Gebruikelijke manier van intuberen

Auteur Topic: Gebruikelijke manier van intuberen  (gelezen 8580 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

lcb

• Gast
Gepost op: 18 december 2005, 21:16:32
Hallo,

Wat is volgens jullie de gebruikelijke manier van intuberen?

Komt zo misschien wat vaag over, maar ik zal later vertellen waarom ik het vraag.

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #1 Gepost op: 18 december 2005, 22:12:23
Hallo,

Komt zo misschien wat vaag over, maar ik zal later vertellen waarom ik het vraag.

Het is inderdaad wel erg vaag ja, gaat het bijvoorbeeld over een wakkere intubatie ?
welk deel van het traject wil je beschreven hebben, van klaarleggen materiaal, sedatie, positioneren en pre-oxygenisatie tot en met alle mogelijke methodes om de plaatsing van de tube te controleren ?

Zoek je iets in deze trend ? http://users.ugent.be/~bmassaer/cpr/medisch/intubatie.html#Techniek_intubatie
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #2 Gepost op: 24 december 2005, 09:11:35
Hallo,

Bedoel je bij ideale omstandigheden met patient op OK tafel op juiste hoogte, juiste omgeveningstemp, en alle faciliteiten ind e buurt..  ;D
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
    • Website Jacques Schenk
Reactie #3 Gepost op: 24 december 2005, 12:26:49
Bedoel je bij ideale omstandigheden met patient op OK tafel op juiste hoogte, juiste omgeveningstemp, en alle faciliteiten ind e buurt..  ;D

Ik denk dat de nood al weer over is ......
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

Joffry Ambu-Vpk

• Senior gebruiker
Reactie #4 Gepost op: 28 december 2005, 01:29:18
Ik denk dat de nood al weer over is ......

Ik denk het ook, onze intubator geeft niet meer thuis....  collaps eci??  ;D ;D
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

SEH zustertje

• SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #5 Gepost op: 29 december 2005, 08:57:52
Ik denk het ook, onze intubator geeft niet meer thuis....  collaps eci??  ;D ;D
of algehele mayonaise ;D

lcb

• Gast
Reactie #6 Gepost op: 30 december 2005, 10:35:34
Collaps normaal ECI NVT
De nood is niet over, maar zonder internetverbinding begin je niet zoveel op een forum heren.

Het gaat me eigelijk om alle omstandigheden.

Een geplande operatie, na een ongeval,.....

De patient draagt een briefje bij zich waar op staat dat deze niet op de gebruikelijke manier te intuberen is.
Er moeten dan andere dingen klaargelegd worden. Dat is duidelijk

Dus: Patient komt binnen na een ongeval en draagt een briefje bij zich dat deze niet op de gebruikelijke manier te intuberen is.
Wat is de gebruikelijke manier van intuberen?

Ik hoop dat het zo duidelijker is.

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
    • Website Jacques Schenk
Reactie #7 Gepost op: 30 december 2005, 11:04:06
Collaps normaal ECI NVT
De nood is niet over, maar zonder internetverbinding begin je niet zoveel op een forum heren.

De patient draagt een briefje bij zich waar op staat dat deze niet op de gebruikelijke manier te intuberen is.

Dus: Patient komt binnen na een ongeval en draagt een briefje bij zich dat deze niet op de gebruikelijke manier te intuberen is.

De link die ik je stuurde schijnt niet meer te bestaan, hij staat nog wel in de cache van Google
had je hier wat aan ?
http://216.239.59.104/search?q=cache:78bkKQnFlKQJ:allserv.rug.ac.be/~bmassaer/cpr/medisch/intubatie.html+intubatietechniek&hl=nl&lr=&strip=1

Ik zal de tekst ook even als pdf document koppelen voordat die link ook niet meer werkt

[verwijderd door de beheerder]

Joffry Ambu-Vpk

• Senior gebruiker
Reactie #8 Gepost op: 31 december 2005, 20:38:50
Collaps normaal ECI NVT

Bij een geplande OK waar de anesthesist van te voren een gesprek met OK patient heeft (nodig bij elke intubatie-indicatie/risico) zal de anesthesist bekijken hoe de patient geintueberd moet gaan worden. De anesthesist kan een scala aan hulpmiddelen inzetten om een moeilijk te intuberen patient , toch te intuberen. Onder andere m.b.v. verlichte stylet, bronchoscoop en tenslotte de hechtdraad-vishaakmethode  ;)  Overigens komt het zelden voor dat een patient met een dergelijk''moeilijk te intuberen''briefje binnenkomt.

Sommige patienten roepen als wij binnenkomen en de spoedkoffer opendoen ook wel eens direct ''ik ben niet te prikken hoor!!!''  of de variant"" prikken moeten ze maar in het ziekenhus doen want daar doen ze het heel goed op mijn hand''.....
Tja, en dan blijkt dat het in 90% van de gevallen wel meevalt ( en nee dit is geen wetenschappelijk onderzoek maar mijn eigen subjectieve ervaring  ;D )

En voor de moeilijk te intuberen patienten in de ambulancezorg weten de ervaren ambuplegen nog wel wat tips & trucs, en anders eventueel een MMT alarmeren (als die snel ter plekke kan komen).

lcb

• Gast
Reactie #9 Gepost op: 8 januari 2006, 21:36:43
Bij een geplande OK kan de patient het inderdaad zelf wel aangeven.

Maar het ging mij even om het briefje.

November vorig jaar ben ik voor de eerste keer geopereerd. Gepland.
Op de verkoever kwam de anethesist bij mij en vertelde dat hij mij niet op de normale manier kon intuberen en de tube via de neus had moeten inbrengen met een lichtje erbij. (Ik zag het licht overigens nog niet echt op dat moment)
Was handig om te weten natuurlijk, opdat de anesthesist een volgende geplande operatie gelijk de juiste spullen kan klaar leggen.

Maar dan is er nog de ongeplande operatie of een ernstig ongeval waarbij ik (snel) geïntubeerd zou moeten worden.
Dus een briefje gekregen van de huisarts zodat ik dat bij me kan dragen voor het geval dat...

"... kan niet op de gebruikelijk manier geïntubeerd worden..."

Het kwam op mij nogal vaag over, want was is nou gebruikelijk?

Joffry, je zegt dat mensen zelden zo'n briefje bij zich hebben. Komt het dan zo weinig voor of hebben de mensen gewoon geen briefje bij zich?