borstcompressie doormiddel van perslucht

Auteur Topic: borstcompressie doormiddel van perslucht  (gelezen 7750 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

strongbow

• Iets met een grote gele bus
  • Senior gebruiker
  • Don't worry, be happy!
Gepost op: 24 december 2005, 15:51:23
Wie weet of het klopt dat er in de regio Hollands Midden momenteel (als proef) wordt gewerkt met een apparaat dat doormiddel van perslucht de borstcompressie in de ambu verzorgt?

Wat voor een apparaat is dit en hoe werkt het in de praktijk? Breng je de patiënt bijvoorbeeld z.s.m. over naar de ambu?

Daarnaast zou ik vanaf deze kant iedereen op het Forum ( en daarbuiten  ;D) fijne Kerstdagen en een héél mooi & bijzonder 2006 willen toewensen!
Enrico

Rust zal je redden....  BLS/AED/PBLS instructeur

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #1 Gepost op: 24 december 2005, 16:51:54
Primeur voor ambulances Hollands Midden
De Regionale Ambulance Dienst Hollands-Midden gaat als eerste regio in Nederland de nieuwe cardiopomp LUCAS in gebruik nemen.
De LUCAS is een apparaat dat zelfstandig hartmassages kan uitvoeren, zodat het ambulancepersoneel meer tijd heeft voor zorg aan het slachtoffer van een hartstilstand. De LUCAS wordt aangedreven door perslucht.

In het buitenland is aangetoond dat het gebruik van de LUCAS de overlevingskans van slachtoffers aanzienlijk verhoogt. Het nieuwe apparaat is vanaf januari beschikbaar.

www.rtvwest.nl

De Lucas wordt inderdaad door perslucht aangedreven. Als je meer info wil stuur even PM.

Christian

• Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #2 Gepost op: 24 december 2005, 18:42:09
Volgens mij stond er een artikel over in Incident van november. Erg interessant.
Ik heb er een foto van die ik heb genomen op de Vakbeurs Ambulancezorg.

miv

• Gast
Reactie #3 Gepost op: 24 december 2005, 19:30:28
dat ziet er heeeeeel erg raar uit, maar hoe werkt het nu, word de patient direct in de ambu getilt, komt er ook nog een 2de ambu assistentie, er staat:

" zodat het ambulancepersoneel meer tijd heeft voor zorg aan het slachtoffer van een hartstilstand""

wat voor andere handelingen worden allemaal uitgevoerd bij een reanimatie, ik weet alleen maar beademen, en defibrilatie/compressies?

wicher

• Gast
Reactie #4 Gepost op: 24 december 2005, 20:37:26
Volgens mij stond er een artikel over in Incident van november. Erg interessant.
Ik heb er een foto van die ik heb genomen op de Vakbeurs Ambulancezorg.

Persoonlijk vind ik dit geen gezicht om dit te moeten plaatsen bij een patient. Ik heb er wel moeite mee om dit te plaatsen bijeen patient. Ik vind het nog al een constructie dat op de thorax wordt geplaatst, en op de beurs vond ik hem ook best nog veel lawaai maken. Als je ziet wat we allemaal al met een patient doen tijdens een reanimatie vind ik dit apparaat te kolosaal.  :-\

Patriess

• Verpleegkundige/EHV/BHV+/LOTUS i.o.
  • Senior gebruiker
Reactie #5 Gepost op: 24 december 2005, 20:49:08
Persoonlijk vind ik dit geen gezicht om dit te moeten plaatsen bij een patient. Ik heb er wel moeite mee om dit te plaatsen bijeen patient. Ik vind het nog al een constructie dat op de thorax wordt geplaatst, en op de beurs vond ik hem ook best nog veel lawaai maken. Als je ziet wat we allemaal al met een patient doen tijdens een reanimatie vind ik dit apparaat te kolosaal.  :-\

Er zijn meerdere aanbieders op de markt, en de meeste zijn ook een stuk kleiner dan deze hoor.
Nurse powerrrrr

Bart S

• Gast
Reactie #6 Gepost op: 24 december 2005, 21:06:37
Klopt, maar bij Hollands Midden gaan ze met de Lucas werken. Het is in ieder geval weer een extra apparaat wat je mee naar boven moet slepen (15 Kg zou ie wegen... :-X). En of het echt de overlevingskansen vergroot...... dat kunnen we waarschijnlijk over een jaar wel zeggen. Het is in ieder geval wel zo dat je effectieve borstcompressies blijft houden. Als een mens aan het masseren is, heb je vaak dat na een minuut de compressies niet meer effectief zijn (vermoeidheid). Maar als je na 5 minuten aankomt, en er is nog niets gedaan, dan zal dit apparaat de levenskansen zeker niet vergroten.

En op de vraag wat er allemaal nog meer gebeurt bij een reanimatie.... natuurlijk de BLS, dus masseren en beademen, daarnaast wordt er geintubeerd, komt er een infuus aan te hangen en wordt er diverse medicatie (IV) toegediend, afhankelijk van het ritme.

Patriess

• Verpleegkundige/EHV/BHV+/LOTUS i.o.
  • Senior gebruiker
Reactie #7 Gepost op: 24 december 2005, 22:44:18
Zoll heeft ook een variant alleen die is minder groot

Fotobron: www.anaesthesie-intensivmedizin.com

Als ik heb goed heb draait er in het AMC al een tijdje een proef met zo'n apparaat
Nurse powerrrrr

helm

• Gast
Reactie #8 Gepost op: 25 december 2005, 09:29:49
Weet iemand wat de overweging is om voor de lucas te kiezen? Het duurt ongeveer 1 minuut om in elkaar te zetten, hij maakt een hoop herrie en verbruikt maar liefst 70 liter zuurstof/perslucht per minuut. en kost bijna 15.000 per stuk.

De guidelines 2005 melden dat lucas op slechts 20 mensen is onderzocht en dat de gegevens van dat onderzoek incompleet waren.  ???

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #9 Gepost op: 25 december 2005, 12:25:02
Weet iemand wat de overweging is om voor de lucas te kiezen? Het duurt ongeveer 1 minuut om in elkaar te zetten, hij maakt een hoop herrie en verbruikt maar liefst 70 liter zuurstof/perslucht per minuut. en kost bijna 15.000 per stuk.

De guidelines 2005 melden dat lucas op slechts 20 mensen is onderzocht en dat de gegevens van dat onderzoek incompleet waren.  ???

Als je inderdaad kijkt naar de redenen waarom mensen het ziekenhuis niet meer lopend verlaten na een infarct, dan is het maar zeer de vraag of dit hier substantieel iets aan zal veranderen, lijkt mij ook meer een reclame kreet als de uitslag van gedegen onderzoek
De grootste winst is er te halen in de tijd voordat de ambu er is, dus ik moet het nog zien wat het doet met de overleving tot ontslag ...
(maar dat de overleving tot ontslag niet echt (bewezen) stijgt geldt voor meer reanimatie hulpmiddelen en medicatie)
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources