doordringende borst / buikverwonding

Auteur Topic: doordringende borst / buikverwonding  (gelezen 23155 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #40 Gepost op: 22 december 2005, 21:51:38
Trophy,

Helemaal met je eens....

precies mijn stelling ...
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

auwb

• Gast
Reactie #41 Gepost op: 25 december 2005, 14:00:55
In geval 1 is er voor de EHBO-er niets anders te doen dan ondersteunen. Risico is ontwikkelen van een spanningspneumothorax, omdat via de beschadigde long wel lucht inde thoraxholte komt, maar er niet uit kan. Maar daar kan een EHBO-er niets aan doen.

In hoeverre is een spanningspneumothorax tegen te gaan door druk op de gewonde kant uit te oefenen dmv bijvoorbeeld de stabiele zijligging?

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #42 Gepost op: 25 december 2005, 14:16:23
In hoeverre is een spanningspneumothorax tegen te gaan door druk op de gewonde kant uit te oefenen dmv bijvoorbeeld de stabiele zijligging?
niet..

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
    • Website Jacques Schenk
Reactie #43 Gepost op: 25 december 2005, 14:46:46
Ik bedrijp de gedachte achter je siuggestie wel denk ik, je wilt door de expansie van de aangedane thoraxhelft te voorkomen of in ieder geval veminderen, tevens voorkomen dat er zo lucht in de pleuraholte van de aangedane zijde gezogen wordt, begrijp ik je gedachte zo goed ?

Ik denk dat het inderdaad niet zal werken om meerdere redenen

1. de thoraxbewegingen worden maar beperkt gehinderd door de zijliging
2. de liggende persoon heeft vermoedelijk met name een buikademhaling (diafragma)
3. ook de ademhaling van de andere thoraxzijde veroorzaakt een negatieve druk in de aangedane thoraxhelft.

Maar dat is slechts mij idee hoor, als iemand het kan aanvullen/verbeteren...
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

Kanarie

• Gast
Reactie #44 Gepost op: 25 december 2005, 16:22:10
En ik dacht nog: de aangedane long/zijde is geen afgesloten helft, dus de druk gaat nog altijd richting de gezonde zijde. De organen die daar liggen, worden dus nog steeds in de verdrukking gebracht.

helm

• Gast
Reactie #45 Gepost op: 25 december 2005, 16:28:53
Een traumapatient in de stabiel zijligging leggen is not-done. logroll zou kunnen, maar dan wel graag naar de kant waar de minste letsels zitten.

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #46 Gepost op: 26 december 2005, 14:01:47
Een traumapatient in de stabiel zijligging leggen is not-done. logroll zou kunnen, maar dan wel graag naar de kant waar de minste letsels zitten.
In zijn braaksel laten stikken ook, het probleem van EHV'ers is dat e er vaak alleen of met tweeen voor staan.

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
    • Website Jacques Schenk
Reactie #47 Gepost op: 26 december 2005, 14:29:11
In zijn braaksel laten stikken ook, het probleem van EHV'ers is dat e er vaak alleen of met tweeen voor staan.

In mijn beperkte ervaring braken niet zo heel veel trauma patienten.
Ik sta nog steeds op het standpunt dat je een s.o. niet staniel legt behalve wanneer het niet anders kan (braken, ernstige bloedingen in de mond/keel, alleen laten etc)
dus "niet, tenzij ...." en niet "altijd, tenzij....."

Geeft het s.o. aan dat hij/zij moet gaan braken dan is het een ander verhaal maar ook dan liever de logroll (wanneer mogelijk)
Zeker een traumaslachtoffer wat goed bij kennis is (en dat zijn veruit de meesten) zou ik niet stabiel leggen (als ze al niet gewoon rondlopen)

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #48 Gepost op: 26 december 2005, 14:33:10

Dat is het probleem van een passantenhulpverlener, die geen mond heeft, en niet anderen instructies kan geven....  

Er is geen eenduidig antwoord, want alles hangt af, van de mate van geschooldheid, omstandigheden, materialen, inventiviteit, zelf vertrouwen van de hulpverleners... Een stelling is dus niet zwart wit..  

Als iemand in de stabiele moet leggen, leg je hem op de aangedane zijde.. dat heeft te maken met de lichaamsvloeistoffen die zich anders in de gezonde zijde zouden kunnen ophopen en daarmee de gezonde long beperken in de werking..
Maar ik ben het absoluut met Rene eens, als het kan, moet je  voorkomen dat je een (trauma)patient onnodig manipuleert...  Er ziin me te veel ehv-ers die slachtoffers zomaar in de stabiele zijligging leggen.. terwijl er vaak heel veel alternatieven zijn om een vrije luchtweg te krijgen en te houden.. maar die discussie is al eens gevoerd..,

Ja het is dus not-done, maar niet nooit....

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #49 Gepost op: 26 december 2005, 14:58:00
Ik vond de term "not done" net iets te ver gaan.

Waarom leidt mijn reactie tot het betogen dat je als het even kan, een slachtoffer niet in de stabiele zijligging te leggen.
Als er sprake is van braaksel, en dat is in mijn stelling, dan leggen jullie ze alledrie in een zijligging. Dat kan de stabiele sijligging zijn, de log roll of een terplaatse bedachte andere manier zijn.

Peter, je kunt van de doorsnee hulpverlener niet verwachten dat ze on the spot een snelcursus geven.