Blusbak blussen en zelfvertrouwen

Auteur Topic: Blusbak blussen en zelfvertrouwen  (gelezen 15443 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Willem D.

• Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • EHV-er / BHV-er
Gepost op: 17 december 2005, 17:42:14
De huidige BHV opleiding bestaat uit ...
1) Levensreddend handelen
2) Brand, Ontruiming en Communicatie

De laatste is leuk ?!?!
Het blussen van van een blusbak is simpel. Lukt het niet, dan draait een ondermaatse doorsnee instrukteur de gaskraan dicht en de cursist heeft dan het goede gevoel over zich dat hij een brand kan blussen.
Dit schept veel zelfvertrouwen, want hij heeft in de oefeningen al eens of meerdere keren een "echte" brand geblust.
Nu brand er eens echt wat. Dan ga je natuurlijk niet eerst melden dat er brand is,want je kan dat zelf blussen. Toch !
Je schrikt natuurlijk als het brandje een brand blijkt te zijn. Paniek !
Kostbare minuten later .......................................

Willem D.

Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we

Gast48368

• Gast
Reactie #1 Gepost op: 17 december 2005, 17:44:30
Als je niet eens een blusbak :o  ??? kunt blussen krijg je troubles  :-X ;D

Willem D.

• Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #2 Gepost op: 17 december 2005, 17:48:47
Tja, er schijnen veel deskundigen rond te lopen met ruime blusbak brand blus ervaring.
Met andere woorden : heel veel BHV-ers.
Als de blusbak brand blussing niet goed gaat en de instrukteur draait de gaskraan na 20 seconden dicht zodat de schijn wordt gewekt dat iemand de blusbak brand zelf heeft geblust, waar zijn wij dan helemaal mee bezig in blusbak brand BHV land !

Willem D.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we

Gast48368

• Gast
Reactie #3 Gepost op: 17 december 2005, 17:56:27
De instrukteur zou wijzer moeten zijn  ;D

Target77

• Gast
Reactie #4 Gepost op: 17 december 2005, 19:06:38
En dan denken sommige BHV'ers ook nog eens dat ze het allemaal zelf wel af kunnen en de brandweer helemaal niet nodig hebben...want heeee....ik heb BHV geleerd dus ik kan die brand wel ff blussen.  :-X :-X

Willem D.

• Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #5 Gepost op: 17 december 2005, 19:48:38
De spijker op de kop geslagen. Het zogenaamde zelfvertrouwen.
De BHV-er dient zich ten alle tijde bewust te zijn van zijn/haar voorpost functie. Een BHV-er mag mijns inziens alleen NA ALARMERING een beginnend prullenbak brand blussen of een hooguit een brandende  asbak. Voor de rest dient hij na de ontruiming de brandweer naar de brand te dirigeren. Thats it !!!! Laat het echte werk over aan de proffesionals met beschermende kleding en uitrusting.
En natuurlijk, Nederland zit opgescheept met zeer veel goedbedoelende doe-het-zelf-brandweer-mensen, in het geheel niet of nauwelijks gehinderd door enige vorm van kennis, vakmanschap en gevoel voor veiligheid en verantwoordelijkheid.
Een brandweer medewerker m/v is getraind om branden te blussen (een BHV-er niet) en weet zijn/haar kennen en kunnen, de mogelijkheden en is zich zeer bewust van de onmogelijkheden, houd de veiligheid vanzich zelf en zeer zeker ook van zijn mede manschappen scherp in de gaten.

Wat weet een expert blusbak blusser (BHV-er) hier nu van.

Willem D.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #6 Gepost op: 17 december 2005, 19:54:53
Ik denk dat 1 aspect van de BHVopleiding onvoldoende belicht wordt.En dat is dat een kleine brand,die in het allereerste begin nog simpel met een handblusser is te blussen.Al zeer snel een brand is met gevaar van flashover.Ik kom regelmatig in m,n werk BHVers tegen die denken dat ze een komplete brandweerman zijn,totdat ik ze de rest van het verhaal vertel dus over flash-overs etc.

En dan vraag ik me wel eens af waar dat aan ligt,aan de opleiding of aan de persoon zelf.Ik neem aan dat er tijdens de BHVopleiding duidelijk wordt verteld waar de grenzen liggen van een BHVer,en wanneer ze zelf geen actie meer moeten ondernemen.Nogmaals BHVers zijn zeer waardevol voor de brandweer,ivm kennis van objecten ;)

Willem D.

• Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #7 Gepost op: 17 december 2005, 20:12:18
Het gegeven dat menig BHV-er niet zijn taak, kennen en kunnen niet beheerst geeft aan dat er onvoldoende wordt opgeleid en de cursisten denken dan dat ze alles kunnen. Met name de rol van een BHV-er en de beperkingen zou er ingestampt moeten worden.

De voorpost functie is zeer belangrijk voor de brandweer door de locale kennis van gevaarspunten, gevaarlijke stoffen, omgevings factoren ed.

Willem D.

Target77

• Gast
Reactie #8 Gepost op: 18 december 2005, 00:26:22
Zo heb je ook van die EHBO'ers die denken dat ze dokter of ambulancepleeg zijn en in geval van een ongeval alle andere EHBO'ers of andere hulpverleners (zelfs professionele) wegduwen omdat hij/zij het zo goed allemaal weet en hij/zij de professional is.  :-X :-X

Willem D.

• Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #9 Gepost op: 18 december 2005, 18:42:29
Klopt, ik ben in het verleden (overigens zonder resultaat) wel eens aan de kant geprobeerd te zetten door iemand die direct bij haar aankomst(nadat  mijn eerstehulpverlening al tien minuten daarvoor was gestart) bulderde dat zij Sigma lid was en een "ik weet het beter" houding had, dat het kotsen mij en aanwezige omstanders nader stond dan het lachen.
Zij heeft direct (aanvullend) doorgegeven aan de CPA dat het een T3 slachtoffer was en de ambulance rustig aan kon doen.
Triage met één slachtoffer.
Het moet toch niet veel gekker worden, dat een niet-medicus (geen Ambu verpleegkundige of trauma arts) de triage gaat doen en de hulpverlening aan een slachtoffer in nood (verminderd bewustzijn) vertraagd of bemoeilijkt door eigen gereidheid van iemand die het wel weet maar nooit zelf mag toepassen. Triage uitvoeren vergt wel degelijk veel en intensieve training; ik geloof niet dat ook een geoefend Sigma lid dit kan.

Gelukkig heeft een BHV-er en ook de EHBO-er geen kennis op dit vlak. Laten we dit maar zo houden en de triage overlaten aan de professionals.
Een gemiddelde BHV-er met alleen een LEH-certificaat is in mijn ogen amper in staat brand- of snijwond te behandelen , laat staan de levensreddende handelingen goed uit te voeren. Tijd is geld in de ogen van werkgevers. Jammer.

Willem D.