Collaps normaal ECI NVT
De nood is niet over, maar zonder internetverbinding begin je niet zoveel op een forum heren.
Het gaat me eigelijk om alle omstandigheden.
Een geplande operatie, na een ongeval,.....
De patient draagt een briefje bij zich waar op staat dat deze niet op de gebruikelijke manier te intuberen is.
Er moeten dan andere dingen klaargelegd worden. Dat is duidelijk
Dus: Patient komt binnen na een ongeval en draagt een briefje bij zich dat deze niet op de gebruikelijke manier te intuberen is.
Wat is de gebruikelijke manier van intuberen?
Ik hoop dat het zo duidelijker is.
Bij een geplande OK waar de anesthesist van te voren een gesprek met OK patient heeft (nodig bij elke intubatie-indicatie/risico) zal de anesthesist bekijken hoe de patient geintueberd moet gaan worden. De anesthesist kan een scala aan hulpmiddelen inzetten om een moeilijk te intuberen patient , toch te intuberen. Onder andere m.b.v. verlichte stylet, bronchoscoop en tenslotte de hechtdraad-vishaakmethode
Overigens komt het zelden voor dat een patient met een dergelijk''moeilijk te intuberen''briefje binnenkomt.
Sommige patienten roepen als wij binnenkomen en de spoedkoffer opendoen ook wel eens direct ''ik ben niet te prikken hoor!!!'' of de variant"" prikken moeten ze maar in het ziekenhus doen want daar doen ze het heel goed op mijn hand''.....
Tja, en dan blijkt dat het in 90% van de gevallen wel meevalt ( en nee dit is geen wetenschappelijk onderzoek maar mijn eigen subjectieve ervaring
)
En voor de moeilijk te intuberen patienten in de ambulancezorg weten de ervaren ambuplegen nog wel wat tips & trucs, en anders eventueel een MMT alarmeren (als die snel ter plekke kan komen).