doordringende borst / buikverwonding

Auteur Topic: doordringende borst / buikverwonding  (gelezen 22965 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #60 Gepost op: 27 december 2005, 12:47:53
was er niet zoiets als, "Thread First what kills First.." ??


Kanarie

  • Gast
Reactie #61 Gepost op: 27 december 2005, 13:01:55
Eh ja dat treat first what kills first wil ik wel van je aannemen, maar ik ben je nu kwijt.  :-\  ??? We hadden, tenminste ik had, een zij-discussie over de achtergrond en de afweging van wat het uiteindelijke beleid moet worden.......


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #62 Gepost op: 27 december 2005, 13:37:43
Dat kan je denk ik niet los van elkaar zien.. We hebben we het over eerste hulpverleners die een afweging moeten maken..

Een doordringende borst verwonding ontstaat niet spontaan. daar is dus een trauma aan vooraf gegaan..

Afgezien van je eigen veiligheid die in acht moet blijven houden, is de prioriteit dat je slachtoffer kan blijven ademen.. En dat is weldegelijk relevant voor de discussie..
Als de ene long kapot is, moet je dus zorgen dat de andere het goed blijft doen. dus moet je zorgen, zoals thropy al zei, dat de andere zich kan blijven ontplooien, Dat is dus je eerste prioriteit..  

Drie dingen die dat kunnen belemmeren..
1. Druk op de ribben van buitenzijde aan de gezonde kant,
2. Eventuele luchtdruk van buitenaf van lucht wat door ventiel werking van de wond er niet eenvoudig de borstwond weer kan verlaten..
3. eventuele Lichaamsvloeistoffen, die door de zwaarte kracht naar de gezonde ruimte zouden kunnen vloeien en daar de ruimte zouden kunnen beperken.

Dus pijnlijke ribben aan de gewonde zijde is daar aan ondergeschikt.. zuurstof opname door aangedane long is daar aan ondergeschikt..
Niet onbelangrijk, maar wel ondergeschikt...
Dus als een zijligging moet ! dan op de aangedane zijde.. Maar misschien hoef je slachtoffer wel niet zo te manipuleren..


Kanarie

  • Gast
Reactie #63 Gepost op: 27 december 2005, 13:57:49
Akkoord, maar
zuurstof opname door aangedane long is daar aan ondergeschikt..
ik had het over zuurstofopname door de gezonde long.
Om maar aan te geven dat als je een so op de gewonde zijde legt, er ook factoren zijn die hierdoor de zuurstofopname juist tegenwerken (al wegen deze hier blijkbaar niet op tegen de voordelen)