..
Alleen ik zou graag zien, dat de NRR en oranje kruis, de volgorde in lessen zou aanpassen.. Dus niet direct na bewusteloze slachtoffer de stabiele slachtoffer behandelen.. maar ergens aan het eind van de les.. voor het geval dat je het slachtoffer moet verlaten..  de wijze waarop je het  hieronder forum leert kan ik me beter in vinden.
Dat kan de stabiele sijligging zijn, de log roll of een terplaatse bedachte andere manier zijn.

De pavlof-reactie dat elke bewusteloze in de stabiele zijligging moet. moet maar eens afgelopen zijn....


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #54 Gepost op: 26 december 2005, 23:08:15
De pavlof-reactie dat elke bewusteloze in de stabiele zijligging moet. moet maar eens afgelopen zijn....
Helemaal mee eens.
Ik heb moeite met elke pavlov-reactie, hoewel moderne leermethodes dit in meer of mindere mate aanleren.
Dat wordt ook wel strikt volgens het ...... werken genoemd.


Trophy

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 223
  • keep the rubberside down
Reactie #55 Gepost op: 27 december 2005, 03:16:44
Ik was in de veronderstelling dat Pavlov (elke bewusteloze in de stabiele zijligging) allang verlaten was. Ik kom regelmatig EHBO-ers tegen die de positie van het s.o. niet hebben veranderd. Iets wat ik al jaren aan mijn cursisten meegeef.

Over één ding zijn we het eens: een trauma slachtoffer laten we liggen zoals hij aangetroffen wordt, mits…..
Als er gebraakt wordt is dat met name bij schedeltrauma’s. Dan moet er extra voorzichtig gehandeld worden want een nekletsel is dan niet uit te sluiten.

Maar als het s.o. dreigt te stikken dan moet je hem draaien. Al dan niet in de stabiele zijligging, als dan niet met meerdere personen.
In de lekenhulpverlening ben je afhankelijk van het moment. Waar ben je met wie. Als je er alleen voor staat dan moet je alleen werken. En dan kan een en ander op  on-orthodox wijze gebeuren. Dat is dan maar zo, als het maar zo voorzichtig mogelijk gebeurt.
Overigens blijkt uit een groot recentelijk onderzoek over 13.375 slachtoffers dat slechts 3% (415) een aantoonbaar wervelletsel heeft, incluis 128 slachtoffers met cervicaal letsel.. Dus de kans dat je het letsel groter maakt is erg klein.

De belangrijkste beweegreden om iemand op de gewonde zijde te leggen is de ontplooing van de gezonde long. Lichaamsvloeistoffen hebben bij mijn weten geen invloed op de functie van de gezonde long.
Echter: als iemand een pneumothorax heeft doet die long niet mee met de ventilatie. Leg je het slachtoffer dan ook nog eens op zijn gezonde zijde, dan kan de gezonde long ook niet voldoende ontplooien. De gevolgen laten voor zich spreken.
Jacques geeft aan dat de adembeweging maar beperkt gehinderd worden bij een zijlligging, maar dat is bij een traumaslachtoffer met één long en verhoogde zuurstofconsumptie van grote negatieve invloed op de fysiologie van de ademhaling.
Peter geeft aan dat er ook alternatieven zijn om de luchtweg vrij te houden, maar een kaak of kinlift bij braken lijkt mij uit den bozen. Er moet dan toch gekozen worde om het slachtoffer hoe dan ook op de zij te draaien.
VSAZ ambulancezorg


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #56 Gepost op: 27 december 2005, 11:15:38
Overigens blijkt uit een groot recentelijk onderzoek over 13.375 slachtoffers dat slechts 3% (415) een aantoonbaar wervelletsel heeft, incluis 128 slachtoffers met cervicaal letsel.. Dus de kans dat je het letsel groter maakt is erg klein..
Over welk onderzoek heb je het hier ?, heb je een raadpleegbare bron ?
Dat van het aantal trauma's er gelukkig maar een klein percentage maar daadwerkelijk werd door meer onderzoeken onderschreven. staat er in dit onderzoek ook hoeveel slachtoffers die daadwerkelijk een wervelletsel ook daadwerkelijk een symptomen hadden of hoeveel slachtoffers juist geen enkele symptomen hadden.  

De belangrijkste beweegreden om iemand op de gewonde zijde te leggen is de ontplooing van de gezonde long. Lichaamsvloeistoffen hebben bij mijn weten geen invloed op de functie van de gezonde long.
Echter: als iemand een pneumothorax heeft doet die long niet mee met de ventilatie. Leg je het slachtoffer dan ook nog eens op zijn gezonde zijde, dan kan de gezonde long ook niet voldoende ontplooien. De gevolgen laten voor zich spreken.
Jacques geeft aan dat de adembeweging maar beperkt gehinderd worden bij een zijlligging, maar dat is bij een traumaslachtoffer met één long en verhoogde zuurstofconsumptie van grote negatieve invloed op de fysiologie van de ademhaling.
Peter geeft aan dat er ook alternatieven zijn om de luchtweg vrij te houden, maar een kaak of kinlift bij braken lijkt mij uit den bozen. Er moet dan toch gekozen worde om het slachtoffer hoe dan ook op de zij te draaien.

Bij braken, is een kinlift of een kaaklift natuurlijk uit de boze, maar dan ook vaak niet nodig.. Een bewusteloze trauma slachtoffer die braakt komt gelukkig niet vaak voor en dan is een kantelmethode een aangewezen manier voor een passantenhulpverlener. Maar de altenatieve manier van een vrije lucht was juist bedoeld voor de pavlof reactie stabiele zijligging


Kanarie

  • Gast
Reactie #57 Gepost op: 27 december 2005, 12:22:35

De belangrijkste beweegreden om iemand op de gewonde zijde te leggen is de ontplooing van de gezonde long.


Echter het is ook zo dat de doorbloeding van de longen in zones is opgedeeld. Helaas is me de naam ("de zones van ??") even ontschoten. De longtoppen worden in staande positie weinig doorbloed als gevolg van de zwaartekracht. De longbases juist sterk. Verder hangen de openingstoestand van de bronchiolen (zuurstofspanning) en de openingstoestand van de longcapillairen (doorbloeding) met elkaar samen om een zo optimaal mogelijke ventilatie/perfusie verhouding te krijgen. Je hebt er immers niks aan als het een ten opzichte van het ander (hemoglobine of vrij zuurstof) te veel of te weinig aanwezig is. Dán ben je namelijk inefficiënt aan het ademen. In staande positie zijn de longtoppen dan ook niet volledig ontplooid.

Op basis van de beste V/P verhouding zou er dus het meeste zuurstof worden opgenomen als het so op de gezonde zijde ligt.


De afweging is dus welke houding de hoogste som van voordelen voor de zuurstofopname biedt. Blijkbaar is dat toch met de gezonde kant boven. Maar ik wilde hier min of meer zeggen: elk voordeel heeft z'n nadeel.


helm

  • Gast
Reactie #58 Gepost op: 27 december 2005, 12:28:16
Op basis van de beste V/P verhouding zou er dus het meeste zuurstof worden opgenomen als het so op de gezonde zijde ligt.

Mee eens. Bovendien is het gewoon erg pijnlijk als je iemand op zijn gebroken ribben laat liggen.


Kanarie

  • Gast
Reactie #59 Gepost op: 27 december 2005, 12:29:59
Oh er schiet me ineens iets te binnen! :D
Onder voorbehoud, maar waren het niet de Zones van West?