Grensoverschrijdend samenwerking ambulancezorg.

Auteur Topic: Grensoverschrijdend samenwerking ambulancezorg.  (gelezen 15106 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

DaMook

• Senior gebruiker
  • BHV'er
Reactie #30 Gepost op: 2 november 2009, 00:22:27
Ik zie hier in valkenswaard (net onder eindhoven) de mug tegenwoordig wel vaker rijden. Ik woon aan de doorgaande weg (eindhovenseweg) en 2x per maand is volgens mij geen uitzondering meer. Ook bij branden heb ik al  weleens een belgische wagen gezien (waterwagen). Ik vind dit wel een goede ontwikkeling :) .
Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS) I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #31 Gepost op: 16 november 2009, 19:06:02
Wat moet ik me daar bij voorstellen? Je hebt de techniek wel om iemand te redden maar mag dat niet omdat het in Belgie bijvoorbeeld is niet toegestaan voor ambulance personeel?? En wordt je daar medisch vervolgt als je het wel doet?

Weet iemand voorbeelden die in Nederland wel uitgevoerd mogen worden maar in Belgie niet (en visa versa)?

http://www.telegraaf.nl/binnenland/5338843/__Ambulances_gaan_grens_over__.html

ma 16 nov 2009, 18:26 | lees voor
Ambulances gaan grens over

BRUSSEL -  Nederlandse en Belgische ambulances kunnen bij een noodgeval ook op elkaars grondgebied gaan helpen. Op ambtelijk niveau is hiervoor een bijstandsregeling uitgewerkt, meldde de intergouvernementele organisatie Benelux maandag in een nieuwsbrief. Het is de bedoeling dat ministers de regeling in december goedkeuren, waarna die in werking kan treden.

De grensoverschrijdende bijstand van ambulances is enkel bedoeld voor noodgevallen en bij een tekort aan eigen ambulances. Het personeel van de ambulance mag in het buitenland hooguit de medische handelingen verrichten die daar zijn toegestaan.

Het Beneluxparlement, waarin Kamerleden uit Nederland, België en Luxemburg zitten, had medio dit jaar in een aanbeveling erop aangedrongen snel een regeling uit te werken. In de praktijk bleken er allerlei knelpunten. Zo rezen er vragen over de erkenning van de ambulances, de verschillen in vakbekwaamheid van het personeel, de voorrangsregels voor ambulances en de vergoedingen.

De nieuwe Nederlands-Belgische regeling is geïnspireerd op overeenkomsten die België al had gesloten met Frankrijk en Duitsland. Aan grensoverschrijdende bijstand in het Luxemburgs-Belgische grensgebied is in de praktijk vrijwel nooit behoefte, zodat daarvoor nog geen regeling is opgezet.

MachiaveIIi

• Forum gebruiker
Reactie #32 Gepost op: 16 november 2009, 21:46:30
Wat moet ik me daar bij voorstellen? Je hebt de techniek wel om iemand te redden maar mag dat niet omdat het in Belgie bijvoorbeeld is niet toegestaan voor ambulance personeel?? En wordt je daar medisch vervolgt als je het wel doet?

Weet iemand voorbeelden die in Nederland wel uitgevoerd mogen worden maar in Belgie niet (en visa versa)?

http://www.telegraaf.nl/binnenland/5338843/__Ambulances_gaan_grens_over__.html

ma 16 nov 2009, 18:26 | lees voor
Ambulances gaan grens over

BRUSSEL -  Nederlandse en Belgische ambulances kunnen bij een noodgeval ook op elkaars grondgebied gaan helpen. Op ambtelijk niveau is hiervoor een bijstandsregeling uitgewerkt, meldde de intergouvernementele organisatie Benelux maandag in een nieuwsbrief. Het is de bedoeling dat ministers de regeling in december goedkeuren, waarna die in werking kan treden.

De grensoverschrijdende bijstand van ambulances is enkel bedoeld voor noodgevallen en bij een tekort aan eigen ambulances. Het personeel van de ambulance mag in het buitenland hooguit de medische handelingen verrichten die daar zijn toegestaan.

