Welke brigades zijn of worden aangesloten op P2000/C2000?

Auteur Topic: Welke brigades zijn of worden aangesloten op P2000/C2000?  (gelezen 45131 keer)

0 gebruikers (en 29 gasten bekijken dit topic.

Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #160 Gepost op: 20 november 2008, 20:16:45
Ik had al zo'n vaag vermoeden, bij ons (beveiligingsgroepen Koninklijke Landmacht) zit in de randapparatuur geen LMG of RMG. Het enige wat we naast onze 12 eigen gespreksgroepen hebben, is de externe inmeldgroep van de Landelijke MeldKamer Kmar.

Dus een inzet samen met de politie houd bij jullie ook op  :-\
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Ernst Brokmeier

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 528
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #161 Gepost op: 20 november 2008, 20:22:27
Dus een inzet samen met de politie houd bij jullie ook op  :-\
The magic word "koppelen" Wij hebben wel een RMG kanaal, maar bij bv een aanrijdende ambu worden we vaak genoeg op ons eigen RB kanaal gekoppeld aan de aanrijdende ambu (lmakkelijk voor ons, de centralist regelt de koppeling). Alleen bij gelijktijdige incidenten op het kennemerlandse strand worden de incidente over meerdere kanalen verspreid.
[img]/img]


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #162 Gepost op: 20 november 2008, 20:38:59
Maar dat koppelen gebeurt alleen door Netwerkcontrollers, zoals MKA-, RAC- en politie meldkamers. Bijvoorbeeld Kustwacht, Kmar en AC Schiphol zijn net als alle andere gebruikers, eindgebruiker van C2000 en kunnen niet koppelen.

Ik had al zo'n vaag vermoeden, bij ons (beveiligingsgroepen Koninklijke Landmacht) zit in de randapparatuur geen LMG of RMG. Het enige wat we naast onze 12 eigen gespreksgroepen hebben, is de externe inmeldgroep van de Landelijke MeldKamer Kmar.

Bozo,
jullie zullen wel in functionaliteit hier genoeg aan hebben. Kan me nu even niet voorstellen dat 12 gespreksgroepen genoeg is voor de beveiliging van de Koninklijke Landmacht, maar dat om het even. Als je wel een extrene inmeldgroep Kmar hebt, zal in geval van calamiteit daar wel mee gewerkt kunnen worden. Maar dan moet je ook een bijstandsgespreksgroep hebben.

Ziehier meteen het dillemma, welke gespreksgroepen zijn van nut van een lokale reddingsbrigade, de regionale samenwerking onderling en de multi-disciplinaire samenwerking in één veiligheidsregio en dan ook nog eens de multi-regionale samenwerking reddingsbrigades en de multi-regionale multi-disciplinaire samenwerking, normaal en onder rampen omstandigheden.

RR (laat hier het KISS-principe maar op los)
Elke hulpverlening start met communicatie.


Bozo

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 832
Reactie #163 Gepost op: 21 november 2008, 17:44:10
Ik had ook liever meer gespreksgroepen gehad, maar waarom daar niet voor gekozen is zou ik niet weten? Misschien dat dit beleid is voor gelieerden of dat gelieerden per gespreksgroep moeten betalen ? In dat geval zou ik me de keuze vanuit defensie kunnen voorstellen.
Vroeger, toen je koe nog met een korte oe schreef!


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #164 Gepost op: 22 januari 2009, 12:24:15
Redned zal ook analoog blijven zenden. Niet iedere brigade met een boot is een brigade die tot de rampenvloot behoort. Dus brigades die geen C2000 apparatuur krijgen zullen op een andere manier (analoog) moeten kunnen blijven communiceren. De RB Den Bosch vaart met 5 of 6 boten. Die krijgen niet voor iedere boot C2000 geschonken.

Om hier nog even op terug te komen, in dit document van RN staat het volgende:

Na een eerste toezegging in 2005 door het ministerie van BZK is de KNBRD inmiddels
aangewezen als bijzonder gebruiker van het C2000 netwerk in relatie met haar taak bij
watersnoodrampen. Voor het gebruik van C2000 voor de reguliere taken van de
reddingsbrigades heeft het ministerie van BZK aangegeven dat reddingsbrigades in
aanmerking kunnen komen om als regionaal gelieerde te worden aangewezen.


Voor de vlet krijgen we dus C2000, verder hebben we 1 snelle boot inzetbaar voor oppervlakteredding, daarvoor lenen we nu porto + nummer van de brandweer, maar hiervoor zouden we mogelijk gelieerd kunnen worden. Maar ik zie het in onze veiligheidsregio nog niet gebeuren dat we voor alle boten, auto's en personen een nummering mogen opzetten binnen C2000. Zeker niet als we het zelf moeten betalen!?
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #165 Gepost op: 22 januari 2009, 12:33:09
Joost,

jullie moeten zelf achter het regionale gelieerde beleid aan gaan.

