Nieuwjaarsduik!

Auteur Topic: Nieuwjaarsduik!  (gelezen 17470 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

SARwacht

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 209
  • Hulpverlening is MIJN ding!
    • Ouddorpse Reddingsbrigade
Gepost op: 24 december 2005, 14:31:10
Ik weet niet of ik het hier mag plaatsen maar doe het toch ;D

Tis toch m'n eigen toko. ;)

OUDDORPSE  NIEUWJAARSDUIK :o

Zondag 1 januari 2006 wordt wederom, voor de 24e keer, een nieuwjaarsduik georganiseerd door de Ouddorpse Reddingsbrigade nabij strand t Flaauwe Werk aan het Westerduinpad in Ouddorp.
Ook dit jaar wordt het startschot om 14:00 uur gegeven door middel van het afschieten van het wipperkanon van de KNRM.

Elk jaar blijkt de Ouddorpse nieuwjaarsduik aan populariteit te winnen gezien het groeiend aantal deelnemers en toeschouwers.
Naast vele deelnemers uit de eigen gemeente komen veel duikers van buiten de eilandelijke grenzen, tot zelfs buitenlandse deelneming !
Na afloop van de duik is er in de reddingspost erwtensoep en Glühwein te verkrijgen.
Leden en bestuur van de Ouddorpse Reddingsbrigade hopen u op 1 januari 2006 weer te mogen verwelkomen. Tevens wordt nabij strandpaviljoen Paal 10 een heuse Apres Ski Party gehouden.

Deelnemers worden verzocht vroegtijdig in de reddingspost aanwezig te zijn voor het invullen van een inschrijfformulier.
Wilt u wachttijden voor het inschrijven voorkomen?, vraag dan een inschrijfformulier aan via: info@ouddorpseddingsbrigade.nl of kijk op www.ouddorpsereddingsbrigade.nl.

Bereikbaarheid: neem nabij de rotonde Vrijheidsweg/Westerweg de afslag richt strand ’t Flaauwe Werk. U komt dan bij een groot parkeer terrein waar u zo de duinen in loopt richting de reddingspost. U kunt ook de bordjes zwemafslag 4, Westerduinpad of bordjes Nieuwjaarsduik volgen.

gr,

Paul


Centralist Politie Meldkamer eenheid Rotterdam Verbindings-coördinator Ouddorpse Reddingsbrigade. Strandwacht ORB Ouddorp


Gast48368

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 24 december 2005, 17:53:39
Ik vind het echte bikkels hoor, die dat wagen.......mij niet gezien............. :-X ;D


CharlieBravo

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 8 januari 2006, 00:30:38
Spijtig dak nie vroeger op't forum zat, anders vond ik wel enkele vrijwilligers bij de brandweerduikers van't korps zodat ik niet  alleen moest komen,... misschien volgend jaar dan


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #3 Gepost op: 1 januari 2007, 13:34:38
Nieuwjaarsduik geannuleerd door gevaarlijke zee

Uitgegeven: 31 december 2006 19:09
Laatst gewijzigd: 1 januari 2007 11:01

AMSTERDAM - De organisatie van de Unox Nieuwjaarsduik heeft zondagavond besloten dat de Nieuwjaarsduik in Scheveningen op 1 januari niet door kan gaan. Door een combinatie van harde wind uit zuid-west tot west en opkomend tij, ontstaat er een sterke stroming en hoge golfslag. Hierdoor kan de veiligheid van deelnemers in gevaar komen.

Het besluit werd genomen op advies van de brandweer, politie, reddingsbrigade, gezondheidsdiensten en de gemeente.


De mogelijke deelnemers aan de Nieuwjaarsduik worden zo veel mogelijk via verschillende media op de hoogte gebracht van de annulering.

Daarnaast worden er op het strand waarschuwingsborden geplaatst. Organisator Unox zal op de boulevard de gestrande bezoekers en deelnemers opvangen met een kop warme erwtensoep.

