Brandweervoertuigen van de Amerikaanse strijdkrachten.

Auteur Topic: Brandweervoertuigen van de Amerikaanse strijdkrachten.  (gelezen 61265 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Vatrogasci

  • purchaser
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 308
    • BLOG VATROGASCI
Reactie #70 Gepost op: 6 januari 2006, 19:36:30
prachtige plaatjes Rick

het gaat trouwens om de volgende wagens. zet ze hier even neer aan de hand van de volgorde van plaatsing.

American La france O-11  crashtender met wagennr.2
Mack O-6  crashtender met wagennr.6
Ward La France 750  autospuit met wagennr.13
Dodge R2  reddingswagen met wagennr.1
International  watertankwagen met wagennr.9
FWD P2  crashtender met wagennr.8
en een
Ford C-serie autospuit.
 


Zo'n Ward La France is nadien terecht gekomen bij een Belgisch brandweerkorps (nl. Ruddervoorde)
Het voertuig is bewaard gebleven en maakt deel uit van de verzameling van de Privat Fire Brigade te Aalst
Ik vermoed dat er echter nog een gelijkaardig exemplaar is geweest maar ik weet niet meer waar


louis van t

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,373
Reactie #71 Gepost op: 6 januari 2006, 20:19:53
Zo'n Ward La France is nadien terecht gekomen bij een Belgisch brandweerkorps (nl. Ruddervoorde)
Het voertuig is bewaard gebleven en maakt deel uit van de verzameling van de Privat Fire Brigade te Aalst
Ik vermoed dat er echter nog een gelijkaardig exemplaar is geweest maar ik weet niet meer waar

Vatrogasci

Ik had bij de foto van een van de Ward La France autospuit al een deel van jou verhaal geplaatst hieronder in het rood.
een soortgelijke wagen deed ook dienst op de Nederlandse luchtmachtbasis Soesterberg bij de daar gelegerde Amerikanen. na dat dit voertuig afgevoerd werd kwam het in Belgie terecht en tegenwoordig is het in bezit van de privat fire brigade in Belgie..
nu begrijp ik uit jou verhaal dat er nog een is geweest in Belgie. trouwens van de wagen van Soesterberg heb ik een heel slecht fotootje dat hij nog in dienst was op Soesterberg.
Nederlands Historisch Hulpverlenings Archief


louis van t

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,373
Reactie #72 Gepost op: 6 januari 2006, 20:27:10
de Co2 bluseenheid welk later militaire aanduiding O-1 kreeg van de USAF. een Sterling met Cardox opbouw uit 1943, deze eenheid stond gestationeerd op Bolling airforce base.

[verwijderd door de beheerder]
Nederlands Historisch Hulpverlenings Archief


louis van t

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,373
Reactie #73 Gepost op: 6 januari 2006, 20:30:24
een tweetal plaatjes uit de instructiemanuel van de Sterling Cardox O-1 koolzuursneeuwbluseenheid. oorsprongelijk was deze eenheid bekend als Class 150 firetruck.

[verwijderd door de beheerder]
Nederlands Historisch Hulpverlenings Archief


louis van t

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,373
Reactie #74 Gepost op: 6 januari 2006, 20:34:45
naast de Sterling was er ook een variant op Mack NM6 chassis. zo als deze Mack NM6 met Cardox opbouw welk in een manuel stond als Class 150 firetruck later werd ook deze omgedoopt in O-1 crashtender.

[verwijderd door de beheerder]
Nederlands Historisch Hulpverlenings Archief


Vatrogasci

  • purchaser
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 308
    • BLOG VATROGASCI
Reactie #75 Gepost op: 6 januari 2006, 21:08:59
Vatrogasci

Ik had bij de foto van een van de Ward La France autospuit al een deel van jou verhaal geplaatst hieronder in het rood.
een soortgelijke wagen deed ook dienst op de Nederlandse luchtmachtbasis Soesterberg bij de daar gelegerde Amerikanen. na dat dit voertuig afgevoerd werd kwam het in Belgie terecht en tegenwoordig is het in bezit van de privat fire brigade in Belgie..
nu begrijp ik uit jou verhaal dat er nog een is geweest in Belgie. trouwens van de wagen van Soesterberg heb ik een heel slecht fotootje dat hij nog in dienst was op Soesterberg.