Citaat
Voor het gebruik van C2000 voor de reguliere taken van de
reddingsbrigades heeft het ministerie van BZK aangegeven dat reddingsbrigades in
aanmerking kunnen komen om als regionaal gelieerde te worden aangewezen
.

Als jullie taakstelling overeenkomt met jullie huidige leverancier van porto's, de BRW dus, dan moeten jullie bij hen aankloppen om regionaal gelieerde te gaan worden bij de BRW. De financiën rond dit gehele verhaal kan dan weggeschreven worden binnen de BRW en zal nummering een bijzaak zijn.

Let wel op dat er een inspanningsverplichting aan kan gaan hangen waar niet ieder lid zich in kan gaan vinden.

RR (voor nix gaat de zon op)
Elke hulpverlening start met communicatie.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #166 Gepost op: 22 januari 2009, 12:45:45
Bij ons zijn alle 'operationele' brigades volledig gelieerd verklaart. Het komt er op neer dat binnen enkele jaren alle eenheden op c2000 zitten, en men dus ook onderling kan communiceren. Alleen de brigades Zoetermeer en Delft(deze heeft geen boot, maar levert wel bijstand, in de toekomst waarschijnlijk een rampeneenheid) hebben nog geen c2000. Den Haag, s'Gravezande, Monster, Wassenaar zijn al volledig over en Leidschendam-Voorburg met ingang van het volgende seizoen(nu al wel gedeeltelijk).

Nu wordt bij regionale oefeningen nog analoog naast c2000 gebruikt, maar dat wordt steeds minder. Het is ook handig dat onze bank in alle Brandweer randapparatuur staat, als we dan een dienstauto/bus meenemen kunnen we met de apparatuur van die eenheid met de andere RB eenheden communiceren. Ook communicatie met brandweer boten is nu eindelijk mogelijk(en de heren van L-V komen binnenkort een spoedcursus varend redden volgen).

En zo kan je nog wel 1001 voordelen opnoemen...

Dit wordt allemaal via de BRW geregeld en betaald, en binnenkort gaan we ook volledig over op BRW nummering (nu nog in de hele regio de oude nummers in gebruik)

Wij maken ook gebruik van P2000 en binnenkort ook van de nieuwe communicator van de BRW.

Ik hoor(-de) sommige mensen dingen roepen als c2000 is niks voor gewone bewakingen etc., nou ik ben er al uit hoor doe mij maar c2000 ;)

Joost 8)


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #167 Gepost op: 22 januari 2009, 21:52:37
Weet niet of C2000 nu wel zo handig is als men op een regiogrens zit eigenlijk. Moet het nog ervaren.

Kees  8)


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #168 Gepost op: 22 januari 2009, 23:16:28
Joost,

jullie moeten zelf achter het regionale gelieerde beleid aan gaan.

Als jullie taakstelling overeenkomt met jullie huidige leverancier van porto's, de BRW dus, dan moeten jullie bij hen aankloppen om regionaal gelieerde te gaan worden bij de BRW. De financiën rond dit gehele verhaal kan dan weggeschreven worden binnen de BRW en zal nummering een bijzaak zijn.

Let wel op dat er een inspanningsverplichting aan kan gaan hangen waar niet ieder lid zich in kan gaan vinden.

RR (voor nix gaat de zon op)

Die inspanningsverplichting is er al: wij hebben een convenant met een alarmploeg, P2000 en een auto en boot voor de uitruk etc. Hiervoor gebruiken we nu 1 porto en 1 nummer van de BRW, die we hebben gekregen voor deze activiteit. Maar wat ik wilde aangeven is dat wij daarnaast nog 6 boten, 1 bus en een berg porto's hebben. Voor de uitrukeenheid en 1 porto kunnen we vast wel gelieerd worden (incl. de kosten), maar wat hebben we daaraan als dat voor al ons andere materiaal niet geldt!?

Zelfs als de BRW ons aanbiedt om dat ook regionaal gelieerd te maken incl. ruimte voor de nummers, dan moeten we nog steeds alle apparatuur en kosten zelf ophoesten, wat gewoon niet gaat.

Op dit moment blijven we dus met alles op analoog (voor de onderlinge communicatie) en gebruikt de schipper van de uitruk 1 BRW porto met BRW nummer voor de taakstelling die voortvloeit uit het convenant.
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


Rob van Munster

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 609
Reactie #169 Gepost op: 23 januari 2009, 14:34:40

Op dit moment blijven we dus met alles op analoog (voor de onderlinge communicatie) en gebruikt de schipper van de uitruk 1 BRW porto met BRW nummer voor de taakstelling die voortvloeit uit het convenant.


En dat geldt ook voor de RB Culemborg. Alles analoog en een C2000 mobilofoon en porto (schipper) voor de convenant.

Maar goed, dat is wel in dezelfde regio. Gelderland Zuid werkt mee.

Overigens: roepnummers zijn 44720 (reddingsbrigade Culemborg) en 44820 (reddingsbrigade Den Bosch)