Plaats hier foto's van Terberg voertuigen

Auteur Topic: Plaats hier foto's van Terberg voertuigen  (gelezen 16809 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

louis van t

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,373
Reactie #20 Gepost op: 24 december 2005, 19:15:08
bedankt

al vind ik zelf de laatste twee foto's iets minder. maar dan zal de leeftijd van de foto's wel zijn. graag had ik de andere foto's die ik heb van deze wagen hier geplaatst. maar die moet ik eerst weer even terugvinden in het archief.
Nederlands Historisch Hulpverlenings Archief


FirePol

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,371
Reactie #21 Gepost op: 24 december 2005, 19:19:02
Volgens mij puilt bij jou de kast uit van de foto's  ::)


louis van t

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,373
Reactie #22 Gepost op: 24 december 2005, 19:35:25
Volgens mij puilt bij jou de kast uit van de foto's  ::)


een Kast !  Rick
was het nog maar een kast.
dan kon ik het thuis nog wel opbergen.
Nederlands Historisch Hulpverlenings Archief


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #23 Gepost op: 24 december 2005, 20:49:41
Klopt helemaal. op onderstaande link een aantal foto's inclusief technische gegevens. Alleen mochten ze op de RAI nog niet vertellen dat het een waterwerper was, dus beweerden ze ontrecht dat het een crashtenderchassis is.

http://buzzybee.kratjebierhosting.nl/viewtopic.php?t=5603

Tsja, ik heb het liever andersom: Een crashtenderomgebouwd tot waterwerper. Ik denk dat zo'n MAC 6 of weet ik wat voor een veel meer angst inboezemd dan dat voertuig ;D
(Als ik het goed heb, hebben ze die binnenkort toch over door de sluiting van luchtmachtbases :P)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #24 Gepost op: 24 december 2005, 21:06:10
geeft alleen zoveel gerinkel of plaatschade als ze een koelkast op het dak gooien, ombouwen is net zo duur als een nieuwe bouwen waarschijnlijk
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


louis van t

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,373
Reactie #25 Gepost op: 24 december 2005, 21:23:27
Tsja, ik heb het liever andersom: Een crashtenderomgebouwd tot waterwerper. Ik denk dat zo'n MAC 6 of weet ik wat voor een veel meer angst inboezemd dan dat voertuig ;D
(Als ik het goed heb, hebben ze die binnenkort toch over door de sluiting van luchtmachtbases :P)
[/quote]

nou Maarten

dat waren ze in 1983 ook van plan met de toen oude International/Bikkers crashtenders. maar toen meer als aanvulling op de toendertijd in dienst zijnde Magirus-Deutz Eckhaubers en de frontstuur Mercedes-Benz (nu in het museum in Apeldoorn). er zijn er vermoedelijk twee verbouwd, van een weet ik het zeker. en als ik het goed heb dan is er zelfs een gebruikt in die jaren bij een vliegshow op Soesterberg. toen een groepje actievoerders met verfbommentje naar vliegtuigen en fotograven ging gooien. veel mensen zal dit ontgaan zijn door het feit dat kort hierop een F15 Eagle een crash maakte op het vliegveld. trouwens de MAC06s zou niet goed gekeurd worden omdat hij veel te hoog op zijn wielen staat. hij zou zo over actievoerders heen rijden. de waterwerpers van nu hebben speciale zijplaten omdat te voorkomen. dus zo als Jerommeke al vermelden het zo heel duur worden om de wagens om te bouwen en daarnaast ligt het zwaartepunt te hoog voor dat werk. deze crashtenders zijn gebouwd om op snelheid een grote hoeveelheid water en schuim te verspuiten in een korte tijd en niet langzaam en met korte stooten een straal water af te geven en dan ook nog door een monitor. 
Nederlands Historisch Hulpverlenings Archief


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #26 Gepost op: 25 december 2005, 01:11:24
Haha, jij hebt ook overal een verhaal met achtergronden bij :)

Ik heb die mercedes waterwerper afgelopen zomer in het depot van het politiemuseum mogen bewonderen. Fotograferen mocht daar wel, maar dan mocht je de foto's niet publiceren helaas. Hier een plaatje van politievoertuigen.nl:

(Foto: J. Lescrauwaet)

trouwens de MAC06s zou niet goed gekeurd worden omdat hij veel te hoog op zijn wielen staat. hij zou zo over actievoerders heen rijden. 

