Brandweervoertuigen van de Amerikaanse strijdkrachten.

Auteur Topic: Brandweervoertuigen van de Amerikaanse strijdkrachten.  (gelezen 61248 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Vatrogasci

  • purchaser
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 308
    • BLOG VATROGASCI
Reactie #80 Gepost op: 7 januari 2006, 09:17:26
Vatrogasci

dat waren inderdaad voormalige militaire autospuiten van de Amerikanen. het gaat hier om een International L160 autospuit uit ongeveer 1950 (bouwjaar 1945 is zeker niet goed, toen moest dit model nog ontworpen worden). vermoedelijk zijn ze van de USAF. op dit fotootje van een USAF basis in Duitsland (Spangdalelm ??) staan een tweetal van deze International L160 autospuiten voor de kazerne samen met een Rundhauber autospuit en een geheel Duitse Rundhauber ladderwagen. ook is een stukje van een REO class 530 autospuit te zien. trouwens deze Internationals hadden zgn. middenbouwpompen. bij die op de foto's uit Belgie is deze weg. heeft deze er nooit opgezetten of is hij later verwijderd door het korps.

Mooie foto van de USAF basis in Spangdalem
Die Magirus TLF lijkt wel een 4x4  ???
Dus wellicht een TLF 15 S-7
Heb je die misschien apart op een foto staan (en de autoladder eventueel ook) ?


louis van t

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,373
Reactie #81 Gepost op: 7 januari 2006, 09:34:41
Hallo,
Die Internationals L160 houden mij al zeer lang bezig. Het exemplaar van Deerlijk(Belgie) had inderdaad een midshippomp. In 1977 werd de pomp verwijderd en werd de International omgebouwd tot slangenwagen. Deze wagen is nog steeds te vinden in Deerlijk maar van een restauratie in zijn oorspronkelijke staat is er voorlopig nog geen sprake. Volgens mij kan hij niet meer worden hersteld in zijn oorspronkelijke staat omdat een groot aantal onderdelen weg zijn. Ik heb mij altijd afgevraagd hoeveel wagens er van dit type werden gebouwd en of er eigenlijk in Nederland ook rondreden.

De International L160 is ook in Nederland gebruikt door de brandweer, alleen waren dit wagens met een Nederlandse opbouw en ooit nieuw aangekocht en geen tweedehands voormalige USAF wagen zo als in Belgie. in Den haag hebben er twee rond gereden en brandweer Maassluis had er een als autospuit. ze werden al gauw opgevolgd door de R en de S-serie, hiervan hebben er wat mee van rond gereden in Nederland.
Nederlands Historisch Hulpverlenings Archief


louis van t

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,373
Reactie #82 Gepost op: 7 januari 2006, 09:53:43
Mooie foto van de USAF basis in Spangdalem
Die Magirus TLF lijkt wel een 4x4  ???
Dus wellicht een TLF 15 S-7
Heb je die misschien apart op een foto staan (en de autoladder eventueel ook) ?

Ik had ook al het idee dat deze Rundhauber vermoedelijk een 4x4 zou zijn. ik heb helaas geen foto's apart van deze voertuigen in Spangdalem. zal wel even moeten zoeken in het archief of ik nog meer foto's heb waar die Rundhaubers van de Amerikanen opstaan. anders moet ik een collega benaderen die met het onderwerp Magirus-Deutz hulpverleningsvoertuigen bezig is, misschien dat hij nog iets heeft weten te vinden.
Nederlands Historisch Hulpverlenings Archief


louis van t

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,373
Reactie #83 Gepost op: 7 januari 2006, 10:00:42
ik heb deze al genoemd in een stukje tekst. een REO class 530B tankautospuit, deze is van 1954 en was gestationeerd op Selfridge airforce base. deze wagens zag men en ziet men door de gehele Amerikaanse strijdkrachten. een standaard militaire brandweerwagen welk opgebouwd is op een ook al standaard militaire legertruckchassis. je komt ze tegen met enkele lucht achter (530B) en met dubbel lucht achter(530C). ze zijn er in verschillende uitvoeringen. b.v. met voorbouwpomp of met middenbouwpomp. 

[verwijderd door de beheerder]
Nederlands Historisch Hulpverlenings Archief


louis van t

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,373
Reactie #84 Gepost op: 7 januari 2006, 10:14:12

P30 RAF/USAF Mildenhall

Met dank aan Wayne Davis en met toestemming geplaatst

Michel

daar heb ik ook nog een foto van, gehad via een collega-hobbyist. gemaakt tijdens een open dag. deze P30 heavy rescue is een Freightliner met Pierce opbouw en voorzien van 4x4 aandrijving. wat opvalt is dat men de koplampen heeft verplaatst naar de bumper.  

[verwijderd door de beheerder]
Nederlands Historisch Hulpverlenings Archief


louis van t

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,373
Reactie #85 Gepost op: 7 januari 2006, 11:44:18
een paar actiefoto's uit het archief van de USAF. als eerste een zgn. O-1 koolzuursneeuwblusser in actie. deze eenheid staat weer op een REO chassis. de O-1 of voorheen class 150 firetruck werden op drie verschillende chassis opgebouwd. namelijk op de grote Sterling en op de Mack NM6 en de REO 28X, alle hadden een opbouw van Cardox.

[verwijderd door de beheerder]
Nederlands Historisch Hulpverlenings Archief


louis van t

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,373
Reactie #86 Gepost op: 7 januari 2006, 11:47:01
op deze foto staan een drietal verschillende bluseenheden bij een actie met een Convair B36 Peacemarker bommenwerper. van links naar rechts. een O-1 koolzuursneeuwblusser op REO chassis, een O-11 crashtender en een O-5 schuimbluswagen op Kenworth chassis.

[verwijderd door de beheerder]
Nederlands Historisch Hulpverlenings Archief


louis van t

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,373
Reactie #87 Gepost op: 7 januari 2006, 11:54:02
de O-5 schuimbluswagen was voorheen de Class 155 firetruck en was nog uit de tweede wereldoorlog afkomstig. hij was opgebouwd op verschillende merken chassis. namelijk op de zware Corbitt en Brockway chassis en de iets lichtere Kenworth en Ward La France chassis. de verschillen zijn alleen herkenbaar door een smalle of een brede motorkap. hier een tweetal plaatjes uit het instructiemanuel van de O-5 of wel Class 155 firetruck. dit is een Brockway chassis op de foto's. de wagen had een aparte pompmotor acterin liggen. een soortgelijk exemplaar op Kenworth chassis deed ooit dienst op Schiphol. alleen had deze maar een monitor ipv de twee monitors welk er normaal standaard opzitten. ook wel grappige op deze foto's is de bel voorop, ik heb dit alleen op deze foto's ooit gezien en niet op andere foto's.

[verwijderd door de beheerder]
Nederlands Historisch Hulpverlenings Archief


louis van t

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,373
Reactie #88 Gepost op: 7 januari 2006, 11:57:17
hier nog een kleurenfoto van een Brockway Class 155 schuimbluswagen of wel type O-5.

[verwijderd door de beheerder]
Nederlands Historisch Hulpverlenings Archief


louis van t

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,373
Reactie #89 Gepost op: 7 januari 2006, 12:03:10
een andere koolzuursneeuwbluseeheid was deze Mack Cardox O-6 crashtender. de basis was een Mack militaire legertruckchassis waarop een opbouw met blusarm van de firma Cardox op werd gebouwd. de wagen werd zelfs omgebouwd naar frontstuuruitvoering.

[verwijderd door de beheerder]
Nederlands Historisch Hulpverlenings Archief