(tijdelijke) wet ambulancezorg en toezegging ambulancevervoer

Auteur Topic: (tijdelijke) wet ambulancezorg en toezegging ambulancevervoer  (gelezen 9033 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #20 Gepost op: 13 februari 2016, 21:28:19
Kabinet: rust in ambulancesector
Nieuwsbericht | 12-02-2016 | 14:00

De ministerraad heeft op voorstel van minister Schippers van Volksgezondheid, Welzijn en Sport besloten een wetsvoorstel in te dienen om de werking van de Tijdelijke wet ambulancezorg met twee jaar te verlengen. Deze wet is ingegaan in 2013 en wordt nu verlengd tot en met 2019. In de tijdelijke ambulancewet is geregeld dat per regio één ambulancevoorziening is aangewezen die de ambulancezorg uitvoert en de meldkamer ambulancezorg in stand houdt.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #21 Gepost op: 14 februari 2016, 08:46:30
Citaat
SP-Kamerlid Renske Leijten is positief over de keuze van minister Schippers van Volksgezondheid om een besluit over de toekomst van de ambulancezorg uit te stellen tot 2020. Hiermee wordt voorlopig afgezien van de introductie van marktwerking via aanbestedingen. Leijten: 'Drie op de vier ambulancemedewerkers gaven eerder al aan dat zij de ambulancezorg publiek willen maken. Niemand zit te wachten op aanbestedingen en de bijbehorende onrust. Uitstel van marktwerking is een goede eerste stap. De volgende stap is afstel.'

De SP vroeg bijna 1000 ambulancemedewerkers naar hun visie op de toekomst van de zorg.

https://www.sp.nl/nieuws/2016/02/leijten-maak-ambulancezorg-publieke-dienst


Heijnsbergen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 388
Reactie #22 Gepost op: 14 februari 2016, 09:25:03
Over dit onderwerp heb ik ooit eens onderzoek gedaan en een scriptie geschreven. Conclusie daarvan was dat spoedeisende ambulancezorg (A1 ritten) vooral publiek moet zijn en al het andere in drie of vier kavels landelijk kan worden aanbesteed, dus in de markt gezet. Bij die kavels wordt dan een clausule opgenomen waarin aanbieders verplicht zijn om capaciteit bij te schakelen als dat voor A1 doeleinden noodzakelijk is (bijvb. een scenario als Turkish Airlines). Zo voorkom je dat niet alleen het laaghangend fruit aan de commercie wordt gelaten, want dan zou de overheid alleen het onrendabele deel moeten doen. Bovendien voorkom je daarmee, zoals nu, dat het sluiten van SEH's leidt tot aanzienlijke meerkosten in de ambulancezorg.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #23 Gepost op: 14 februari 2016, 09:32:12
Citaat van: Heijnsbergen link=msg=1406412 date=1455438303
Over dit onderwerp heb ik ooit eens onderzoek gedaan en een scriptie geschreven. Conclusie daarvan was dat spoedeisende ambulancezorg (A1 ritten) vooral publiek moet zijn en al het andere in drie of vier kavels landelijk kan worden aanbesteed, dus in de markt gezet. Bij die kavels wordt dan een clausule opgenomen waarin aanbieders verplicht zijn om capaciteit bij te schakelen als dat voor A1 doeleinden noodzakelijk is (bijvb. een scenario als Turkish Airlines). Zo voorkom je dat niet alleen het laaghangend fruit aan de commercie wordt gelaten, want dan zou de overheid alleen het onrendabele deel moeten doen. Bovendien voorkom je daarmee, zoals nu, dat het sluiten van SEH's leidt tot aanzienlijke meerkosten in de ambulancezorg.

Heb je de scriptie nog in je bezit en is het ergens op internet te lezen? Ik kan mij goed vinden in deze stelling en wil ook zo veel mogelijk af van alles wat niet spoedeisend- of specialistisch (bijv. interklinisch IC vervoer) is af.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #24 Gepost op: 14 februari 2016, 12:10:48
Citaat van: Heijnsbergen link=msg=1406412 date=1455438303
Over dit onderwerp heb ik ooit eens onderzoek gedaan en een scriptie geschreven. Conclusie daarvan was dat spoedeisende ambulancezorg (A1 ritten) vooral publiek moet zijn en al het andere in drie of vier kavels landelijk kan worden aanbesteed, dus in de markt gezet. Bij die kavels wordt dan een clausule opgenomen waarin aanbieders verplicht zijn om capaciteit bij te schakelen als dat voor A1 doeleinden noodzakelijk is (bijvb. een scenario als Turkish Airlines). Zo voorkom je dat niet alleen het laaghangend fruit aan de commercie wordt gelaten, want dan zou de overheid alleen het onrendabele deel moeten doen. Bovendien voorkom je daarmee, zoals nu, dat het sluiten van SEH's leidt tot aanzienlijke meerkosten in de ambulancezorg.