Vervelend nou ;D

Ik was serieus met het idee van crashtender als waterwerper, maar je geeft wel een serieus antwoord. Dan ook nog maar even serieus van mijn kant; de belgische waterwerpers staan ook vrij hoog op hun wielen, en hebben geen schermen aan de zijkant ???
zie (wel hele mooie wagens vind ik):
http://www.indymedia.nl/img/2005/10/31178.jpg
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Alexxxxx

  • Gast
Reactie #27 Gepost op: 25 december 2005, 02:43:44
De Belgen worden door Mol gebouwd voor zover ik weet :)


louis van t

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,373
Reactie #28 Gepost op: 25 december 2005, 11:22:47
Haha, jij hebt ook overal een verhaal met achtergronden bij :)

Ik was serieus met het idee van crashtender als waterwerper, maar je geeft wel een serieus antwoord. Dan ook nog maar even serieus van mijn kant; de belgische waterwerpers staan ook vrij hoog op hun wielen, en hebben geen schermen aan de zijkant ???

Maarten

Ik denk dat de eisen in Belgie iets lager liggen dan hier in Nederland. Hier in Nederland mag niets meer, geen oefenvuurtjes, niet meer op ladders naar boven, niet meer boven op de wagen staan, niet meer mee rijden op een open zitplaats op een bosbrandwagen en noem maar op. en daarbij je heb overal actiegroepen en burgers die een mening hebben over van alles en vaak ook nog vinden dat zij alleen het juist hebben. bv als een brandweerkazerne nabij ze word gepland dan zijn ze tegen dat plan maar als de brandweer bij een brand bij hun thuis te laat naar hun zin te plekken komt dat is het ook niet goed. zo zal dat ook met die waterwerpers zijn als ze te hoog op hun wielen staan en er komt er een onder dan staat de helft van de bevolking te schreeuwen dat het een schande is. dus omdat te voorkomen op ze goed Hollands worden er speciale aanpassingen aangebracht zo als altijd in Nederland. rijdt er een auto te snel door een straat dan ligt men er meteen een drempel in, het liefts meteen een stuk of vier. ik bedoel maar ;D :-X 

en wat betreft altijd een verhaal met achtergronden erbij. ik vind zelf dat als je iets te vertellen heb dat je dat ook goed moet onderbouwen en niet iets zo maar op een forum moet zetten. en daarnaast wil ik vaak zelf iets meer over een onderwerp weten en ga ik vaak proberen om zo iets uit te zoeken. daarbij ben ik niet beroerd om informatie aan andere door te geven. ik denk dan er hier op het forum wel een aantal mensen zijn die dat kunnen beamen. ;)
Nederlands Historisch Hulpverlenings Archief


de modelbouwer

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 62
Reactie #29 Gepost op: 25 december 2005, 23:41:45
Om even kort aan te sluiten bij het verhaal van Louis. Aan de waterwerpers worden door BZK en de korpsen bepaalde eisen gesteld. Deze eisen maken dat een crashtender niet in aanmerking kan komen om als waterwerper dienst te doen. Bij de aanbesteding is ook naar andere typen waterwerpers (o.a. België en Duitsland) gekeken, maar deze voldeden niet aan een aantal specifiek Nederlandse eisen. Om tactische redenen ga ik niet in op deze eisen, dus je hoeft er ook niet naar te vragen :-X. Denk alleen al het rood afplakken door Terberg van de waterwerper op de bedrijfsauto RAI  ;).

Overigens heb ik van collega's begrepen dat de International-Bikkers destijds als oefen-waterwerper is omgebouwd en niet ingezet zou worden (blijkbaar wel gebeurd) als echte waterwerper. Men trainde de ME op de betreffende basis en daarom stond het voertuig daar.

Jeroen