Louis,

Ik heb m'n informatie met afgevoerde wagens eens geraadpleegd en de tweede "Belgische" Ward La France zat in Meulebeke !!!
Verscheidene korpsen in West-Vlaanderen hadden een International met een "Amerikaanse" opbouw o.a. Anzegem en Deerlijk
Waren deze wagens misschien ook afkomstig van het Amerikaanse leger ???
En zo ja welk onderdeel : US Army, USAF, ... ?
zie o.a. deze link http://users.skynet.be/fa041325/bwdinternational.htm voor enkele foto's van zo'n voertuig


ffdh112

  • Gast
Reactie #76 Gepost op: 6 januari 2006, 22:34:10


Mijne heren wat een mooie explosie van schitterende foto's van de geschiedenis van de USAF en van top kwaliteit.
Er zijn er zelfs bij die ik nog nooit gezien hebt,schitterend ;D ;D
Ga zo door!!!!!!

Bijgevoegd de fire chief RAF/USAF Mildenhall

Met dank aan Wayne Davis en met toestemming geplaatst


ffdh112

  • Gast
Reactie #77 Gepost op: 6 januari 2006, 22:38:39


P30 RAF/USAF Mildenhall

Met dank aan Wayne Davis en met toestemming geplaatst


louis van t

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,373
Reactie #78 Gepost op: 6 januari 2006, 22:44:33
Louis,

Ik heb m'n informatie met afgevoerde wagens eens geraadpleegd en de tweede "Belgische" Ward La France zat in Meulebeke !!!
Verscheidene korpsen in West-Vlaanderen hadden een International met een "Amerikaanse" opbouw o.a. Anzegem en Deerlijk
Waren deze wagens misschien ook afkomstig van het Amerikaanse leger ???
En zo ja welk onderdeel : US Army, USAF, ... ?
zie o.a. deze link http://users.skynet.be/fa041325/bwdinternational.htm voor enkele foto's van zo'n voertuig



Vatrogasci

dat waren inderdaad voormalige militaire autospuiten van de Amerikanen. het gaat hier om een International L160 autospuit uit ongeveer 1950 (bouwjaar 1945 is zeker niet goed, toen moest dit model nog ontworpen worden). vermoedelijk zijn ze van de USAF. op dit fotootje van een USAF basis in Duitsland (Spangdalem) staan een tweetal van deze International L160 autospuiten voor de kazerne samen met een Rundhauber autospuit en een geheel Duitse Rundhauber ladderwagen. ook is een stukje van een REO class 530 autospuit te zien. trouwens deze Internationals hadden zgn. middenbouwpompen. bij die op de foto's uit Belgie is deze weg. heeft deze er nooit opgezetten of is hij later verwijderd door het korps.

[verwijderd door de beheerder]
Nederlands Historisch Hulpverlenings Archief


mr blue sky

  • Gast
Reactie #79 Gepost op: 6 januari 2006, 23:47:17
Hallo,
Die Internationals L160 houden mij al zeer lang bezig. Het exemplaar van Deerlijk(Belgie) had inderdaad een midshippomp. In 1977 werd de pomp verwijderd en werd de International omgebouwd tot slangenwagen. Deze wagen is nog steeds te vinden in Deerlijk maar van een restauratie in zijn oorspronkelijke staat is er voorlopig nog geen sprake. Volgens mij kan hij niet meer worden hersteld in zijn oorspronkelijke staat omdat een groot aantal onderdelen weg zijn. Ik heb mij altijd afgevraagd hoeveel wagens er van dit type werden gebouwd en of er eigenlijk in Nederland ook rondreden.