Beste Trophy,
Uit de mij bekende literatuur blijkt dat alternatieven van een éénrichtingsventiel dodelijk zijn. Als jij literatuur kan vinden waaruit blijkt dat driezijdig afplakken goed werkt, dan hoor ik dat graag. Ik kon het niet vinden.
Het volledig afplakken kan ook dodelijkzijn, dit punt is ook in de eerdere discussie reeds naar voren gebracht en aan de hand van een schets verduidelijkt.
Als je op het internet zoekt naar de protocollen bij een zuigende borstwond dan zie je bij bijna alle organisaties het advies om 3 zijdig af te plakken, ik heb daar bij de vorige discussies uitgebreid naar gezocht en nergens een ondebouwing kunnen vinden voor het vierzijdig afplakken.
ook het Oranje Kruis geeft toe dat 3 zijdig afplakken beter is, maar men leert dat de cursisten niet meer aan omdat het lastig is en bovendien vrijwel niet voorkomt.
Ook dit is reeds eerder via het forum bekendgemaakt.
Ik heb geen wetenschappelijk verantwoorde onderzoeken gevonden die aangeven dat 3 zijdig plakken slechter is als 4 zijdig afplakken, het zou me ook verbazen aangezien dat dan in volledige tegenspraak zou zijn met de huidige aanbevelingen.
Maar als je iets dergelijks hebt, geef even een linkje, nieuwe inzichten zijn nooit weg.