doordringende borst / buikverwonding

Auteur Topic: doordringende borst / buikverwonding  (gelezen 22545 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

helm

  • Gast
Reactie #10 Gepost op: 19 december 2005, 09:25:00
Ik denk dat de uitspraak om maar aan vier zijden af te plakken erg gewaagd is.  Van een status quo kan dan geen spraken zijn. Immers: lucht kan wel in the pleura ruimte komen maar er niet meer uit.
Behalve een wond aan de thoraxwand kan het longweefsel ook beschadigd zijn waardoor lucht in de pleuraholte kan komen.
Dan kan je beter helemaal niet afplakken.

Ik kan mij voorstellen dat je een produkt wilt promoten, maar een dergelijke uitspraak is erg ongenuanceerd en kan leiden tot een spannings pneumothorax.
Dus: gewoon driezijdig afplakken.
Realiseer je wel dat het afplakken moeilijk kan zijn en de huid soms voorbereid moet worden: nattigheid, vuil en zweet kan de plakkracht van de pleisters verminderen.

Beste Trophy,

Uit de mij bekende literatuur blijkt dat alternatieven van een éénrichtingsventiel dodelijk zijn. Als jij literatuur kan vinden waaruit blijkt dat driezijdig afplakken goed werkt, dan hoor ik dat graag. Ik kon het niet vinden.


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #11 Gepost op: 19 december 2005, 09:44:18
Beste Trophy,

Uit de mij bekende literatuur blijkt dat alternatieven van een éénrichtingsventiel dodelijk zijn. Als jij literatuur kan vinden waaruit blijkt dat driezijdig afplakken goed werkt, dan hoor ik dat graag. Ik kon het niet vinden.

Het volledig afplakken kan ook dodelijkzijn, dit punt is ook in de eerdere discussie reeds naar voren gebracht en aan de hand van een schets verduidelijkt.
Als je op het internet zoekt naar de protocollen bij een zuigende borstwond dan zie je bij bijna alle organisaties het advies om 3 zijdig af te plakken, ik heb daar bij de vorige discussies uitgebreid naar gezocht en nergens een ondebouwing kunnen vinden voor het vierzijdig afplakken.
ook het Oranje Kruis geeft toe dat 3 zijdig afplakken beter is, maar men leert dat de cursisten niet meer aan omdat het lastig is en bovendien vrijwel niet voorkomt.
Ook dit is reeds eerder via het forum bekendgemaakt.

Ik heb geen wetenschappelijk verantwoorde onderzoeken gevonden die aangeven dat 3 zijdig plakken slechter is als 4 zijdig afplakken, het zou me ook verbazen aangezien dat dan in volledige tegenspraak zou zijn met de huidige aanbevelingen.
Maar als je iets dergelijks hebt, geef even een linkje, nieuwe inzichten zijn nooit weg.
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


dove

  • Gast
Reactie #12 Gepost op: 20 december 2005, 08:54:51
Het blijft lastige materie omdat dit bijna nooit geoefend wordt het oranje kruis boekje schrijft over steriel afdekken met een snelverband maar rept  met geen woord over afplakken zoals ik het dus nu begrijp kun je dit beter wel doen maar dan aan drie zijde. Dan zul je dus de zwachtels van het snelverband er af moeten knippen. :D Je legt daarna je slachtoffer op zijn gewonde zijde bij een borstverwonding maar bij een buikverwondig wordt dit weer niet gemeld dan mag je alleen niet zijn darmen terug duwen.


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #13 Gepost op: 20 december 2005, 09:15:06
Het blijft lastige materie omdat dit bijna nooit geoefend wordt het oranje kruis boekje schrijft over steriel afdekken met een snelverband maar rept  met geen woord over afplakken zoals ik het dus nu begrijp kun je dit beter wel doen maar dan aan drie zijde. Dan zul je dus de zwachtels van het snelverband er af moeten knippen. :D Je legt daarna je slachtoffer op zijn gewonde zijde bij een borstverwonding maar bij een buikverwondig wordt dit weer niet gemeld dan mag je alleen niet zijn darmen terug duwen.

Persoonlijk zou ik bij gebrek aan een klep geen snelverband gebruiken voor het driezijdig afplakken maar eerder een metaline of misschien nog beter een stukje isolatiedeken omdat dit beter als klep fungeert en minder "plakt".
Bij een buikverwondig heeft het niet zoveel zin om het slachtoffer op de aangedane zijde te leggen, vandaar dat je daar ook niets over vindt.
(Deze slachtoffers nemen vaak zelf een houding aan die voor hun het meest comfortabel is)
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #14 Gepost op: 20 december 2005, 09:29:54
Als je geen ventielpleister hebt voor een open borst verwonding, kan we met een latex/nitril handschoen een ventiel werking maken..

Alleen is niet iedereen daar even handig in want het is het betere knip en plak werk.. Maar met 2,5 cm scheurpleister, een handschoen en een schaar en een snelverbandje kom je heel ver.. Alleen iemand die handig is doet het in 1 a 2 minuten.. en iemand die het nog nooit gedaan heeft en het princicpe van de ventiel werking niet snapt staat anders gaat een 10 minuten laten stuntelen..  En een kant en klaar ventielpleister plak je in een halve minuut en ben je klaar.. (inclusief borst ontbloten, schoonmaken.. etc..

Ik heb er ergens nog wel foto's van.., werkt in ieder geval beter dan 4 kanten afplakken of 3 kanten afplakken. 4 kanten luchtdicht afplakken noemde mijn PHTLS Course director Moord..


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #15 Gepost op: 20 december 2005, 10:28:05
Ik heb er ergens nog wel foto's van.., werkt in ieder geval beter dan 4 kanten afplakken of 3 kanten afplakken. 4 kanten luchtdicht afplakken noemde mijn PHTLS Course director Moord..

De gene van wie ik het geleerd heb noemde het 4 zijdig afplakken iets subtieler "een kunstfout"  ;D
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #16 Gepost op: 20 december 2005, 10:47:36
De gene van wie ik het geleerd heb noemde het 4 zijdig afplakken iets subtieler "een kunstfout"  ;D

 ;D Tja ik weet niet wat een ergere belediging is ;)....


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #17 Gepost op: 20 december 2005, 12:12:40
Mwa... 'dood door schuld'? Tis mogelijk...
Arts  www.alphalog.nl


Kanarie

  • Gast
Reactie #18 Gepost op: 20 december 2005, 13:10:51
Ik ga voor de "kunstfout" (klinkt voor medici erger dan voor niet-medici volgens mij)
Maar verder lees ik deze discussie met de gedachte "okay, erg belangrijk voor het resultaat, maar je moet het even weten.... :-\ "


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #19 Gepost op: 20 december 2005, 13:57:49
Je legt daarna je slachtoffer op zijn gewonde zijde bij een borstverwonding maar bij een buikverwondig wordt dit weer niet gemeld dan mag je alleen niet zijn darmen terug duwen.

Ik heb even dit stukje er uit gehaald, want het verbaasd mij, dat je bij een borstverwonding de gewonde op de aangedane zijde laat liggen.
Ik ken het oranje kruisboekje niet, maar het lijkt me voor de gewonde niet prettig (wat jacques schrijft, iemand zoekt toch wel een zo comfortabele houding voor zich zelf).
ook m.b.t. tot goed kunnen doorademen lijkt mij dat moeizaam als je als op de gewonde zijde ligt :-X :-X