Bergers over de vluchtstrook

Auteur Topic: Bergers over de vluchtstrook  (gelezen 6124 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #10 Gepost op: 23 december 2005, 11:17:24
Ja RWS geeft als instantie ontheffingen uit ook aan bv aannemers, het zelfde zie je bij somige groote bedrijven(oa PTT, KPN, NS) die hebben van het ministerie de bevoegdheid gekregen om zelf ontheffingen uit te geven. Let wel op ontheffingen worden gegeven voor het RVV 1990 en niet voor de WVW 1994. Een ieder moet zich dan ook vooral ondanks de ontheffing houden aan de wvw en dan vooral artikel 5(hinderen en in gevaar brengen).

mvg
Mike


Rob van Munster

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 609
Reactie #11 Gepost op: 23 december 2005, 11:20:55
We omschrijven het allemaal mooi, maar de vraag is nog steeds of een berger 50 km harder dan het overig verkeer mag rijden......Lijkt me echt sterk.....


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #12 Gepost op: 23 december 2005, 11:38:25
Nee dus
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Reactie #13 Gepost op: 23 december 2005, 16:57:01
Volgens mij ontstaat er hier een spraakverwarring: de ontheffingen worden door de Minister van Verkeer en Waterstaat verleend. Wellicht verleent RWS deze in mandaat namens de minister, dat zou kunnen. Net als ontheffingen voor de draagplicht van de autogordel; die worden door de Minister verleend, maar in mandaat door het CBR.
greetz,  Enrique


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #14 Gepost op: 23 december 2005, 17:56:01
Volgens mij ontstaat er hier een spraakverwarring: de ontheffingen worden door de Minister van Verkeer en Waterstaat verleend. Wellicht verleent RWS deze in mandaat namens de minister, dat zou kunnen. Net als ontheffingen voor de draagplicht van de autogordel; die worden door de Minister verleend, maar in mandaat door het CBR.

Ik denk ook dat het zo in elkaar steekt, wettelijk lijkt me dat de enige weg.

Henk


Rob van Munster

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 609
Reactie #15 Gepost op: 23 december 2005, 19:46:37
Maar dan nog.........bij de brandweer zijn afspraken over de te rijden snelheden. Bij de politie begint men daar gelukkig ook over.

En de berger? Met zijn 50 km overschrijding?

Als de brandweer haast heeft (personen in gevaar of materiële schade), blijft het toch maar 20 km overschrijding.

Ook als is een file een economisch belang.... mensenlevens gaan altijd voor. Met maar 20 km.......


Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Reactie #16 Gepost op: 23 december 2005, 22:32:36
Die afspraken in brancherichtlijnen zijn niet bedoeld als strafbaarstelling van de bestuurder van het bewuste voertuig. Ze zijn meer bedoeld om ALS het fout gaat, mee te kunnen wegen bij de schuldvraag. Bergers hebben geen ontheffing om te hard te rijden en als het dus fout gaat en het blijkt dat een berger te hard heeft gereden, zal dat tegen hem gebruikt worden. Het is natuurlijk niet zo dat als je als diender een takel onderweg naar een aanrijding over de vluchtstrook ziet rijden, erachteraan rijdt om hem te klokken op zijn snelheid. Tenzij het natuurlijk een idioot hoge snelheid zou zijn, maar dan kun je altijd nog terugvallen op art. 5 WVW, ook al heb je de snelheid niet officieel vastgesteld. Dan gaat het meer om de gevaarszetting.
greetz,  Enrique


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #17 Gepost op: 1 januari 2006, 02:03:41
Ik heb zojuist een uitgebreide - en nog korte - beschouwing over de wettelijke grondslag van het bergen in het kader van IM gegeven in het topic dat Henk noemde in zijn eerste post, dit topic nog niet gelezen hebbend. Met name de reactie van zwaailampmaker (die als gewoonlijk weer prima op de hoogte is) is zeer relevant. Als toevoeging op de geweldige formulering van Enrique:

Veiligheid staat bij IM voorop. In de eerste plaats de veiligheid van de hulpverlener, in de tweede plaats de verkeersveiligheid. Op de derde plaats komt eventueel pas het slachtoffer. In dat kader is ook gekozen voor één berger met ontheffing (op een bepaald wegvak), goedgekeurd door de NMa, zodat de berger veilig en toch snel kan aanrijden. In het geval dat een willekeurige berger die als eerste ter plaatse komt, de berging mag uitvoeren, ontstaan ongewenste situaties. Bijvoorbeeld meerdere bergingsbedrijven die verkeersregels negeren om maar als eerste ter plaatse te komen. Dáárom heeft de berger een norm van 20 minuten aanrijdtijd, omdat ze ontheffing hebben om bepaalde verkeersregels "veilig" te negeren, maar géén blauwe zwaailichten mogen voeren.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


gert jan

  • Gast
Reactie #18 Gepost op: 10 januari 2006, 00:25:06
Ik heb een poos bij een berger gewerkt maar die mag wel degelijk harder indien het voertuig op een gevaarlijke plaats staat bijvoorbeeld bij een wegversmalling.


gert jan

  • Gast
Reactie #19 Gepost op: 10 januari 2006, 00:27:22
waarom reageert de politie zo opgefokt tegen straatracers tegenwoordig en eerst niet? :-\http://