25 maart 2006 NIEUWE FORUMDAG Schoonhoven!!!

Auteur Topic: 25 maart 2006 NIEUWE FORUMDAG Schoonhoven!!!  (gelezen 52812 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #310 Gepost op: 23 maart 2006, 21:28:08

uuhhh, ligt leersum op de route   ???
Je weet tenslotte waar dat is. ::)

Ahum, een dagje rustig, daar in schoonhoven, had je gedroomd.  ;D
De forumleden komen eraan.  ;D   ;D

Rustig, zegt hij nog.....  ;D  ;D  ::)

Dat het zaterdag een gezellige puinhoop gaat worden wist ik al  :D :D.Maar een aantal zaken die dag staan of vallen bij de aanwezigheid van de brw Schoonhoven  ;D ;D ;D


Heleen Lotus

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,245
Reactie #311 Gepost op: 23 maart 2006, 21:31:48
Dat het zaterdag een gezellige puinhoop gaat worden wist ik al  :D :D.Maar een aantal zaken die dag staan of vallen bij de aanwezigheid van de brw Schoonhoven  ;D ;D ;D

We zetten gewoon onze auto's voor de deuren, kunnen ze niet uitrukken. Tja en als ze toch opgeroepen worden, nou dan gaan we toch gezellig met ze mee ? Hebben we gelijk een andere casus. Het kan terplekke aangepast worden hoor, geen probleem  ::)  ;D  ;D


Jorrin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,704
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #312 Gepost op: 23 maart 2006, 21:58:36
We zetten gewoon onze auto's voor de deuren, kunnen ze niet uitrukken. Tja en als ze toch opgeroepen worden, nou dan gaan we toch gezellig met ze mee ? Hebben we gelijk een andere casus. Het kan terplekke aangepast worden hoor, geen probleem  ::)  ;D  ;D

Ehm, Heleen.... koest! ::) ;D


brandweer Johan

  • Gast
Reactie #313 Gepost op: 23 maart 2006, 22:47:53
Ehm, Heleen.... koest! ::) ;D
Misschien hebben we dan auto's genoeg om te spreiden en te knippen. ;D ;D ;D


Gast48368

  • Gast
Reactie #314 Gepost op: 23 maart 2006, 23:00:03
Ok, het blijft iedere keer weer heel gezellig tot aan de forumdag blijkt wel weer  :)

Ik heb voor het gemak een topic aangemaakt in het kippenhok, zodat iedereen naar hartelust kan tokkelen tot zaterdag en later!!  ;)

Alle info staat hier inmiddels, wat nodig is voor diegenen die de forumdag zullen gaan bezoeken.

Mocht er nog iets dringends aan toegevoegd moeten worden, kan Jorrin dit aanvullen, of 1 van de moderators.

Anneke


Jorrin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,704
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #315 Gepost op: 28 maart 2006, 20:27:37
Goed, om de topic over de afgelopen forumdag met glorie te kunnen afsluiten hierbij nog mijn verslag van de dag!

Voor foto's en opmerkingen verwijs ik jullie door naar de betreffende topics in het kippenhok.

Forumdag 2006 Schoonhoven

Bijzonder veel voorbereidingstijd achter de rug, maar vandaag is het dan zover! Om 07.15 uur zit ik, vergezeld van mijn maatje (The Fist), in de auto op weg naar Schoonhoven. Voor wat betreft het weer wordt het afwachten, maar verder is alles in kannen en kruiken.

Ik juich te vroeg. Tegen achten krijg ik een sms'je. Karim, die gisteravond afbelde en toen toch gelukkig wel weer kon komen, gaat het toch niet redden. Het is te laat voor stress.
Hij baalt net zo hard als ik... dat wordt improviseren! Gelukkig kan ik dat en gelukkig had ik Heleen al gevraagd haar ambulancekleding mee te nemen, voor de zekerheid. Nu kwam dat wel heel erg goed uit. Dat probleem wordt dus opgelost. Ik zou zelf al als chauffeur aan de casus meedoen... en Heleen nu dus ook.

Iets later dan 08.00 uur komen we in Schoonhoven aan, wat mij weer het nodige commentaar oplevert van mijn "partner in crime" Peter.

Nadat we koffie gedronken hebben en iedereen verwelkomd is, begint de dag met een demonstratie van de brandweer Schoonhoven van een nieuwe wijze om een voertuig te stabiliseren, Stab-Vast. Een auto op z'n kop, op z'n kant of gewoon op vier wielen... alles staat muurvast!

Vervolgens verzorgt mijn collega een presentatie over de ambulancehulpverlening bij een ongeval. Wat hij aankondigt als een praatje van 20 minuten wordt een boeiend verhaal van drie kwartier met de nodige zeer leerzame informatie.