Het Beneluxparlement, waarin Kamerleden uit Nederland, België en Luxemburg zitten, had medio dit jaar in een aanbeveling erop aangedrongen snel een regeling uit te werken. In de praktijk bleken er allerlei knelpunten. Zo rezen er vragen over de erkenning van de ambulances, de verschillen in vakbekwaamheid van het personeel, de voorrangsregels voor ambulances en de vergoedingen.

De nieuwe Nederlands-Belgische regeling is geïnspireerd op overeenkomsten die België al had gesloten met Frankrijk en Duitsland. Aan grensoverschrijdende bijstand in het Luxemburgs-Belgische grensgebied is in de praktijk vrijwel nooit behoefte, zodat daarvoor nog geen regeling is opgezet.

Volgens mij mogen Belgische ambulances niet veel meer dan het geven van eerste hulp en een rit naar het ziekenhuis. Iedere melding van de 100 centrale waarbij mogelijk meer dan bls nodig is wordt er een MUG meegestuurd. Een NL pleeg zou daarom waarschijnlijk moeten wachten op het ter plaatsen komen van een Mug.

Ehv-er

• Senior gebruiker
Reactie #33 Gepost op: 16 november 2009, 22:27:08
Hoe moet het andersom dan?? betekent wel dat de ambulance niet de zorg kan leveren die geeist wordt?

MachiaveIIi

• Forum gebruiker
Reactie #34 Gepost op: 17 november 2009, 10:35:34
Hoe moet het andersom dan?? betekent wel dat de ambulance niet de zorg kan leveren die geeist wordt?

Waarschijnlijk net als de brandweerbijstand in de Eurregio. De hulpverlening opstarten en wachten op back up van een Nederlands team dat wel wel bevoegd is. Verder op in het forum is er al een topic over MUG bijstand in de regio Eindhoven. Mogelijk dat het in elkaars verlengde ligt. Misschien dat iemand uit de regio's zelf daar meer over weet.

CM

• Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #35 Gepost op: 22 november 2009, 09:52:09
Citaat
Verder op in het forum is er al een topic over MUG bijstand in de regio Eindhoven.

Beste mensen,

Ik heb de 2 topic's samengevoegd omdat de eerste zéér relevante informatie bevat voor de tweede.

Ik ben vorig jaar bij een (ontzettend leuk) symposium geweest in het UMC Radboud. Het onderwerp was grensoverschrijdend samenwerking in de pre-hospitale zorg. Wij hebben zelfs scenario's gedraaid met Duitse en Belgische collega's, hetgeen erg leuk maar vooral erg leerzaam was. Ook een onderdeel van de dag was een lezing over de juridische aspecten van grensoverschrijdend zorgverlening. Waar het op neerkomt is dat als je gewoon je LPA hanteert, je weinig te vrezen hebt. Je kunt dan namelijk aantonen dat je bekwaam hebt gehandeld, ook in het buitenland. Hoe moet je bovendien weten wat er exact wel of niet mag in een andere land?

WM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon

fast-one

• ambulance-chauffeur
  • Forum gebruiker
Reactie #36 Gepost op: 22 november 2009, 20:17:22
sinds jaar en dag levert de rav-zuid limburg al ambulances op belgisch grondgebied. dit op verzoek van het hulpcentrum 100 in hasselt
de afspraak is dat er zorg wordt geleverd volgens het lpa.

de mug komt vaak niet meer ter plaatse. de inwoners van de gemeente riemst kijken wel eens raar dat wij zoveel handelingen mogen uitvoeren
zonder de aanwezigheid van de mug arts, daarom moeten we vaak even uitleggen dat we "van den hollander" zijn en dat we volgens nederlandse
protocollen werken. los van dat tref je af en toe een arrogante mug arts die niet graag ziet dat aan zijn eilandje geknabbelt maar voor de rest is het prima werken.
wij vervoeren ook naar de regionale belgische ziekenhuizen zoals tongeren of genk.

de belgische mug of ambulance verricht geen taken op nederlands grondgebied in onze regio.

groeten Fast-one

CM

• Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #37 Gepost op: 22 november 2009, 20:21:58
Hoi Fast One,

Ik ben benieuwd, hoe los je het op als je zo'n arrogante MUG-arts tegenkomt? Gewoon LPA blijven volgen of alles overlaten aan de geneesheer? (in het tweede geval zou ik dan geen poot meer uitsteken..)

