Kun je dit nog even nader toelichten? Begrijp de kritiek niet helemaal.
Het is geen echte kritiek, hoor. Ik luister altijd heel goed naar zo'n opname. Dan valt het mij op dat het ongeval plaats vindt voor Warder, de ligplaats van de Seamac. Toch moeten de beide boten van Marken die veel later gealarmeerd worden als er sprake wordt van een zoekaktie, als SAR eenheden doorvaren totdat zeker is dat de Seamac het incident meester is, ook al is de persoon kennelijk terecht. Drie reddingsboten voor één catamaran. Ik vraag mij af of als de boot van Marken bijna ter plaatse is de Seamac verzocht gaat worden even door te varen, voor de zekerheid.
Wat ik ook hoor is dat ze bioj de conformatie de naam bekendmaken van de mijnheer die opgepikt is door een passant. Wat ze vaker doen is dat ze vragen naar de naam
zonder erbij te vertellen welke naam
zij hebben en die dan vergelijken met elkaar. Met zo'n open vraag sluit je nog beter uit dat het een ander persoon betreft dan gezocht. (zelf een aantal malen de laatste procedure meegemaakt).Het verzoek van de Frans om even naar de drenkling te kijken wordt weggewuifd en die sluit aan station, maar ze wordt later weer opgepiept om de man naar Warder te brengen...
De boot op de dijk van de Cobra wordt niet echt doorgevraagd, hoewel een boot op de dijk wat meer gevaar (lekslaan ed) met zich meebrengt dan een vastgevaren zeilboot, daar gebeurt tenzij het stormt en het op harde ondergrond is niets mee. De Cobra is geen reddingsboot, en formeel gezien had daar een reddingsboot voor gewaarschuwd moeten worden, dat willen ze hier ook graag begrijpelijk.
Opvallend is ook dat de watersporter in nood te horen krijgt dat "de reddingsbrigade wat langer duurt" de Beatrix van de KNRM een reddingsbrigade noemen... En wat te denken van deze tijden er aan vast te knopen nog voordat ze uitgevaren zijn.
Dan viel mij op dat de Nijkerk 885 vraagt aan welke kant de boot ligt tussen de NN 12 en de NN 14, richting Bunschoten of richting Nulde...
Het Nuldernauw ligt tussen Nijkerk en het Wolderwijd bij Harderwijk. Bunschoten ligt voor Nijkerk de andere kant uit, aan het Nijkerkernauw. Maar een van de bemanningsleden weet het al en roept (hoorbaar) dat ze richting Bunschoten moeten, maar hij krijgt geen gehoor want de motorboot wordt even later gevonden.
De brandweerboot van Bunschoten kwam ons al eens assisteren op het IJmeer omdat ze dat verwarden met het Eemmeer.
Als je goed luistert kan je zoveel leren van zo'n opname!
Henk