borstcompressie doormiddel van perslucht

Auteur Topic: borstcompressie doormiddel van perslucht  (gelezen 7754 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #10 Gepost op: 25 december 2005, 13:13:41
De winst moet je halen uit het feit dat men geen menselijke masseur meer nodig heeft tijdens de rit naar het ziekenhuis en dat de kwaliteit van de borstcompressies constant blijft. De vraag die bij mij opkomt is dan ook of men daardoor geen tweede ambulance meer hoeft te sturen  ?


Pieter Joziasse

  • Oprichter HVforum
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 546
  • Oprichter HulpverleningsForum
    • Medisol - De AED specialist van Europa
Reactie #11 Gepost op: 25 december 2005, 13:50:43
Ik denk niet dat dat de eerste insteek is voor een reanimatie. Gezien de vele handelingen die moeten gebeuren, en het liefst allemaal zo snel mogelijk, blijft een tweede wagen belangrijk!
De AED specialist van Europa


helm

  • Gast
Reactie #12 Gepost op: 25 december 2005, 15:20:27
Een persluchtwagen van de brandweer zal ook nodig zijn.  ;D  ;D  ;D


Robert

  • Gast
Reactie #13 Gepost op: 25 december 2005, 16:29:27
In de jaren 90 was in Amerika de Thumper op de markt, en wellicht nog. Deze deed hetzelfde. De innovatie is dus al aarig gedateerd.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #14 Gepost op: 26 december 2005, 00:23:50
Een persluchtwagen van de brandweer zal ook nodig zijn.  ;D  ;D  ;D

Jaha das geen slechte zet Rene  ;D

De thoraxcompressie apparaten hebben ook nog wat nadelen, een aantal onderzoeken zijn afgebroken wegens negatieve outcomes van het onderzochte apparaat (oa ribfracturen en overlijdens van patienten, postmortaal onderzoek wees uit dat er meer schade dan normaal bij handmatig uitgevoerde CPR was ontstaan).
De LUCAS lijkt mij, alleen al uit logistiek oogpunt van een 2 literfles die in 5 minuten verbruikt wordt, erg onhandig.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


firemanr

  • Gast
Reactie #15 Gepost op: 26 december 2005, 03:01:45
Een persluchtwagen van de brandweer zal ook nodig zijn.  ;D  ;D  ;D

Wij hebben geen perslucht meer, maar ademlucht. ;)


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #16 Gepost op: 26 december 2005, 11:26:33
Dit is toch een typisch Amerikaanse (moet dat met de nieuwe spelling nog met een hoofdletter?  ;D) uitvinding, waar de ambu's de 'scoop 'n run' (vergeef me een eventuele verkeerde spelling) handhaven: naar een pat toe, oprapen, al reanimerend naar het ziekenhuis en de artsen ACLS laten uitvoeren... Of gaat dat daar tegenwoordig anders?
Hoe dan ook, ik vind het niet echt passen in het Nederlandse ambulancesysteem.
Arts  www.alphalog.nl


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #17 Gepost op: 26 december 2005, 12:21:50
Wij hebben geen perslucht meer, maar ademlucht. ;)
What's in a name ...
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


strongbow

  • Iets met een grote gele bus
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 879
  • Don't worry, be happy!
Reactie #18 Gepost op: 26 december 2005, 14:42:07
In het blad Medisch Contact stond dat verzekeraar Menzis voor héél véél geld  ::) alle 28 wagens van Hollands-Midden per 1 januari gaat uitrusten met de LUCAS.

Ik mag aannemen dat het gebruik van de LUCAS enige aanpassing vraagt van de werkprotocollen. Het personeel van H-M zal inmiddels goed getraind zijn, maar ik kan mij voorstellen dat wanneer je als tweede wagen bij een reanimatie wordt gevraagd (en je komt uit een aangrenzende regio, bijv. Haaglanden) het wel wat improvisatievermogen van je vraagt.

Of denk ik nu te moeilijk?
Rust zal je redden....  BLS/AED/PBLS instructeur


Bart S

  • Gast
Reactie #19 Gepost op: 26 december 2005, 14:45:19
Ik mag aannemen dat het gebruik van de LUCAS enige aanpassing vraagt van de werkprotocollen. Het personeel van H-M zal inmiddels goed getraind zijn, maar ik kan mij voorstellen dat wanneer je als tweede wagen bij een reanimatie wordt gevraagd (en je komt uit een aangrenzende regio, bijv. Haaglanden) het wel wat improvisatievermogen van je vraagt.

Of denk ik nu te moeilijk?

Ik denk dat dat wel meevalt. Het protocol veranderd inhoudelijk mijns inziens niets, als je als tweede auto aankomt ga je gewoon helpen, en dan maakt het niets uit of dat er een robot of een mens aan het masseren is. Het enige is dat je niet hoeft op te letten dat er regelmatig gewisseld wordt tijdens de massage. Waarschijnlijk moet je wel de luchtvoorraad in de gaten houden....