Grensoverschrijdend samenwerking ambulancezorg.

Auteur Topic: Grensoverschrijdend samenwerking ambulancezorg.  (gelezen 15118 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Bernt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,869
Reactie #20 Gepost op: 1 november 2009, 23:00:04
Die komen toch uit Volkel?
Klopt de Heli staat daar idd.
Maar weet niet of die vito daar staat, lijkt mijn van wel :-\


Piles

  • Geïnteresseerde
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,157
Reactie #21 Gepost op: 1 november 2009, 23:02:16
Klopt de Heli staat daar idd.
Maar weet niet of die vito daar staat, lijkt mijn van wel :-\
MMT3 vliegt toch ook 's nachts, dus ik neem aan dat die niet met een Vito komen :P
Aanrijtijd had dan ook aanvliegtijd moeten zijn? ???


strongbow

  • Iets met een grote gele bus
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 879
  • Don't worry, be happy!
Reactie #22 Gepost op: 1 november 2009, 23:08:00
Er zijn protocollen voor op gesteld . Normaal gezien het zelfde als met een MMT.
Gebeurt al jaren hoor.

Maar zijn de Belgische protocollen anders dan de Nederlandse? In hoeverre verloopt die samenwerking soepel. In de LPA kan ik namelijks niks terugvinden van protocollen die betrekking hebben op samenwerking met MUG. Of zijn er regionale protocollen opgesteld?
Rust zal je redden....  BLS/AED/PBLS instructeur


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #23 Gepost op: 1 november 2009, 23:08:18
Wel even van onderen beginnen met lezen ;)

Beginnend bij Dirk Boutslaan
1   Vertrek in westelijke richting op de Dirk Boutslaan naar Hugo van der Goeslaan - rijd 50 m
2   Sla linksaf en voeg in op de Hugo van der Goeslaan - rijd 0,3 km
3   Weg vervolgen naar Piuslaan - rijd 1,1 km
4   Weg vervolgen naar Leostraat - rijd 0,5 km
5   Sla linksaf bij Aalsterweg - rijd 2,2 km
6   Weg vervolgen naar Eindhovenseweg/N69 - rijd 16,6 km
Ga verder op de N69
Ga rechtdoor over 2 rotondes
U gaat België binnen
7   Weg vervolgen naar Luikersteenweg/N74 - rijd 5,3 km
Ga verder op de N74
8   Neem de afslag N71 richting Lommel/Overpelt-Centrum/Mol - rijd 0,5 km
9   Neem op de rotonde de 3e afslag - rijd 1,8 km
Ga rechtdoor over 2 rotondes
10   Neem op de rotonde de 1ste afslag naar N712/Ringlaan - rijd 0,2 km
11   Sla rechtsaf bij Binnenweg - rijd 44 m
12   Sla rechtsaf om op de Binnenweg te blijven - rijd 92 m
Aankomst bij Binnenweg
Totaal: 28,6 km - over 35 min.


Pleegje_

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,160
Reactie #24 Gepost op: 1 november 2009, 23:13:21
MMT3 vliegt toch ook 's nachts, dus ik neem aan dat die niet met een Vito komen :P
Aanrijtijd had dan ook aanvliegtijd moeten zijn? ???

NEE....het MMT was aanrijdend met de auto. Ik neem aan dat jullie allemaal goed kunnen lezen. Vanwege het zeer dringend noodzakelijk zijn van een traumateam is dus ook de MUG gealarmeerd omdat deze er mogelijk eerder zou kunnen zijn. (aldus informatie van de OVD-G ter plaatse!!)


KJS

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
  • Generalist OC
Reactie #25 Gepost op: 1 november 2009, 23:30:58
NEE....het MMT was aanrijdend met de auto. Ik neem aan dat jullie allemaal goed kunnen lezen. Vanwege het zeer dringend noodzakelijk zijn van een traumateam is dus ook de MUG gealarmeerd omdat deze er mogelijk eerder zou kunnen zijn. (aldus informatie van de OVD-G ter plaatse!!)

Als de hulp zeer dringend noodzakelijk is, waarom nemen ze dan geen heli?
EHBO'er  - AED Bediener HTV'er Buitengewoon Opsporingsambtenaar                                                                                      


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #26 Gepost op: 1 november 2009, 23:36:28
Ik vermoed de weersomstandigheden........


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #27 Gepost op: 1 november 2009, 23:42:04
Als de hulp zeer dringend noodzakelijk is, waarom nemen ze dan geen heli?


