Medische competenties bij waterhulpverlening

Auteur Topic: Medische competenties bij waterhulpverlening  (gelezen 7769 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #30 Gepost op: 22 juli 2009, 08:32:31
Peter met  "de vijand" bedoel ik mensen gebruik maken van informatie die ze hier lezen je de voet dwars te zetten.

Het is beter plannen niet te gedetailleerd neer te zetten tot het helemaal voor elkaar is. Ik dacht dat jij dat ook al geleerd had.

En in jouw staatjes komen te veel verbeterpunten voor HOGE en te weinig van de KNRM voor. De vraag van Palmpie is "bij wie is de meeste kennis op het gebied van eerste hulp aanwezig".
Begin jij over wie heeft de beste administratie, de machtigste vriendjes en past het beste in de reguliere hulpverlening.

Nou, dat zijn wij niet en zullen we ook nooit nummer één in worden. Onze energie gaat voornamelijk naar het snelste ter plaatse, de beste materialen en de zo groot mogelijke overlevingskans van het so. Daarin scoren we best goed. Nog lang niet goed genoeg, maar daar werken we hard aan. En ja, we hebben ook onze wensen. Een grotere boot, de Seeker is te klein. Een andere motor, een inboard diesel. En meer goed opgeleide leden/duikers.
En degene die zegt dat per september alles beter wordt voor de KNRM is niet de KNRM zelf, die weet zelf nog van niets?


Beste Henk,

Het zijn niet mijn lijstjes,  het zijn de kwaliteits criterea voor zorginstellingen van IGZ, HKZ, etc...  En in geval ambulancezorg, reddingswerk etc..  is snel te plaatse zijn met gekwalificeerd personeel een combinatie van comptentiemanagement en van incident-management.
Als je een vergelijking trekt tussen de KNRM en HOGE op medisch gebied, moet je kijken naar onafhankelijke normen die medische kwaliteitszorg van je vraagt..

Als je een stapje dieper kijkt, scoren jullie nu misschien op een aantal punten beter dan KNRM station huizen, sneller ter plaatse zijn
Over de "beste middelen" heb ik mijn vraagtekens.??

En verder als ik andere bron heb, dan de KNRM, is de KNRM wel op de hoogte van hun eigen ontwikkelingen..  Echter als ze ff investeren in hun team in Huizen dan gaan ze naar de objectieve maatstaven van IGZ voorbij.. Als je kijkt naar de effectieve dienstverlening komen minimaal gelijk aan jullie..

En dan heb je het alleen nog over dat jullie misschien eerder ter plaatse zijn...  Dus jullie krijgenstraks  last van de remmende voorsprong en dat kost je minimaal twee jaar om alles op niveau te krijgen..
Een cursusje en een spulletjes kopen kan iedereen, continuiteit en kwaliteit van dienstverlening behouden vergt veel meer inspanning..


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #31 Gepost op: 22 juli 2009, 09:47:01
Als jij de beoordeling invult, zijn het jouw lijstjes. En 'iemand" zal toch verteld hebben aan jouw informant dat de KNRM het na dit seizoen beterschap heeft beloofd. Ik blijf er van uit gaan dat de uiteindelijke bron de KNRM is die dit naar buiten gebracht heeft.

Dezelfde KNRM die beweerde dat onze zuurstof aan boord grote kolder was... En dat medische eerstehulpverlening niet aan de KNRM was, "wij halen ze er uit, daarmee is ons werk klaar". Als het waar is, is het alleen maar toe te juichen dat ze om zijn, de watersporter in nood is daar alleen maar bij gebaad.

Maar zolang de KNRM consequent het ene doet en het andere schrijft moet het motto zijn: "eerst zien, dan geloven".




De Gooier op weg neer een "vastgelopen bootje", zaterdag 11 juli 2009 15.54 uur.  


Citaat
SAMEN REDDEN heeft ook te maken met de interne organisatie van de KNRM. De KNRM en haar bemanning zijn als een schip op zee. Je bent op zee op elkaar aangewezen en in staat om koersvast met elke klus te klaren. Een reddingboot vaar je niet in je eentje. Dat doe je met minimaal drie bemanningsleden. Bij de KNRM zijn dat hoofdzakelijk vrijwilligers.

bron KNRM.nl


Henk


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #32 Gepost op: 22 juli 2009, 10:53:33
Als jij de beoordeling invult, zijn het jouw lijstjes. En 'iemand" zal toch verteld hebben aan jouw informant dat de KNRM het na dit seizoen beterschap heeft beloofd. Ik blijf er van uit gaan dat de uiteindelijke bron de KNRM is die dit naar buiten gebracht heeft.

Dezelfde KNRM die beweerde dat onze zuurstof aan boord grote kolder was... En dat medische eerstehulpverlening niet aan de KNRM was, "wij halen ze er uit, daarmee is ons werk klaar". Als het waar is, is het alleen maar toe te juichen dat ze om zijn, de watersporter in nood is daar alleen maar bij gebaad.

