borstcompressie doormiddel van perslucht

Auteur Topic: borstcompressie doormiddel van perslucht  (gelezen 7765 keer)

0 gebruikers (en 11 gasten bekijken dit topic.

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #20 Gepost op: 26 december 2005, 21:06:40
je kan ook een 12 of 15 liter fles, ademlucht gebruiken.. dan doe je iets langer mee...

de vraag is alleen wat als je tijdens de rit je lucht voorraad op is, flesje wisselen ? het werk op middendruk, 8bar..dus daar zullen mensen ingetraind moeten worden.. reduceer vervangen, bajonetsluiting op middendruk..  extra cilinder in de ambu met extra middendruk ...

Ik ben wel benieuwd naar de implementatie en het trainings programma... en naar de ervaringen van het ambu personeel..

miv

• Gast
Reactie #21 Gepost op: 26 december 2005, 21:50:17
hebben slachtoffers met dit apparaat een hogere overlevingskans of is het alleenmaar ter ver eenvoudiging van het ambu personeel?

Bart S

• Gast
Reactie #22 Gepost op: 26 december 2005, 22:07:05
hebben slachtoffers met dit apparaat een hogere overlevingskans of is het alleenmaar ter ver eenvoudiging van het ambu personeel?
Volgens mij wordt er wel geroepen dat het een hogere overlevingskans geeft maar daar heb ik mijn twijfels bij. De echte winst zit hem in de eerste momenten. Als direct begonnen wordt met BLS dan heeft het slachtoffer een hogere overlevingskans dan dat er pas begonnen wordt als de ambulance er is na 5 minuten. (dus leer allemaal reanimeren ;))

Het is wel bewezen dat een massage door de mens na een aantal minuten (en hier heb ik 1 tot 4 minuten gehoord) niet meer effectief is door vermoeidheid. Met zo'n apparaat neem je dat probleem weg.

Christian

• Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #23 Gepost op: 28 december 2005, 13:30:18
...hij maakt een hoop herrie...  

Ik heb er nog 2 filmpjes van zag ik net. Dan kan je ondermeer het lawaai horen. Belangstelling? Mailen! :D

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #24 Gepost op: 28 december 2005, 13:40:09
Het is wel bewezen dat een massage door de mens na een aantal minuten (en hier heb ik 1 tot 4 minuten gehoord) niet meer effectief is door vermoeidheid. Met zo'n apparaat neem je dat probleem weg.

dat laatste kan je ook oplossen met een cpr-ezy,

met betrekking tot het lawaai, ja, het ding maakt wat geluid, maar als je het test op een pop en op een holle klank kast legt, zoals vaak onbedoeld op veel beursen gebeurd.. dan klinkt het vaak veel luider dan wanneer je hem op een persoon gebruikt..

Ik denk dat het zich nog in praktijk moet bewijzen.. en ik ben erg sceptisch

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #25 Gepost op: 28 december 2005, 14:20:39
dat laatste kan je ook oplossen met een cpr-ezy,

met betrekking tot het lawaai, ja, het ding maakt wat geluid, maar als je het test op een pop en op een holle klank kast legt, zoals vaak onbedoeld op veel beursen gebeurd.. dan klinkt het vaak veel luider dan wanneer je hem op een persoon gebruikt..

Ik denk dat het zich nog in praktijk moet bewijzen.. en ik ben erg sceptisch

Als je op het internet kijkt naar ervaringen dan lijken de klinische tests wel ok, maar de hanteerbaarheid ......
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

wicher

• Gast
Reactie #26 Gepost op: 28 december 2005, 19:01:01
Als we in een reanimatie komen moeten we nog al wat meenemen  ,  monitor  spoedkoffer uitzuig app. zuurstof brancard en dan nu ook nog extra een perslucht cilinden er zo´n app ::)
Weer extra tijd vertraging als je het hebt over het opstarten van een reanimatie, er wordt toch immers gezegd ´iedere seconde telt´.  >:(
En ja als het inderdaad 70 liter per minuut perslucht kost, en een reanimatie duurt toch algauw  20 min of meer, tja hoeveel fleesen krijgen we dan op de ambu.
De auto´s zijn al aardig aan het gewicht dus......... :-X
Ik heb sterk mijn twijvels, moet alles worden overgenomen door een app. ::)
Ik ben er zeker van overtuigt dat je ook met dit app een tweede auto nodig hebt al is het maar voor het aanleveren van perslucht ;D Misschien heb je wel een derde auto nodig! ;)

Bart S

• Gast
Reactie #27 Gepost op: 28 december 2005, 19:32:14
Tja... we hebben allemaal een mening maar nog niemand heeft er echt mee gewerkt. Ik hoor graag over een half jaar of een jaar van de collega's van Hollands Midden wat hun bevindingen zijn. ;)

Groetjes,

Bart

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #28 Gepost op: 28 december 2005, 19:59:40
Als we in een reanimatie komen moeten we nog al wat meenemen  ,  monitor  spoedkoffer uitzuig app. zuurstof brancard en dan nu ook nog extra een perslucht cilinden er zo´n app ::)
Weer extra tijd vertraging als je het hebt over het opstarten van een reanimatie, er wordt toch immers gezegd ´iedere seconde telt´.  >:(
En ja als het inderdaad 70 liter per minuut perslucht kost, en een reanimatie duurt toch algauw  20 min of meer, tja hoeveel fleesen krijgen we dan op de ambu.
De auto´s zijn al aardig aan het gewicht dus......... :-X
Ik heb sterk mijn twijvels, moet alles worden overgenomen door een app. ::)
Ik ben er zeker van overtuigt dat je ook met dit app een tweede auto nodig hebt al is het maar voor het aanleveren van perslucht ;D Misschien heb je wel een derde auto nodig! ;)

ff rekenen..
buffer   vul druk   liters   verbr/min   minuten
15L   200   3000   70   42,
12L   200   2400   70   34,
10L   200   2000   70   28,
15L   300   4500   70   64,
12L   300   3600   70   51,
10L   300   3000   70   42,

Met een tweede auto red je het wel, grinnik, Zeker als het bedoeld is om tijdens transport naar het ziekenhuis door te gaan..
Ze zullen het dan wel slim in de auto moeten inbouwen, maar je hebt dan wel een groot volume auto nodig..  Die cilinder is nog wel weg te werken, maar dan de rest nog.. of neem je alleen de onderplaat mee, om het slachtoffer op te leggen.. en sluit je de rest pas aan in de auto..

7194

• Senior gebruiker
Reactie #29 Gepost op: 29 december 2005, 15:58:16
Utrecht - Ambulances in de provincie worden binnenkort uitgerust met een robot die hartmassages kan geven.
Lucas, zo heet de robot, is een cardiopomp die het langer volhoudt dan de meest getrainde verpleegkundige.
De Ravu, die het ambulancevervoer in de regio Utrecht regelt, heeft vijf robots besteld. Als die bevallen komen er wellicht meer. Robot Lucas kost 10.000 euro.

RTV Utrecht