Gelaatsdoekje kost tijd

Auteur Topic: Gelaatsdoekje kost tijd  (gelezen 3065 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

ontruimer

  • Gast
Gepost op: 18 december 2005, 15:56:33
een gelaatsdoekje kost kostbare seconden toch wordt bij AED gebruik een gelaatsdoekje en handschoenen gebruikt. Zou dit wel zo verstandig zijn? :)




Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 18 december 2005, 16:04:38
een gelaatsdoekje kost kostbare seconden toch wordt bij AED gebruik een gelaatsdoekje en handschoenen gebruikt. Zou dit wel zo verstandig zijn? :)

Tja, wat is verstandig? Het hangt er vanaf wat voor risico de hulpverlener wil lopen. Niet dat het gebruik van handschoenen of een gelaatsdoekje/masker je voor 100% beschermen tegen de diverse infectiezieken, of gewoon een vieze mond. Bij een slachtoffer dat je kent is het risico dat je wat oploopt wat kleiner, in de zin van; je weet vaak wel of iemand iets heeft. Maar wanneer je te maken hebt met een volstrekt onbekende, zou ik het gebruik van een gelaatsdoekje :-X of masker zeker in overweging nemen.

De kans dat je bij bloedcontact HIV oploopt is niet heel erg groot, als ik mij goed herinner in de buurt van de 1%. Voor Hepatitis B echter, is de kans dat je besmet raakt veel groter, zo rond de 50%!  :o

Als je het materiaal bij de hand hebt, ook bij een reanimatie zonder AED (het gebruik van de AED staat los van beschermende maatregelen), neem dan toch maar even die paar seconden om het te gebruiken. Jij kunt er de rest van je leven last van hebben.

Heb je niets bij, tja, lastige afweging. Mond-op-neus beademing is te overwegen, of eventueel het alleen toedienen van borstcompressies (zoals dat ook in de nieuwe richtlijn als optie genoemd wordt).


helm

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 18 december 2005, 16:10:38
een gelaatsdoekje kost kostbare seconden toch wordt bij AED gebruik een gelaatsdoekje en handschoenen gebruikt. Zou dit wel zo verstandig zijn? :)

Op het moment dat de AED zijn analyse doet heb je tijd om de handschoenen aan te trekken. Die doekjes geven geen bescherming, maskers geven al iets meer bescherming. Mond-op-neus geeft ook geen enkele bescherming.