“We willen een feestelijke en veilige Nieuwjaarsduik. Daarom organiseren wij dit evenement in goed overleg met brandweer, politie en de reddingsbrigade. We betreuren het ten zeerste dat het dit jaar niet door kan gaan, maar de veiligheid van de deelnemers staat voorop”, aldus een woordvoerster van Unilever.

Zandvoort

De organisatoren van de nieuwjaarsduik in Zandvoort zien geen reden om het evenement door de harde wind af te gelasten. Volgens een woordvoerder van de Zandvoortse Reddingsbrigade zijn wel extra veiligheidsmaatregelen genomen. Deze organisatie is met twintig mensen op het strand om hulp te kunnen bieden aan zwemmers.

De Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM) zet voor het evenement een grote boot in. Aan de nieuwjaarsduik doen naar verwachting duizend mensen mee. Volgens de woordvoerder van de Zandvoortse Reddingsbrigade is de situatie aan de kust in Zandvoort heel anders dan in Scheveningen, waar de nieuwjaarsduik niet doorgaat.

Zandbanken

Zandvoort heeft vier rijen zandbanken voor de kust liggen, waardoor de golven worden gebroken. "Ook zijn er geen strekdammen zoals in Scheveningen, waardoor rare golfstromingen kunnen ontstaan. Bovendien doen hier een stuk minder mensen mee aan de nieuwjaarsduik dan in Scheveningen."

Rond twee uur maandagmiddag gaan de zwemmers in Zandvoort het water in.


Dit aldus Nu.nl ben erg blij dat commercie het niet wint van veiligheid

9910001
9910001


Fly

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 229
  • piepen is een vak
    • Stichting de Waecker
Reactie #4 Gepost op: 1 januari 2007, 15:22:17
In IJmuiden ong. 400 deelnemers aan de Nieuwjaarduik te water gegaan, eea. was kleinschalig daardoor goed te beveiligen door de IJRB, deelnemers gestart vanuit een paviljoen door het hoge water klein stukje over strand daarna te water.  :)
aan het strand is iedereen directeur


LucDietz

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 82
Reactie #5 Gepost op: 1 januari 2007, 19:35:33
Ik kan me herinneren dat we in 1999 als HVRB - ik was daar toen secretaris -  voor het eerst onze tanden lieten zien richting Unox. Voor het eerst moest men toen met ons om tafel vanuit de gemeente om over de veiligheid te praten. Het ging om de milleniumduik en er werd een veelvoud aan mensen verwacht, terwijl het maar zeer de vraag was of er voldoende ambulances konden zijn op die eerste dag van 2000. Zonder gegarandeerde afvoer van slachtoffers zouden wij de veiligheid niet kunnen garanderen. De bal lag bij Unox om met verschillende partijen zoals EHBO vereniging en ambulancediensten betere afspraken te maken. Men deed dat pas nadat wij naar buiten brachten dat we onze medewerking zouden staken. Dit leidde tot regionale en landelijke aandacht.

Het is belangrijk om op deze manier serieus invulling te geven aan onze taak, de enige manier om volgens mij ook serieus genomen te worden.
Antwoord van Zandvoort in de media is hartstikke goed; de kust is niet overal gelijk en dus kan de situatie elders voor een andere beslissing zorgen.

Luc


Ernst Brokmeier

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 528
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #6 Gepost op: 1 januari 2007, 20:13:23
maar je wordt er wel schor van Luc :D
Ik denk dat het vooral belangrijk is dat de afweging goed wordt gemaakt en niet vanuit commercie maar veiligheid wordt gekeken. In Zandvoort is zowel gisteren als vanochtend vroeg (was dus een erg kort nachtje) overleg geweest met de organisatie (van origine een Haarlemse zwemvereniging, Rapido82) en was er geen rede om het af te lasten.
De landelijk pers wilde vandaag inderdaad vooral antwoord op de vraag "hoe kan het dat in Scheveningen het niet veilig is en in Zandvoort wel". Overigens las ik net op haarlemsdagblad.nl ook een goede reactie van RB IJmuiden en was vanmiddag RB Bloemendaal op de regionale radio met een erg goede reactie. Denk dat qua positieve publiciteit de Reddingsbrigades het jaar 2007 goed zijn begonnen...dit beloofd wat voor de komende 364 dagen!  8)
[img]/img]


