Welke brigades zijn of worden aangesloten op P2000/C2000?

Auteur Topic: Welke brigades zijn of worden aangesloten op P2000/C2000?  (gelezen 45103 keer)

0 gebruikers (en 20 gasten bekijken dit topic.

Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #90 Gepost op: 27 januari 2007, 13:42:10
Daaf,

ik zie momenteel geen rede om het analoge netwerk te ontbinden. Zeker niet voor lokale en regionale communicatie onderling. En verder is er geen rede om geheel over te gaan op C2000. Als er een aanpassing zou kunnen/ moeten komen dan misschien een porto die in TMO de huidige C2000 kanalen heeft en in DMO de kanalen van RN KNBRD heeft.

RR (halen de wensen de techniek in?)
Elke hulpverlening start met communicatie.


Nozzle

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 234
Reactie #91 Gepost op: 29 januari 2007, 01:48:51
Rolf,

ik zie momenteel geen rede om het analoge netwerk te ontbinden. Zeker niet voor lokale en regionale communicatie onderling. En verder is er geen rede om geheel over te gaan op C2000. Als er een aanpassing zou kunnen/ moeten komen dan misschien een porto die in TMO de huidige C2000 kanalen heeft en in DMO de kanalen van RN KNBRD heeft.

Bedankt voor je reactie. Zie "JIJ" of "Reddingsbrigades Nederland" geen rede om het analoge net te ontbinden  ;)
Maar de analoge netten blijven dus gewoon bestaan voor wat betreft de operationele werkzaamheden? Uitgezonderd de coordinatie tussen brandweer cq ambulance?

Hoe zit het met de nieuwe indeling van de analoge netten? Ik heb op de site van de Radio Frequentie Commissie gelezen dat er een nieuwe kanaalindeling is opgezet. Kan je mij dat vertellen?


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #92 Gepost op: 29 januari 2007, 15:57:12
In de regio nhn zijn 5 aparte natte kanalen.
De mob en porto hebben wij via de brandweer, dus een brandweer fleetmap, echter worden wij gewoon gepatchd met de ambulance en politie z.n.
Werkt wel uitstekend :)

Muistroom,

het moet allemaal lukken, maar dan moet alles wel gekoppeld worden. Precies zoals je dus zelf zegt.

Citaat
11:14:52 29-01-07  -GROUP- 12153 A1 CASTRICUM Gezondheid RITNR 2659
0126153Ambu 12-153 (Kennemerland)
p2kflex
11:15:50 29-01-07-GROUP-Prio 1 STRANDPAAL CAS 47,0 CASTRICUM EGZ7255 Drenkeling
0201358Reddingsbrigade Castricum (Lichtkrant)
p2kflex
11:15:50 29-01-07-GROUP-Prio 1 STRANDPAAL CAS 47,0 CASTRICUM EGZ7255 Drenkeling
0200099BRW Noord Holland Noord (Wachtsman KNRM)
0200260KNRM Egmond aan Zee (Kusthulpverleningsvoertuig)
p2kflex
11:16:22 29-01-07-GROUP-12152 A1 CASTRICUM Gezondheid RITNR 2659
0126152Ambu 12-152 (Kennemerland)
p2kflex
11:17:54 29-01-07-GROUP-LIFELINER 1 / MMT: INZET MKA : NOORD HOLL NOORD CATRICUM STRANDPAAL 17 DRENKELING COORDINATEN ONBEKEND
0120988MKA Amsterdam en Omstreken (Traumaheli Life-Line-1 - MMT)
p2kflex
12:57:05 29-01-07-GROUP-12801 A1 STRANDPAAL 4700 / OO STRAND / KUSTLIJN CAS CASTRICUM PERSOON TE WATER RITNR 2660
0126801CPA Kennemerland (OvD-G Zuid)


En als er dus twee ambulance's aanrijden uit een andere regio, een OvD-G uit je eigen regio, een heli uit weer een andere regio komt en de reddingsbrigade en KNRM een slachtoffer zoeken en één van de twee strandhulpdiensten twee ambulance's moeten ophalen om naar het slachtoffer te brengen, wordt het koppelen een aardige knoop. En wil er nog wel een koppeling niet lukken. Met het gevolg dat de tweede ambulance zelf vervoer moet regelen en er geen contact is met de reddingsbrigade en ambulance.

RR (koppelen tot er een knoop ontstaat)
Elke hulpverlening start met communicatie.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #93 Gepost op: 29 januari 2007, 17:55:45
Een aparte multidisciplinaire gespreksgroep voor kustaangelegenheden (hulpverleningen wel te verstaan) zou denk ik geen slechte optie zijn. Dan kan elke dienst schakelen naar die gespreksgroep als ze iets nodig hebben of daar een inzet hebben. En dan bijvoorbeeld dat één RB de centralisten voor dat kanaal levert.

Nu zie je vaak dat men lokaal voor onderling contact zorgt, denk aan KHV´s met redned mobilofoon en politie op het strand die een redned porto bij zich heeft.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #94 Gepost op: 29 januari 2007, 18:12:48
Muistroom,

het moet allemaal lukken, maar dan moet alles wel gekoppeld worden. Precies zoals je dus zelf zegt.
 

