Deze campagne is ook de start van een serie campagnes in dezelfde stijl: in de ledenvergadering van Reddingsbrigade Nederland is dit vorig jaar ook aangekondigd. Het idee is dat we met z'n allen tegelijkertijd landelijk en lokaal wervingsacties gaan houden, maar wel vanuit hetzelfde thema/achtergrond, zoals dit keer de Nieuwjaarsduiken. De volgende keer zal dit weer een ander thema zijn, maar wel steeds met dezelfde website en actiemiddelen. Op die manier gaat het publiek het 'herkennen' en dit leidt volgens de experts tot een effect waarbij je met dezelfde inspanning een steeds maar groeiende opbrengst krijgt. Door reclamebureau's is berekend dat we met onze naamsbekendheid en persaandacht van de afgelopen jaren heel veel geld (=6 nullen) kunnen binnenhalen, maar alleen als we dit oppakken als 1 landelijke organisatie met 180 afdelingen.
Deze middelen komen uiteindelijk altijd terug bij de brigades: of het nu rechtstreeks is of via meer middelen of mensen op het LB, daar profiteren we allemaal van. Er wordt veel geklaagd over de slagkracht van Reddingsbrigade Nederland, maar dat heeft naar mij idee ook grotendeels te maken met het feit dat we als lokale brigades teveel op onze eigen centen zitten en te weinig delen. En delen kan financieel, maar kan ook in mensen, middelen of kennis zijn. Als we elkaar iets meer gunnen komen we allemaal verder. Op sommige plekken in Nederland worden nu evenementen bewaakt door bv. KNRM of een particulier bedrijf, omdat de lokale brigade geen eigen materiaal of mensen heeft om in te zetten. En bij goede ervaringen zitten ze ineens ook in een plaats waar wél een brigade is die het kan. Als we RN met ons geld materiaal laten kopen en weer tegen kostprijs verhuren aan dit soort lokale brigades, kunnen we pas echt iets voor elkaar doen!