Hoi allemaal,
Aankomend aspirant vraag ik me af hoe het vernieuwde politieonderwijs ervaren wordt door jullie als aspiranten. Ik begrijp vanuit de informatievideo's dat je veel zelfstandig moet doen en met je leerteam. Nu wordt ik hier wat onzeker van aangezien het toch wel en bijzonder vak is, hoe zorg je dan dat je alle verschillende aspecten uit jezelf gat beheersen? Kies je zelf welke lessen je volgt? Wat als je dan iets mist?
Zijn de leerteams een beetje oké? of ben je snel op jezelf aangewezen doordat je bijvoorbeeld ongemotiveerde collega's heb?
Hoop vragen, heb er vooral heel veel zin in. Maar doordat ik het zo graag wil halen wordt ik er toch wat onzeker van haha.
Groetjes,
Als praktijkbegeleider kan ik het e.e.a. toelichten vanaf mijn kant. Een leerteam is vaak divers ingericht. We kijken naar achtergrond, werkervaring, leeftijd etc. Er zullen altijd collega's in je leerteam zitten waar je het goed mee kunt vinden en ook waar je wat minder een klik mee hebt.
Na de 9 maanden op de academie ga je wisselen tussen leren in de praktijk en op het LOP. Daarbij is het, bij ons in ieder geval, zo dat je kan inteken op lessen maar ook lessen kunt 'aanvragen' bij docenten als je behoefte hebt aan extra uitleg.
Ik ben zelf niet heel erg fan van het nieuwe onderwijs omdat ik nu al merk met mijn groepen dat er minder les wordt gegeven. Er lopen studenten op straat die letterlijk vragen op welke grond zij eigenlijk een stopteken aan een auto geven.
Mijn advies zou zijn om alle lessen die er zijn in te tekenen en vooral ook zelf in de boeken te duiken. Maak die opdrachten in Stapel en de Koning om de stof te begrijpen en beheersen. En in de praktijk ga je nog steeds tegen zaken aanlopen waarbij je je afvraagt of je dat kan of had moeten leren.
Politiewerk is een ervaringsvak. Dat leer je door dingen te doen en mee te maken. Het belangrijkste is dat je je bevoegdheden kunt dromen en kennis hebt van de globale inhoud van de wetten waarmee we dagelijks werken (strafrecht/strafvordering, wegenverkeerswet, opium, wwm, apv).
De rest komt vanzelf. En na 2 jaar ben je nog (lang) niet uitgeleerd maar gaat het eigenlijk pas beginnen. En dan mag je blij zijn dat je met 3 strepen loopt i.p.v. 4 want dan verwachten we toch wat meer...