Omdat er niet altijd een geschikte landingsplaats in de omgeving is. Heb een hele tijd terug (toen alleen de LF3 nog 24/7 inzetbaar was) eens de LF3 boven mijn hoofd gehad, die kon toen niet landen en is 15 km verderop ! op een ''bekende'' landingslokatie geland waarna ze opgehaald zijn met een politieauto
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #28 Gepost op: 1 november 2009, 23:57:19
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/regio/limburg/1.617335

Grensoverschrijdende mug nog niet optimaal

 za 17/10/2009 - 14:27  Om een goede grensoverschrijdende medische hulpverlening te garanderen, moeten België en Nederland enkele juridische knelpunten wegwerken.  



Tijdens een proefproject werd de afgelopen drie jaar een mug  van het Mariaziekenhuis in Overpelt zo'n 15 keer over de grens met Nederland ingezet. Maar omgekeerd kunnen er vanuit België geen Nederlandse ambulances worden opgeroepen.

Jack Rooijmans, coördinator van het proefproject: "Er zijn wel Nederlandse ambulances in België geweest, maar dan alleen om Belgische patiënten naar het Mariaziekenhuis te brengen en dat dat terwijl het toch de bedoeling was om ze ook in te zetten bij noodsituaties langs de Belgische kant van de grens. Maar doordat die ambulances en de 100-centrale niet erkend worden, mocht dat niet."

"En dat terwijl er een Benelux-verdrag bestaat, alleen moet het ondertekend worden door de twee landen en dan kunnen we mensen helpen", besluit Rooijmans.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #29 Gepost op: 1 november 2009, 23:59:32
http://www.ghorzob.nl/nl?cm=79%2C189%2C191%2C200&listciid=1255&session=9dd50fa8159b8d401175aa662ce84edb

19 oktober 2009
Medische hulpverlening in grensgebied verbeterd

De Stuurgroep Grensoverschrijdende Spoedeisende Medische Hulpverlening presenteert op 16 oktober 2009 de resultaten van drie jaar samenwerking tussen de medische hulpdiensten in het grensgebied van Midden Limburg en Zuidoost-Brabant en in de regio Overpelt.

De samenwerking betreft een pilot project, waarbij de dagelijkse praktijk centraal stond: de afgelopen drie jaar zijn de ervaringen van grensoverschrijdende inzetten en oefeningen geregistreerd en geëvalueerd. De verbeterpunten die hieruit voortvloeien moeten de grensoverschrijdende medische hulpverlening verbeteren.

Aan de pilot werkten mee de Regionale Ambulancevoorziening (RAV) Limburg Noord en Zuidoost-Brabant, de Geneeskundige Hulpverlening bij Ongevallen en Rampen (GHOR) Limburg-Noord en Zuidoost-Brabant, het Maria Ziekenhuis Overpelt en de Medische Urgentie Groep (MUG) regio Overpelt.

Best practices

Uit de samenwerking zijn veel lessen getrokken. Een lijst van ‘best practices' levert praktische tips op, die ook voor andere regio's van belang kunnen zijn. Het gaat daarbij om tips over uiteenlopende zaken als melding en alarmering, verplaatsing naar het incident, verlenen van individuele geneeskundige hulp en transport van slachtoffers naar een ziekenhuis.

Resultaten

De pilot heeft een aantal concrete resultaten opgeleverd:
• Door de samenwerking in het project hebben sleutelpersonen binnen de verschillende organisaties elkaar leren kennen en zijn de lijnen korter geworden. De samenwerking tussen de organisaties heeft hierdoor structureel vorm gekregen en is sterk verbeterd.
• Er zijn actiekaarten ontwikkeld om de inzet van medische hulpverleners in het buurland te stroomlijnen.
• Het MUG voertuig uit Overpelt is uitgerust met C2000 en GPS apparatuur en een locator zodat de Nederlandse meldkamers het voertuig visueel kunnen volgen.
• Er zijn scholings-, trainings- en oefenbijeenkomsten georganiseerd, waaraan ongeveer 100 hulpverleners uit Nederland en België hebben deelgenomen.

Conclusies en aanbevelingen

Het rapport constateert dat Nederlandse ambulances niet op Belgisch grondgebied kunnen opereren, omdat zij door het Belgische meldkamersysteem niet worden erkend. Het opheffen van deze belemmering is een van de aanbevelingen in het rapport. Voor het welslagen van het project is wederkerigheid immers van groot belang.

De kwaliteit van de samenwerking heeft veel te maken met kennis van elkaar en van elkaars werkwijze. Een belangrijke aanbeveling betreft de scholing van hulpverleners. Een vast lesprogramma, met een scholingsplan voor minimaal twee jaar is hiervoor cruciaal.
Tot slot doet de Stuurgroep een dringend beroep op de nationale overheden om, bij voorkeur in het kader van het op handen zijnde Benelux-verdrag, de financiële knelpunten uit de weg te ruimen. Door ondertekening van dit verdrag wordt ook een aantal juridische knelpunten rond de spoedeisende medische hulpverlening opgelost.