En als er dus twee ambulance's aanrijden uit een andere regio, een OvD-G uit je eigen regio, een heli uit weer een andere regio komt en de reddingsbrigade en KNRM een slachtoffer zoeken en één van de twee strandhulpdiensten twee ambulance's moeten ophalen om naar het slachtoffer te brengen, wordt het koppelen een aardige knoop. En wil er nog wel een koppeling niet lukken. Met het gevolg dat de tweede ambulance zelf vervoer moet regelen en er geen contact is met de reddingsbrigade en ambulance.

RR (koppelen tot er een knoop ontstaat)
RR,
ken de totale situatie niet, maar is er gezien de hoeveelheid hulpverleners ook geen OVD-R nodig?
Die heeft ter plaatse contact met de OVD-G en kan zo het materiaal inzetten.

Nogmaals ken de situatie totaal niet en ik baseer dit op het stukje wat jij hierboven beschrijft


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #95 Gepost op: 29 januari 2007, 22:02:03
Muistroom,

niet negatief bedoeld dit alles, maar nu merk je dat je met RMG kanalen geen contact met de ambulances kan krijgen uit een andere regio. Dit zelfde zou gebeuren als een reddingsbrigade uit Wijk aan Zee of IJmuiden die kant op gereden was en contact moest gaan leggen met een ambu uit NHN. Het vervelende van Castricum is dat het gebied van NHN is, maar wordt aangereden van Kennemerland. De aanrijdende ambu's kregen de opdracht om op INM-ANH-10 te gaan zitten en de MKA verder te kopellen. Helaas ging daar wat fout. (Bron: ADK)

Het zou dus prettiger zijn als er direct contact zou zijn, zonder al te veel poes pas. Vandaar dat de reddingsbrigade hulpverleningsvoertuigen in Kennemerland de beschikking hebben over een standaard INCI-kanaal van de ambulances. Dan hoeft de MKA alleen maar opdracht te geven.

De inzet voor een OvD-R? Neen! Het ging in deze om een simpele casus met één slachtoffer. Misschien heb je eerder wat aan een centralist die tussen de MKA of RAC en de ter plaatse zijn reddingsbrigades de communicatie en coördinatie.

In mijn optiek is de centralist die de boodschap ontvangt en doorspeelt naar de volgende schakel. Een OvD-R zou in deze een leidinghebbende rol vullen en de hulpverlening structureren. Vandaar dat een centralist welkom zou kunnen zijn in plaats van een OvD-R.

RR (ook een pager op mijn buro ging af)
Elke hulpverlening start met communicatie.


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #96 Gepost op: 29 januari 2007, 23:47:25
Als het een incident is met 1 slachtoffer, dan zal de knoop mee vallen en kan een OVD-R het overzicht bewaren en is een centralist niet noodzakkelijk naar mijn inzicht. Bij grotere incidenten zal er aangestuurd moeten worden vanuit een copi over wie waar inzet moet verlenen. Waarneer je alles over 1 gespreksgroep wilt voeren dan moet je oppassen voor 1 grote puinhoop.

9910001
9910001


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #97 Gepost op: 30 januari 2007, 10:48:16
RR,
Nogmaals ik ken de situatie niet, ik weet wel van dat communicatieprobleem.
Een OVD-R heeft niets te maken met het aantal slachtoffers in mijn optiek, maar met de aantal ingezette materiaal en hulpdiensten. Bij ons hebben ook niet alle ambulances contact met de reddingsbrigade bij 1 calamiteit. Er is 1 aanspreekkpunt die binnen haar/zijn organisatie communiceerd. Er was zoals ik begrijp een OVD-G terplaatse, die wist van een tweede ambu. De OVD-G meldt dit aan de OVD-R en die zet een terreinwagen in om deze bemanning te halen.
zoals 9910001 al zei. Als alles in 1 gespreksgroep moet wordt het een kakelfonie


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #98 Gepost op: 30 januari 2007, 11:04:07
Een combi in een portofoon tussen analoge brigade kanelen en de gespreksgroepen van C2000 zie ik weinig voordeel omdat je in noodgevallen zowel je eigen brigade kanaal moet uitluisteren als de multidiciplinaire gesrpeksgroep en met 1 porto gaat dat niet goed lukken. Zelf zie ik er niet veel voordeel in om alles van de brigade op een eigen gesprekgroep uit te voeren omdat je dan alle cvommunicatie middelen moet vervangen wat ik lichtelijk zonde van het geld vind.

9910001
9910001


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #99 Gepost op: 30 januari 2007, 11:10:11
Misschien denk ik te simpel maar wat m.b.t. telefonisch kontakt van de OVD-R (ik heb het nu over een standaard hulpverlening op het strand) met de GMK en duidelijke afspraken maken t.a.v. overnamepunt e.d.?
Hoorde overigens al eerder het bezwaar van onduidelijkheid bij gebruik van een gemeenschappelijk kanaal tussen verschillende diensten, zoals ambu, brandweer, douane- en KNRM- vaartuig omdat er niemand de leiding heeft in radioland als iedereen het beter weet.
Mijn idee KISS.

Kees  8)