Maar zolang de KNRM het niet zo nauw neemt met waarheid geldt eerst zien dan geloven.





bron KNRM.nl


Henk



Henk,

Station Huizen lijkt niet zo erg repressentief voor de gehele KNRM en alle stations,  En als jij over de KNRM spreekt lijkt het mij handig om te beschrijven welk deel van de KNRM je bedoeld..  Het is niet zo dat "De KNRM" spreekt als iemand uit Huizen iets roept..
Iets zorgvuldiger, in je uitingen doet je meer.  De foto is iets van Huizen, en als algemeen uitgangspunt is drie personen uitrukken weet ik niet waarom ze dat niet doen.. Er zijn stations, die dat principe iets anders invullen en op andere manieren de gewenste veiligheid bereiken..

Urk rukt standaart uit met twee boten, 1 boot met twee personen en 1 boot met 4 personen..  Ik kan me voorstellen dat elke station doet dat anders naar mate zijn inzet gebied anders is.. De KNRM expirimenteert wel meer met maatwerk naar het inzet gebeid.. Inmiddels ook met andere boten, kijken naar inzetbaar van jetski's ? Wees blij dat ze actief naar andere inzetmethodieken kijken en niet blijven stilstaan.

Diverse KNRM stations hebben al jaren zuurstof aan boord, allang voor dat HOGE dat had. En de oude sets, worden binnenkort vervangen door zeer moderne sets, en alle stations worden daarvan voorzien.
Hoewel jullie inmiddels al ruim 4 jaar met moderne varianten van zuurstof werken.  Is de drempel omdat nu grootschalig in te voeren voor de KNRM inmiddels veel kleiner geworden.
Als de KNRM ff wil, en bereid zijn om het geld er voor neer te leggen, zitten erg snel op jullie medisch niveau en is de Unique Selling Point, van HOGE grotendeels verdwenen en kan elke KNRM station bieden wat jullie nu bieden..

Dus blijft over dat jullie meer op het water zitten dan zij, dus blijft er maar 1 USP over, waarin jullie beter zouden scoren..

Jullie trainingsfoto's bewijzen dat jullie nog niet op een erg hoog "eerste hulp dienstverlenings' niveau zitten. daarmee zal ik als ik jullie was niet te hoog van de toren blazen..


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #33 Gepost op: 22 juli 2009, 11:17:15
Ik vind dat zo knap van je Peter! Op de site van de KNRM staat dat je een reddingsboot minimaal met zijn drieën moet varen, KNRM Huizen doet dat duidelijk niet (of is de Gooier soms geen reddingsboot?) en vaart met z'n tweeën en jij praat dat in een paar zinnen zo recht!

Dit raakt toch de kern: wat je op papier neerzet moet wel met de werkelijkheid overeenkomen. Of schrijf je om aan allerlei normen te voldoen het één en doe je om dat het beter en sneller is in de praktijk het ander. Je voldoet dan toch niet aan je eigen strenge normen. Je legt natuurlijk wel die normen op aan een ander: "wij varen altijd minimaal met drie man uit, HOGE doet dat niet en dat vinden wij gevaarlijk". Wat zijn die papieren normen dan nog waard.

Wij zouden wel kunnen schrijven dat [onzin]"een reddingsboot die eerste hulp verleent minimaal een arts aan boord moet hebben, de KNRM heeft dat niet en daarom vinden wij dat ze geen optimale eerst hulp kunnen leveren"[/onzin].

Zou je daar ook zo gemakkelijk over heen stappen?

Niet KNRM Huizen roept dat de minimale bezetting drie man moet zijn, dat roept mijnheer Brinkman, de voorlichter van de KNRM keer op keer en deze minimale eis staat ook op de site van de KNRM. Daar overheen stappen met "nouja, iedereen doet het nu eenmaal op zijn manier" staat gelijk aan het waardeloos maken van alles wat je op papier zet. Zet het dan anders neer, zodat het aan de stations over gelaten kan worden. Maar ja, dan is het geen minimale eis meer. Een ander bewering, die van 24/7 dagen in de week is al door geprikt. In juli en in augustus is er geen gegarandeerde inzet van de KNRM tijdens kantoor uren.*

Henk

* van de winter is alles weer op volle sterkte


zwaailamp

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 146
  • bijrijder op een gele bus....
Reactie #34 Gepost op: 22 juli 2009, 13:35:54
Henk,
dit is soort acties heb je niet nodig. Snap nou eens dat jouw kracht in deze discussies is, dat je gewoon moet blijven doen wat je doet, en dat niemand je dan wat kan maken. Maar om nou de KNRM af te schieten omdat jij een foto heb waarop te zien is dat ze met z'n tweeen op weg zijn naar een vastgelopen bootje met vlak water, maak je echt een caricatuur van jezelf. "ja, maar  ze zeggen zelf dat je altijd met z'n drieen moeten zijn". Deze discussies lopen echt te lang dat het nu kinderachtige vormen gaat aannemen.

Henk, 1 tip:
doe wat je doet, en zet je computer eens voor 4 weken uit. regeer niet meer, schrijf niet meer, maar voer gewoon lekker je hobby uit!


