Kees,
als we de Wet Ambulancezorg eens goed onder de loep nemen staat dat de RAV verantwoordelijk is voor de goede ambulancezorg in de gehele regio. Dat houdt ook in op het strand en zelfs binnen het APV gebied van de gemeente, omdat de regiogrenzen van de RAV de gemeentegrenzen zijn. Hoe een RAV dat verder oplost is hun dillema. Het moet overigens wel bij het redelijke houden uiteraard, want de zogenaamde zorgvrager moet ook enigszins zelfredzaamheid bijgebracht zijn, omdat er bijvoorbeeld geen 15-minuten aanrijtijd geldt.
De invulling van de RAV is hier leidend. Als men het geknutsel ter plekke met wat ad hoc regelingen voldoende vindt, kan je er niks aan doen. Maar in geval van een incident heb je direct iets om mee te gaan meppen. Hier is het slachtoffervervoer gewoon goed geregeld. Reddingsbrigades voeren dat 24/7 uit. Met eventueel assistentie van de buur-reddingsbrigade en daarna de KHV van de KNRM. De voertuigen beschikken over directe C2000 communicatie met de ambulances en de hulpverleningsvoertuigen hebben voor elke rit een ritnummer van de MKA. Alle voertuigen, behalve Wijk aan Zee, beschikken over een vaste brancard inrichting en hebben AED, zuurstof, immobilisatie materiaal etc aan boord. Daardoor staan ze ook te boek als hulp-ambulance.
Enige jaren geleden hebben we hier een oefening gehouden, samen met alle diensten. Eén van de leerdoelen was de logistiek op het strand. Hier hebben de reddingsbrigades ff een visite kaartje achter gelaten en worden beschouwd als een volwaardige keten partner. Misschien moet je daar eens heen om jezelf te profileren.
RR (heb nog wel de draaiboeken)