http://www.ad.nl/rotterdam/stad/article90588.ece‘Binnen seconden naar twintig centimeter water’
ROTTERDAM - ,,In een enkel ogenblik stond ik tot aan m’n enkels in het water. Wat was dat heet zeg,’’ vertelt Leo Willemsen die bij C&A werkt op de afdeling in de Koopgoot.
Zijn voet is eerstegraads verbrand. ,,Nu valt de pijn mee, maar de schrik zit er goed in.’’ Volgens de Rotterdammer rees het water binnen enkele seconden tot twintig centimeter hoogte.
,,Onze zaak is direct ontruimd. Er was geen paniek. Maar ik vrees voor het winkelend publiek. Zij liepen juist die kant op waar het water het hoogst stond.’’ Willemsen heeft zelf één ander slachtoffer gezien. ,,Een oude man wiens voeten verbrand waren zat over te geven op een bankje. Hij was er slechter aan toe dan ik.’
Van ambulancemedewerkers vernam Willemsen dat er nog zes slachtoffers zouden zijn. Jeffrey Maas bekomt enkele meters verderop van de schrik. ,,Wij hebben aan de Korte Hoogstraat wel zo’n dertig mensen uit het water geholpen.’’
Maas was toevallig uitgerust met waterdichte schoenen. ,,Ik heb met een collega mensen uit een oliebollenkraam staan tillen. De eigenaar wilde bij z’n handel blijven, maar het was levensgevaarlijk. De putten sprongen tot onze knieën omhoog.’’
Collega Sebastiaan van der Steen vreest ook voor winkelende mensen. ,,Veel wilden hun fiets nog gaan halen en leken geen besef te hebben van de temperatuur van het water. Maar je zag hun gezichten betrekken zodra ze het water voelden.’’
Op enkele meters van het geslagen gat wist H. Roos zijn voor Rotterdammers bekende orgel te redden. ,,Maar dat ging maar net. De banden van fietsen en auto’s sprongen gewoon van de hitte. Gelukkig waren de mensen rustig en bleven ze ongedeerd,’’ zegt hij. ,,Maar voor winkeliers is dit een regelrechte ramp. We missen allemaal een geweldige dag.’’
Een medewerkster van een schoenenwinkel op de Coolsingel kan erover meepraten. ,,Dit had onze dag moeten worden. Wat een drama. Ik hoop maar dat de mensen ongedeerd zijn, dat is altijd nog belangrijker. Helaas zag ik een oude vrouw op haar sokken rondlopen. Ze bleef rustig, maar het blijft verschrikkelijk.’’