Na de lunch is het tijd voor de multidisciplinaire casus.
Het betreft een ongeval, waarbij alle disciplines aan bod komen. Een automobiliste (diabeet) is onwel geraakt. Zij is gaan slingeren, heeft een voetganger geraakt en is tegen een lantaarnpaal opgereden. Drie mensen in een bootje zien het gebeuren, gaan van schrik staan en het bootje kiept om.
In de auto zit nog een passagier. Naast de voetganger loopt nog een vriendin die net kan wegspringen, maar zich wel bezeert. En tenslotte dus nog drie drenkelingen, waarvan er tenslotte eentje niet meer te redden valt. Een complexe casus met minimale middelen, want al heb ik tenslotte drie ambulancebemanningen compleet, we zullen het met slecht 1 ambulance moeten stellen. Beperkt materiaal dus. Gelukkig dat er nog twee extra spoedkoffers zijn meegenomen.
De casus start wanneer het net gebeurd is en de ehbo-ers mogen aan de slag. Zonder materiaal, want ze zijn zonder spullen aan het winkelen geslagen en moeten het dus stellen met wat ze hebben: niets.
De casus verloopt verder goed, behalve dat wij als derde ambulancebemanning even geen verbinding hebben met het oefenkanaal op C2000 (knopjes…). Wij melden ons keurig bij de eerste ambulance en krijgen het aangereden slachtoffer toegewezen. Na de nodige handelingen kunnen we hem vervoersgereed gaan maken.
Terwijl ik de enig aanwezige brancard weg pik bij de buren, wordt het slachtoffer door de brandweer alvast naar de ambulance gedragen op de plank, alwaar ze ontdekken dat het zonder brancard lastig is het slachtoffer de ambulance in te schuiven.
We tikken de lotus af, zodat we al het materiaal weer kunnen inzetten op ons slachtoffer in de auto.
Daar moet geknipt gaan worden, dus dat is nog wel even werk. Wij ruimen intussen alvast onze spullen op en kunnen op ons gemak nog net even meekijken naar het staartje van de casus.
Na een dik uur is het "einde oefening", kan alles weer worden opgeruimd en keren we terug naar de kazerne voor de evaluatie.

Na een lekker drankje is het de beurt aan de Verkeers Ongevallen Dienst die een presentatie verzorgt over het sporenonderzoek bij verkeersongevallen. Ook dit is weer een bijzonder boeiende en leerzame presentatie en wederom is er drie kwartier van de dag omgevlógen.

Tijd voor de workshop!
Er volgen drie demonstraties van de brandweer. Het blussen van een pan vet met een kopje water, het ontploffen van een gastankje en het exploderen van een bus haarlak. De vlammen houden ons warm!

Op een speciaal daarvoor ontworpen hoofd, krijgen de forumleden de kans om eens te proberen een slachtoffer te intuberen. Een leuke bezigheid die zeker bij de mensen van de brandweer erg in de smaak valt.

Het fixeren van het hoofd van een slachtoffer is een vak apart, maar wel iets waar de brandweer geregeld mee te maken krijgt. Er blijken veel vragen te bestaan onder de hulpverleners en het is dan ook een mooie oefening dit zelf eens te doen en te ervaren.

Degene die de ambulance heeft meegebracht stelt iedereen in de gelegenheid eens van dichtbij te zien wat er allemaal in de wagen zit en waarvoor het allemaal dient. Ook hierbij is weer veel interesse vanuit de brandweerwereld.

Door de brandweer is in een apart gebouwtje een parcours uitgezet om een ademluchtoefening te lopen. Leuk is het om te zien dat de interesse voor dit onderwerp juist weer heel sterk is bij de mensen van de eerste hulp en ambulancedienst. Een echt uitwisselingsprogramma dus en iedereen vermaakt zich opperbest.

Om zes uur is het dan uiteindelijk tijd om te gaan eten. De plaatselijke Chinees heeft een heerlijk warm buffet bezorgd en we hoeven er de deur niet voor uit. In de kantine van de brandweer eet een ieder de buik rond.

Wanneer tenslotte na afloop nog een drankje genuttigd is, begint het langzaam aan leeg te lopen. Iedereen zoekt weer zijn weg en nadat we nog hebben opgeruimd en de mensen van de brandweer Schoonhoven nog veelvuldig hebben bedankt voor al hun inzet, is het tijd om huiswaarts te gaan.

Het was weer een geslaagde dag en alle moeite weer zeer waard!

Iedereen die geholpen heeft deze dag tot een succes te maken weer heel erg bedankt!

Volgend jaar dus maar weer?! ;D


tebby

  • Verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,690
    • mijn hyves
Reactie #316 Gepost op: 28 maart 2006, 20:28:12
jaaa volgend jaar weer
flappus  niet elke verandering is een verbetering


Heleen Lotus

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,245
Reactie #317 Gepost op: 28 maart 2006, 21:49:22
Yep, volgend jaar weer, maar dan in .........


Marco Marijs

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 75
  • Weer of geen weer, 't is altijd brandweer!
Reactie #318 Gepost op: 28 maart 2006, 21:50:32
in... DICHTERBIJ.
Maar dat zal iedereen wel willen, denk ik.
Groetjes, Marco.


Jorrin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,704
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #319 Gepost op: 28 maart 2006, 21:55:53
My lips are sealed... for now :-X ;D