Bij een geplande OK kan de patient het inderdaad zelf wel aangeven.
Maar het ging mij even om het briefje.
November vorig jaar ben ik voor de eerste keer geopereerd. Gepland.
Op de verkoever kwam de anethesist bij mij en vertelde dat hij mij niet op de normale manier kon intuberen en de tube via de neus had moeten inbrengen met een lichtje erbij. (Ik zag het licht overigens nog niet echt op dat moment)
Was handig om te weten natuurlijk, opdat de anesthesist een volgende geplande operatie gelijk de juiste spullen kan klaar leggen.
Maar dan is er nog de ongeplande operatie of een ernstig ongeval waarbij ik (snel) geïntubeerd zou moeten worden.
Dus een briefje gekregen van de huisarts zodat ik dat bij me kan dragen voor het geval dat...
"... kan niet op de gebruikelijk manier geïntubeerd worden..."
Het kwam op mij nogal vaag over, want was is nou gebruikelijk?
Joffry, je zegt dat mensen zelden zo'n briefje bij zich hebben. Komt het dan zo weinig voor of hebben de mensen gewoon geen briefje bij zich?
Er zijn maar weinig mensen die van te voren al weten dat ze moeilijk te intuberen zijn. Degenen die dat wel weten dragen soms een vermelding op een SOS-plaatje, of iets dergelijks, bij zich. Vaak blijkt pas bij de 1e intubatiepoging/indicatie dat de patient moeilijk te intuberen is, en die 1e poging vindt vaak niet plaats in een ziekenhuis door een compleet uitgerust OK en door een anesthesist die van alle gemakken en kennis en kunde voorzien is en die van te voren al weet dat de patient lastig te intuberen is/wordt.mensen van aziatische komaf, endotracheale atresie (luchtpijp''misvorming'') korte gedrongen nek, etc.