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #35 Gepost op: 23 juli 2009, 08:44:45
Ik praat niet wat krom is, recht..  En jij moet je niet dommer voor doen, dan dat je bent..  Jouw intelligentie vermogen ligt echt hoger, dat zo simpel iets afschieten..

Je kan zelfs op de KNRM site genoeg fotos vinden dat ze met de abt, florel (avon en float) dat ze met z'n tweeen varen.
Er zijn zelfs KNRM bootjes, waar bij het nauwelijks lukt om met z'n drieen op te stappen.., Echter er zijn natuurlijk ook boten waarbij ze met minimaal 4 moeten zijn om weg te varen..

De "voorlichter" van de KNRM spreekt in algemeenheden, dat ze altijd met drieen uitvaren naar het grote publiek toe..  Dat is geen norm, dat is een stukje in een algemene zin uitleggen dat de KNRM iets op bepaalde manier wenst te doen.

En iedereen die inhoudelijk meer iets weet is dat op de kleinere boten dat zelfs per definitie niet het geval is...  En sommige stations varen eerst met twee man uit op een kleine boten, en komen ze met een grotere boot direct na varen, waar vier bemanningsleden op zitten..
En iedereen met kennis van zaken, weten dat per type boot, en type inzetgebied en naar gelang weeromstandigheden, je maatwerk levert..

Verder dat Huizen misschien bezettingsproblemen heeft, wil niet zeggen dat Harlingen, of Urk dat ook hebben..

En zelfs als heb je het grootste gelijk van de wereld, en roepen ze van alles over jouw clubje, moet je dan zo makkelijk ergens poeha van maken.

Een belangrijke norm van kwaliteit van zorg volgens I.G.Z., is ketenzorg. dat zijn organisatorische afspraken met je ketenpartners  in de totale keten.  Hoe is dat nu bij jullie geborgd ?  Op welke wijze kunnen de ketenpartners feedback en evaluaties bij jullie kwijt..  Hebben jullie een klachtenprocedure ?
Waar kunnen mensen dat nalezen ?

Hoe goed je ook een bepaald kunstje kan, als je een aantal zaken nog steeds niet geregeld hebt, en nog steeds niet naar kwaliteitsnormen hebt gekeken dan heb je wat te doen..

Er zijn sommige topsporters echt geweldig in hun kunstje, en behoren tot de top 20 van de wereld, echter daarom zijn het nog geen mensen om prettig mee samen te werken..  Wat mij betreft, hoe goed HOGE ook is, jullie hebben de geweldige gave, om mensen tegen je in het harnass te werken, dat mensen zelfs niet met je willen samenwerken.  Je hebt het zelf voor elkaar dat mensen die voor jullie opkomen, zodanig voor het hoofd te stoten, dat ze jullie weer laten vallen..

En op een of andere manier als je sterk staat in een punt, haal je zelf weer naar beneden, door naar anderen te wijzen, en niet te kijken wat er bij jullie nog heel veel beter gaat..

Zoek het uit..


strongbow

  • Iets met een grote gele bus
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 879
  • Don't worry, be happy!
Reactie #36 Gepost op: 27 juli 2009, 23:10:56
Je moet de schakels niet door elkaar halen: "de eerst hulpverleners op het water halen de ambubemanning op en kijken toe hoe die de AED aansluiten", daar moet je toch niet naar terug willen denk ik.

Pardon???  ::)
Rust zal je redden....  BLS/AED/PBLS instructeur


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #37 Gepost op: 28 juli 2009, 14:48:12
Medische competenties hebben toch alleen medici ?
Tenzij anders door de Minister is bepaald. In de zeevaart zijn er andere wet-en regelgevingen van toepassing dan op land.

AED gebruik, zuurstof en planken ed. zijn geen medische handelingen !
Vaart er toevallig een bevoegd en bekwaam arts of verpleegkundige mee, ja dan is het anders
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #38 Gepost op: 28 juli 2009, 15:34:40
Medische competenties hebben toch alleen medici ?
Tenzij anders door de Minister is bepaald. In de zeevaart zijn er andere wet-en regelgevingen van toepassing dan op land.

AED gebruik, zuurstof en planken ed. zijn geen medische handelingen !
Vaart er toevallig een bevoegd en bekwaam arts of verpleegkundige mee, ja dan is het anders

Waar haal je deze wijsheid vandaan..  Ik kan het ergens mis hebben, maar ik denk dat ik dat toch zeer grondig heb bestudeerd, en met VWS en IGZ alles tot op de letter, en geest van de letter hebt uitgezocht..

Medische Competenties of medische handelingen bestaan in geen enkele regelgeving en zijn niet voorbehouden aan een bepaalde doelgroep, c.q. beroepsgroep.
AED, zuurstof en planken zijn wel medische handelingen, echter ze vallen niet onder de categorie "wettelijk voorbehouden handelingen".  In de ogen van de inspectie kunnen ze als risico-volle handelingen worden beschouwd. En dat betekend dat de werkgever, dienstverlener garanties gesteld moet hebben dat de gebruiker van de middelen voldoende bekwaam is om ze te gebruiken..