Erg logisch en niet ongewoon. Zie de landen om ons heen.

Specialistische ambulancevervoer (ALS, IC etc.) koppelen aan traumacentrum en de rest mag Falck of het Witte Kruis doen :)

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #25 Gepost op: 14 februari 2016, 19:29:47
Citaat van: Heijnsbergen link=msg=1406412 date=1455438303
Over dit onderwerp heb ik ooit eens onderzoek gedaan en een scriptie geschreven. Conclusie daarvan was dat spoedeisende ambulancezorg (A1 ritten) vooral publiek moet zijn en al het andere in drie of vier kavels landelijk kan worden aanbesteed, dus in de markt gezet. Bij die kavels wordt dan een clausule opgenomen waarin aanbieders verplicht zijn om capaciteit bij te schakelen als dat voor A1 doeleinden noodzakelijk is (bijvb. een scenario als Turkish Airlines). Zo voorkom je dat niet alleen het laaghangend fruit aan de commercie wordt gelaten, want dan zou de overheid alleen het onrendabele deel moeten doen. Bovendien voorkom je daarmee, zoals nu, dat het sluiten van SEH's leidt tot aanzienlijke meerkosten in de ambulancezorg.

Van wanneer is die scriptie, en waar te verkrijgen? Interessant leesvoer voor de (direc) betrokkenen.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #26 Gepost op: 19 februari 2016, 07:47:00
Ambulancemedewerkers laten van zich horen

Donderdagmiddag werd de petitie 'Ambulancedienst te koop?' aangeboden door enkele tientallen ambulancemedewerkers van de RAV Hollands Midden aan de woordvoerders zorg van de Tweede Kamer. Zij deden dit voorafgaand aan het debat over de toekomst van de ambulancezorg.

Vrijdag besloot minister Schippers van Volksgezondheid om een besluit over de toekomst van de ambulancezorg uit te stellen tot 2020. Hiermee wordt voorlopig afgezien van de introductie van marktwerking via aanbestedingen. Leijten: 'Drie op de vier ambulancemedewerkers gaven eerder al aan dat zij de ambulancezorg publiek willen maken. Niemand zit te wachten op aanbestedingen en de bijbehorende onrust. Uitstel van marktwerking is een goede eerste stap. De volgende stap is afstel.'

De SP vroeg bijna 1000 ambulancemedewerkers naar hun visie op de toekomst van de zorg. Leijten: 'De medewerkers waren heel duidelijk: Er mag niet nog meer macht naar de zorgverzekeraars. Nu de minister er voor kiest om de macht van de verzekeraars voorlopig niet te vergroten en geen marktwerking in te voeren, wil ik dat ze het plan voor aanbestedingen in de ambulancezorg ook definitief van tafel veegt. De minister moet luisteren naar de mensen op de werkvloer. De beste weg voor de ambulancezorg is de publieke weg.'


strongbow

  • Iets met een grote gele bus
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 879
  • Don't worry, be happy!
Reactie #27 Gepost op: 26 februari 2016, 01:11:16
Citaat van: RemRoof link=msg=1406452 date=1455448248
Erg logisch en niet ongewoon. Zie de landen om ons heen.

Specialistische ambulancevervoer (ALS, IC etc.) koppelen aan traumacentrum en de rest mag Falck of het Witte Kruis doen :)

RemRoof

Wat een rare opmerking.... hiermee zet je honderden Witte Kruis medewerkers te kakken die dagelijks vol toewijding en goed opgeleid hun werk op de ALS ambulances doen.  >:(
Rust zal je redden....  BLS/AED/PBLS instructeur


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #28 Gepost op: 26 februari 2016, 07:32:11
Citaat van: strongbow link=msg=1408952 date=1456445476
Wat een rare opmerking.... hiermee zet je honderden Witte Kruis medewerkers te kakken die dagelijks vol toewijding en goed opgeleid hun werk op de ALS ambulances doen.  >:(

Ik vind het geen rare opmerking. Er worden helemaal geen mensen te kakken gezet.

Het is momenteel in Nederland niet het geval dat de honderden Witte Kruis medewerkers het specialistische ambulancewerk kunnen uitvoeren. Als ze dat zouden kunnen was er geen noodzaak om bij ernstig trauma, complexe pathologie, MICU- en PICU-vervoer de hulp in te roepen van chirurgen, anesthesiologen, intensivisten en gespecialiseerde verpleegkundigen uit het traumacentrum/academisch centrum.