Welke brigades zijn of worden aangesloten op P2000/C2000?

Auteur Topic: Welke brigades zijn of worden aangesloten op P2000/C2000?  (gelezen 45139 keer)

0 gebruikers (en 35 gasten bekijken dit topic.

lucasm

  • Gast
Reactie #140 Gepost op: 1 augustus 2008, 19:57:13
Reddingsbrigade is al een tijde aangesloten :) zowel porto's als in de bo(o)t(en)


Rob van Munster

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 609
Reactie #141 Gepost op: 1 augustus 2008, 20:24:13
Apparatuur ( een porto en een mobi C2000) zouden in het 2e kwartaal van dit jaar worden uitgeleverd. Maar zover is het nog niet. Volgens mij ligt de hele handel nog bij TTS.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #142 Gepost op: 1 augustus 2008, 21:08:11
Reddingsbrigade is al een tijde aangesloten :) zowel porto's als in de bo(o)t(en)

K' neem aan dat je het dan over jullie brigade hebt?!, loopt al jullie communicatie dan al over c2000? Dus tussen de eenheden en niet alleen met RAC/CPA/AC

Wij (binnenbrigade Leidschendam) hebben het op dit moment deels in gebruik, en volgend jaar vervangt het als alles goed gaat de communicatie over de RedNed kanalen


Rob van Munster

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 609
Reactie #143 Gepost op: 1 augustus 2008, 23:14:38
K' neem aan dat je het dan over jullie brigade hebt?!, loopt al jullie communicatie dan al over c2000? Dus tussen de eenheden en niet alleen met RAC/CPA/AC

Wij (binnenbrigade Leidschendam) hebben het op dit moment deels in gebruik, en volgend jaar vervangt het als alles goed gaat de communicatie over de RedNed kanalen
Redned zal ook analoog blijven zenden. Niet iedere brigade met een boot is een brigade die tot de rampenvloot behoort. Dus brigades die geen C2000 apparatuur krijgen zullen op een andere manier (analoog) moeten kunnen blijven communiceren. De RB Den Bosch vaart met 5 of 6 boten. Die krijgen niet voor iedere boot C2000 geschonken.


Dreamquest

  • Manschap A
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 94
Reactie #144 Gepost op: 1 augustus 2008, 23:25:23
K' neem aan dat je het dan over jullie brigade hebt?!, loopt al jullie communicatie dan al over c2000? Dus tussen de eenheden en niet alleen met RAC/CPA/AC

Wij (binnenbrigade Leidschendam) hebben het op dit moment deels in gebruik, en volgend jaar vervangt het als alles goed gaat de communicatie over de RedNed kanalen
ook niet echt handig lijkt mij heb je een gezamelijke inzit met een andere brigade, maar dan kan je niks op dat jullie c2000 zitten en de andere op analoog


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #145 Gepost op: 1 augustus 2008, 23:37:03
Dat snap ik ;), maar wij als brigade krijgen voor Alle communicatie C200, dus voor alle boten, patrouilles, voertuigen...

Wij vallen operationeel onder Brandweer(plaatselijk geregeld), en zodoende krijgen we via de Brandweer de apparatuur. En onze Rampen eenheid (de vlet) krijg ook nog via de bond.

Overigens, werk deze samenwerking erg goed. Als wij bijvoorbeeld een PM of iets dergelijks nodig hebben, kunnen we die gewoon 'even lenen' bij de Brandweer. Andersom kan de Brandweer weer beschikken over onze boten enz.

Mvg, Joost

@ Dreamquest: Wij blijven nog wel bereikbaar over Marifoon + Redned Kanalen, En ik heb het laatst nog meegemaakt, dat een andere brigade werd bedreigt en hulp inriep bij de politie, en wij moesten(ondanks dat we +- 150 m van de locatie lagen) het horen van de politie. terwijl de andere brigade op de hoogte was van ons werkanaal.

+ Nog een voordeel: alle eenheden kunnen in geval van nood, meteen met het RAC in contact staan. Zodat zij een beter beeld krijgen wat er aan de hand is.


Reddend Krabje

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 28
Reactie #146 Gepost op: 16 november 2008, 01:10:14
De strandbrigade waar ik bij zit hebben de koppeling met c2000 iets anders liggen momenteel.
Bij ons hebben de vaste posten de beschikking over een porto van c2000 die blijft hele dag door gewoon netjes naast de mobi van ons oude vertrouwde analoge netwerk. de porto blijft altijd op de Post.

De GMK ziet dus alleen onze centrale posten (net zoals in volgens mij heel zeeland, op auto vlissingen na dacht ik (= brandweervoertuig voordat die in water stond).
De (centrale)posten werken bij ons als koppelpunt tussen de C2000 & analoge net.
Deze opset werkt aardig.

Mogelijke oplossing voor probleem van dat de GMK door de RB eenheden het bos niet meer ziet.
De (centrale) posten in één groep (voordeel hiervan is dat je weet wat de buurtjes doen) practisch voorbeeld hiervan is dat afgelopen zomer strandpost banjaard (nabij vrouwenpolder) opgeroepen wordt voor afdrijvend bootje, Neeltje Jans = gemeente veere dus werd banjaard geroepen.
Echter is het strand Neeltje Jans vanaf Westenschouwen sneller te bereiken wij zijn ter ass. van de Banjaard gaan varen.

