Keuring van een brandweerhelm

Auteur Topic: Keuring van een brandweerhelm  (gelezen 5861 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Ricardo B

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 723
    • Regio15 - Brandweer & ambulancediensten uit de regio Haaglanden
Gepost op: 22 december 2005, 19:29:22
Hallo forumleden,

Ik stel deze vraag na aanleiding van een oefening waar ik een tijd geleden ben. Het betrof hier een flash over oefening waarbij de helm van één vna de instructeurs toch wel zo zwart en gesmolten was dat ik mij afvroeg of de helm nog de bescherming geeft waarvoor hij bedoeld is. Hij was niet alleen zwart van de rook maar het was er ook behoorlijk in gebrand. Weet iemand van jullie misschien of er regels zijn over de vervanging van helmen want ik denk dat deze helm niet meer de veiligheid geeft zoals die beschreven staat. Het betrof  hier overigens een gallet helm.

Gr. Ricardo


HBO-Verpleegkundige Manschap A + bediener hoogwerker kazerne loosduinen


rdo

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 45
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #1 Gepost op: 24 december 2005, 22:25:16
Bij een te grote hitte belasting waarbij vervorming en grote verkleuring van de helm is opgetreden,tevens na vallen, is de helm eigenlijk al afgekeurd. Dit omdat de kunstof dan door de hitte van structuur is veranderd en de helm zijn sterkte is verloren.


Cerberus

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 117
  • Geen beter weer dan brandweer
Reactie #2 Gepost op: 25 december 2005, 15:30:07
Brandweerhelmen moeten voldoen aan de NEN-EN 443.   8)


brw_sluis

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 25 december 2005, 23:18:10
Brandweerhelmen moeten voldoen aan de NEN-EN 443.   8)

En wat wilt dit dan zeggen ?


firemanr

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 26 december 2005, 03:08:14


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Reactie #5 Gepost op: 26 december 2005, 08:17:16
Bij een te grote hitte belasting waarbij vervorming en grote verkleuring van de helm is opgetreden,tevens na vallen, is de helm eigenlijk al afgekeurd. Dit omdat de kunstof dan door de hitte van structuur is veranderd en de helm zijn sterkte is verloren.
Yup, die helm is zo al afgekeurd...( kheb er nog 1 te koop )    ;D ;D ;D ;D
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


email

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 27 december 2005, 11:15:30
Dit is dus een punt waarop iedereen zelf kan letten. Ik zie o zo vaak dat er (bewust) helmen op de grond vallen (uiteraard nadat ze afgezet zijn). Het valt mij op dat er veel brandweermensen zijn die erg onzorgvuldig met hun uitrusting omgaan. Vooral met uitrusting wat je leven kan redden kan ik dat niet snappen. Ik bedoel daarmee helmen, ademlucht maskers en ademlucht toestellen. Wat betreft helmen bij FO instructeurs (daar begon de topic mee) denk ik dat dat iets minder spannend is, die hoeven in fo containers niet bang te zijn dat er iets naar beneden komt vallen. Wij op de uitruk daarentegen moeten daar wel degelijk rekening mee houden. Bovendien is het voor fo instructeurs niet mogelijk om hun helm niet te heet te laten worden, en als daardoor deze wekelijks nieuwe helmen moeten gaan aanschaffen worden de fo trainingen nog veel duurder.

Groetjes
Email


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #7 Gepost op: 27 december 2005, 12:09:18
Dit is dus een punt waarop iedereen zelf kan letten. Ik zie o zo vaak dat er (bewust) helmen op de grond vallen (uiteraard nadat ze afgezet zijn). Het valt mij op dat er veel brandweermensen zijn die erg onzorgvuldig met hun uitrusting omgaan. Vooral met uitrusting wat je leven kan redden kan ik dat niet snappen. Ik bedoel daarmee helmen, ademlucht maskers en ademlucht toestellen. Wat betreft helmen bij FO instructeurs (daar begon de topic mee) denk ik dat dat iets minder spannend is, die hoeven in fo containers niet bang te zijn dat er iets naar beneden komt vallen. Wij op de uitruk daarentegen moeten daar wel degelijk rekening mee houden. Bovendien is het voor fo instructeurs niet mogelijk om hun helm niet te heet te laten worden, en als daardoor deze wekelijks nieuwe helmen moeten gaan aanschaffen worden de fo trainingen nog veel duurder.

Groetjes
Email

of ze gebruiken een capuchon zoals in zweden.....  ;)


Cerberus

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 117
  • Geen beter weer dan brandweer
Reactie #8 Gepost op: 27 december 2005, 13:02:28
Dit is dus een punt waarop iedereen zelf kan letten. Ik zie o zo vaak dat er (bewust) helmen op de grond vallen (uiteraard nadat ze afgezet zijn). Het valt mij op dat er veel brandweermensen zijn die erg onzorgvuldig met hun uitrusting omgaan. Vooral met uitrusting wat je leven kan redden kan ik dat niet snappen. Ik bedoel daarmee helmen, ademlucht maskers en ademlucht toestellen. Wat betreft helmen bij FO instructeurs (daar begon de topic mee) denk ik dat dat iets minder spannend is, die hoeven in fo containers niet bang te zijn dat er iets naar beneden komt vallen. Wij op de uitruk daarentegen moeten daar wel degelijk rekening mee houden. Bovendien is het voor fo instructeurs niet mogelijk om hun helm niet te heet te laten worden, en als daardoor deze wekelijks nieuwe helmen moeten gaan aanschaffen worden de fo trainingen nog veel duurder.

Groetjes
Email

Dus kosten gaan boven veiligheid???? ???
Misschien moeten we de FO trainingen anders organiseren, bijv. zoals in Zweden en de instructeurs andere of aangepaste beschermende kleding verstrekken.


email

  • Gast
Reactie #9 Gepost op: 28 december 2005, 09:55:22
Dus kosten gaan boven veiligheid???? ???
Als iedereen zorgvuldig omgaat met zijn eigen materieel is dat zelfs goedkoper! Dus gemakzucht gaat  boven veiligheid!!!!!