WM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #38 Gepost op: 22 november 2009, 21:40:11
sinds jaar en dag levert de rav-zuid limburg al ambulances op belgisch grondgebied. dit op verzoek van het hulpcentrum 100 in hasselt
de afspraak is dat er zorg wordt geleverd volgens het lpa.

de mug komt vaak niet meer ter plaatse. de inwoners van de gemeente riemst kijken wel eens raar dat wij zoveel handelingen mogen uitvoeren
zonder de aanwezigheid van de mug arts, daarom moeten we vaak even uitleggen dat we "van den hollander" zijn en dat we volgens nederlandse
protocollen werken. los van dat tref je af en toe een arrogante mug arts die niet graag ziet dat aan zijn eilandje geknabbelt maar voor de rest is het prima werken.
wij vervoeren ook naar de regionale belgische ziekenhuizen zoals tongeren of genk.

de belgische mug of ambulance verricht geen taken op nederlands grondgebied in onze regio.

groeten Fast-one

Is dit ook wettelijk verankerd? Als nu een Belgische patiënt achteraf een klacht indient over de behandeling hoe wordt dit dan tuchtrechtelijk afgedaan? Door de Belgse over door de Nederlandse tuchtcollege en welke regelgeving nemen die als toetsgrond?

fast-one

• ambulance-chauffeur
  • Forum gebruiker
Reactie #39 Gepost op: 23 november 2009, 16:47:38
Hoi Fast One,

Ik ben benieuwd, hoe los je het op als je zo'n arrogante MUG-arts tegenkomt? Gewoon LPA blijven volgen of alles overlaten aan de geneesheer? (in het tweede geval zou ik dan geen poot meer uitsteken..)

WM

we gaan als chauffeurs en verpleegkundigen geen discussie voeren met de MUG arts 'over' de patient heen
we behandelen volgens lpa totdat de MUG arts ter plaatse is, als deze al ter plaatse komt.

als hij daadwerkelijk ter plaatse komt is het even aftasten of hij onze ingezette behandeling kan waarderen, als dit zo is
zal hij min of meer een afwachtende rol innemen en er op toezien dat de patient naar 'zijn' ziekenhuis gaat (centenkwestie?)

komt er een echte moraalridder dan mag je blij zijn met stalen neuzen in je werkschoenen want die walsen het liefste over je heen
ook in deze situatie proberen we ons fatsoen te houden ten opzichte van elkaar en voeren we na overdracht van de patient in het ziekenhuis
een gesprekje met de mug arts en zijn verpleegkundige of het allemaal op zo een manier moet (bijvoorbeeld discussie over medicatie stofnaam en merknaam).

al met al niet echt een ideaal situatie maar onze inzetten hebben wel degelijk effect en er zijn al voldoende inwoners van riemst blij dat die hollanders zo snel waren en dat is toch uiteindelijk wat telt.

dat je verder als ambulancier in belgie weining voorstelt merk je ook dat je op een ehbo amper wordt aangesproken of aangekeken en als je al iets durft te zeggen dan kijkt men of men water ziet branden (uitzonderingen daargelaten) hang je echter een stethoscoop om je nek dan wordt je wel als vakbroeder gezien en soms zelfs als docter aangesproken.....

Is dit ook wettelijk verankerd? Als nu een Belgische patiënt achteraf een klacht indient over de behandeling hoe wordt dit dan tuchtrechtelijk afgedaan? Door de Belgse over door de Nederlandse tuchtcollege en welke regelgeving nemen die als toetsgrond?

wat betreft het wettelijk gedeelte zal ik dit eens navragen daar ben ik niet volledig van op de hoogte
wordt dus vervolgd

groeten fast-one