Ik heb een poos bij een berger gewerkt maar die mag wel degelijk harder indien het voertuig op een gevaarlijke plaats staat bijvoorbeeld bij een wegversmalling.
Zeker, als je bij een berger hebt gewerkt die een ontheffing (van de wegbeheerder: in principe MinVenW, in de praktijk treedt RWS op) heeft om aan te rijden op incidenten op wegvakken waar IM op toegepast, mag je bepaalde verkeersregels overtreden. Maar ALTIJD moet dat veilig gebeuren. Lukraak met 120 km/h een file voorbijrijden is er dus niet bij. Door rood licht rijden met je oranje zwaailichten aan dus ook niet.
Concreet op de gevaarlijke plaats/wegversmalling: IM wordt momenteel toegepast of het hoofdwegennet (snelwegen en rijksautowegen) en in een klein aantal regio's in Nederland. Als je moet aanrijden op een incident op een wegvak zonder IM, en die kans is overigens vrij groot als het een wegversmalling betreft, heb je dus geen ontheffing en mag je dus niet harder dan de maximum snelheid (of andere verkeersregels negeren), gevaarlijke plaats of wegversmalling of niet.
In den lande is men bezig met het concreet invoeren van IM op het onderliggende (= provinciale en voorname gemeentelijke) wegennet (OWN), waardoor ook voor het OWN bergers gecontracteerd zullen gaan worden. Het is me op dit moment nog niet duidelijk of bergers voor IM-OWN eventueel ook ontheffingen krijgen in de toekomst, maar voorzover het er nu voor staat niet.