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #7 Gepost op: 2 januari 2007, 00:27:44
Nieuwjaarsduik geannuleerd door gevaarlijke zee

Uitgegeven: 31 december 2006 19:09
Laatst gewijzigd: 1 januari 2007 11:01


De Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM) zet voor het evenement een grote boot in. Aan de nieuwjaarsduik doen naar verwachting duizend mensen mee. Volgens de woordvoerder van de Zandvoortse Reddingsbrigade is de situatie aan de kust in Zandvoort heel anders dan in Scheveningen, waar de nieuwjaarsduik niet doorgaat.


Dit aldus Nu.nl ben erg blij dat commercie het niet wint van veiligheid

9910001

Het is merkwaardig dat de KNRM zich hier toch tegen haar beleid in met bewaking bezighoud.

Anders dan de RB Nederland stelt ze zich immers op het standpunt dat door te beveiligen je mogelijk eerder gevaarlijke situaties bevordert dan afwendt.

Zoals halverwege een eiland en de kust liggen met een boot waardoor veel mensen de beslissing om naar het eiland toe zwemmen nemen die dat anders niet gedaan zouden hebben.

Je ziet dus nog een zekere beslissingsvrijheid bij de stations of de publiciteit wint het van de voornemens.

Henk


Ernst Brokmeier

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 528
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #8 Gepost op: 2 januari 2007, 07:05:53
Henk, toevoeging van de boot is inderdaad vooral publiciteit en promotie en ik snap niet wat daar mis mee is.
Wij werken zeer goed/nauw samen met KNRM en dit betekend dat op het strand de reddingsbrigade (mensen in zee, voertuigen en boten stand-by) samen met de KNRM (hulpverleningsvoertuig, mensen bij zee) aanwezig waren dit keer onder algemene leiding van de reddingsbrigade (ook daar zijn we hier heel makkelijk is, diegene 'wiens' evenement het is /waar de meeste relevantie ligt, heeft de leiding niet die met de grootste... 8)). De grote boot heeft bij de beveiliging geen toegevoegde waarde maar zorgde wel voor de meeste oh's en ah's en zoals gezegd elk journaal (NOS, RTL, Jeugdjournaal etc etc) gisterenavond kwam de boot en reddingsbrigade voorbij dus voor beide publicitair een geslaagde start van 2007
[img]/img]


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #9 Gepost op: 2 januari 2007, 08:43:36
Henk, toevoeging van de boot is inderdaad vooral publiciteit en promotie en ik snap niet wat daar mis mee is.
Wij werken zeer goed/nauw samen met KNRM en dit betekend dat op het strand de reddingsbrigade (mensen in zee, voertuigen en boten stand-by) samen met de KNRM (hulpverleningsvoertuig, mensen bij zee) aanwezig waren dit keer onder algemene leiding van de reddingsbrigade (ook daar zijn we hier heel makkelijk is, diegene 'wiens' evenement het is /waar de meeste relevantie ligt, heeft de leiding niet die met de grootste... 8)). De grote boot heeft bij de beveiliging geen toegevoegde waarde maar zorgde wel voor de meeste oh's en ah's en zoals gezegd elk journaal (NOS, RTL, Jeugdjournaal etc etc) gisterenavond kwam de boot en reddingsbrigade voorbij dus voor beide publicitair een geslaagde start van 2006


foto www.zandvoortinbeeld.nl

Wat is er mis met een dergelijk PR? Het zijn mooie plaatjes die over de hele wereld gaan, dus . . . . En de samenwerking tussen reddingsbrigade en KNRM kan dus heel goed, kijk maar.

RR (een goed begin van het jaar!!!)
Elke hulpverlening start met communicatie.