Nu weet ik dat er brigades zijn die de analoge verbindingen uit luisteren van elkaar maar dan wordt je stapel gek.

De beste oplossing is volgens mij gewoon de (centrale) posten in 1 gespreksgroep en daarnaast voor de brigade een andere gespreksgroep.
Even practisch puntje nog, weet niet hoe de banken ingedeeld worden, maar wel handig dat de buren in een draai aan de kop te voorschijn te toveren zijn.
Niet dat je bijv. bij overgang van veiligheidsregio in tig menu's moet gaan zitten rommelen.


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #147 Gepost op: 16 november 2008, 09:08:24
Volgens mij is dat omdat de VRK nog geen noodknop-procedure heeft vastgesteld. Dat zit er dus wel aan te komen. Maar zo'n procedure, en de invoering daarvan, heeft nogal wat gevolgen. Technisch, maar ook qua voorlichting. Dus wordt nog vervolgd?

Nee, geen vervolg! Er komt geen Noodknop procedure op gelieerden van de RAV. Zo zijn de richtlijnen.

ook niet echt handig lijkt mij heb je een gezamelijke inzit met een andere brigade, maar dan kan je niks op dat jullie c2000 zitten en de andere op analoog
Vergeet ff niet dat er nog steeds geen fleetmap tbv RN is. Dat houdt dus simpel weg in dat men binnen een veiligheidsregio wel kan communiceren met de diverse eenheden, maar daarbuiten niet. Simpel gezegd, Kennemerland kan niet met Hollands Midden of Noord-Holland Noord communiceren via C2000. Dat zelfde geldt voor Haaglanden, Flevoland en Gooi en Vechtstreek etc.

De beste oplossing is volgens mij gewoon de (centrale) posten in 1 gespreksgroep en daarnaast voor de brigade een andere gespreksgroep.
Even practisch puntje nog, weet niet hoe de banken ingedeeld worden, maar wel handig dat de buren in een draai aan de kop te voorschijn te toveren zijn.
Niet dat je bijv. bij overgang van veiligheidsregio in tig menu's moet gaan zitten rommelen.
Daar ligt nu één van de grote problemen van het programmeren. Gaat het om de functionaliteit of om het programmeer gemak. Richt je de banken in naar functie of naar regio bijvoorbeeld. Kijk naar de KNRM. Alle eenheden dezelfde programmatuur. Heeft voordelen, maar zeker ook vele nadelen.

RR (C2000 heeft ook beperkingen)
Elke hulpverlening start met communicatie.


Reddend Krabje

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 28
Reactie #148 Gepost op: 16 november 2008, 11:53:41
Weet niet hoe groot die banken zijn maar denk niet dat alle RB's in 1 bankje passen.
Misschien dat 1 veiligheidsregio + miss de buurtbrigades in 1 bank kunnen.

Een stapeltje incidentkanalen is zowiezo wel handig, maar goed wie gaat daar sturing aan geven wie welke Inc.Groep (INC-RB1 bijv. mocht die betaan) mag gebruiken.
Ander aardig discussiepuntje is ook hoe/wie de KNRM & RB bijv. koppelt wordt dat de GMK van een provincie of Kustwacht?
Volgens mij doen nu de GMK's koppelingen leggen gezien ze over regionale voertuigen beschikken.
De andere (in mijn ogen veel negatievere) oplossing is dat de knrm & RB over zelfde gespreksgroepen beschikken maar of dit nu echt handig is betwijfel ik.
Zie namelijk de bemanning van een KNRM-boot of een RB de boel omschakelen naar andere gespreksbanken/groepen.

Sterker nog dan meot je iedereen nog berg meer theorie geven ook, in zeeland geld voor de RB's die op c2000 zitten afblijven van de keuzeknopjes, wij schakelen jullie wel om op afstand of koppelen. Wij "mogen" ook maar 2 knopjes gebruiken en dat zijn de zendtoets en spraakoproep zonder prio.
Mochten we met spoed 112 nodig hebben dna is het bellen en gaat na de melding rest via C2000.
Voor de opvallende lezer die af vraagt hoe wij dan statussen geven, dit gaat gewoon via spraakoproep (enige status die we geven is: "we zijn geopend(voldoen aan de inzeteisen) " & "we zijn gesloten (we voldoen niet meer aan de inzet eis)"


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #149 Gepost op: 16 november 2008, 12:20:52
In Haaglanden heeft de Reddingsbrigades en de knrm een eigen bank in alle c2000 porto's en mobs van de BRW: Redd/KNRM. Iedere brigade heeft zijn eigen brigadegroep (Bijv: RDG-LVO) en ook de KNRM heeft een eigen groep. Met een draai aan de knop loop ik dus zo binnen bij bijv. RB Den Haag, en wij kunnen ook in alle BRW groepen komen in geval van een incident.

Het is wel handig dat je met elke BRW mob of porto op deze groepen kunt, als je bijv. in een PM van de Brandweer rondrijd kan je wel gewoon met de porto en mob uit het voertuig met de RB eenheden/post communiceren.

Bij het nieuwe landelijke gebeuren zou ik denk het liefst voor alle regio's een eigen bank met brigadegroepen, een bank rampenbestrijding, evt. een voor evenementen en andere incidenten. en daarnaast van de betreffenden regio de inmeld en inc. netten(aan alle kazerne groepen hebben we niet zo veel)