Stage London Ambulance Service

Auteur Topic: Stage London Ambulance Service  (gelezen 8576 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Karim

  • Gast
Reactie #10 Gepost op: 27 december 2005, 03:21:25
Mooie ervaring, je zou er haast jaloers op worden.
Maar wat waren de vaktechnische verschillen tussen het optreden in Nederland en daar
Zij er grote verschillen op protocolgebied ?
Welke dingen leken je wel wat voor de nederlandse situatie en welke dingen absoluur niet ?
Hoe waren jouw skills t.o.v. wat men daar verwacht van een paramedic ?

en natuurlijk veel succes met de sollicitatie

Jacques

Op zich lijkt de manier van werken (protocolsgewijs) wel enigsins op Nederland.

Waar ik best van op keek is net niveau van de EMT's (Emergency Medical Technician). Ik dacht eerst dat er altijd een EMT en een paramedic (zoals hier in Nederland een chauf en pleeg) op de wagen zouden moeten zitten maar dat is dus niet het geval.

Ik heb de emt's daar aan het werk gezien alsof het volledig geschoolde ambulanceverpleegkundige waren, bijv. tijdens het maken en voorbij 't interpreteren van 'n 12lead ecg dat ze dus mogen/kunnen maken, en 't toedienen van allerlei medicatie.
Het niveau van de EMT's (die toch de laagste in de rang is van emt/paramedic) is dus vrij hoog, veel hoger als je dat gaat vergelijken met 't verschil in ambuchauf en ambupleeg of belgie ambulancier en verpleegkundige-ambulancier (of mug pleeg).

Van emt naar paramedic is ook maar 6 weken (interne, vrij pittige) training, en als paramedic mag je dan 'n paar dingen meer, en heb je wat meer en zwaardere medicatie tot je beschikking (denk aan morfine).

Doordat de emt's ook zo hoog zijn opgeleid zijn zij dus ook goed inzetbaar als fast responder (of rapid responder zoals ze dat daar noemen), doch is denk ik zo'n 75 % van de rapid responders wel een paramedic.
Maar doordat er zoveel rapid responders op de weg zitten wordt bijna elke code "red" melding (red = echt spoed (denk aan 'n rea ofzo), en dan heb je nog "amber" = ook spoed, maar dan een catagorie lager, wordt wel altijd met signalen aan op gereageerd, en "green" = semi spoed, te vergelijken met de nederlandse A2 rit) ook binnen de 6 minuten gehaald, en is er sowieso binnen 8 minuten een ambulance terplaatse.

En door 't grote aantal rapid responders valt er ook wel 'n last van je schouders, vooral tijdens 't aanrijden, stel je zit je ambu (en dat zijn grote dingen daar) en je krijgt 'n code red melding binnen maar heb wat moeite om door het verkeer te komen (wat uiteraard in 'n grote stad als london niet altijd even gemakkelijk is) maar je ziet 3,5 minuut later, als je zelf bijna terplaatse bent, dat er al een rapid response unit is dan weet je dat die patient in goeide handen is, ookal ben je zelf nog niet terplaatse.
Dus over die manier van werken was ik zeer te spreken.

En uiteraard spreekt vooral de opleiding mij enorm aan.
Ik wil niet op het niveau van ambuchauf/ambulancier blijven zitten, maar ik wil meer. Ik zeg niet dat er iets mis is met die functies, helemaal niet zelf, 't zijn geweldige beroepen, maar ik wil gewoon meer, meer doen, meer mogen, kunnen betekenen voor de patient.
Vandaar dat ik ook verpleegkunde studeer. Alleen krijg ik tijdens mijn opleiding zoveel stof voor m'n kiezen waar ik later op de ambulance helemaal niks mee gaan doen.
En ookal is 'n brede basis nooit weg, ik vind gewoon dat 't traject tot ambupleeg in Nederland veelste lang duurt.

De basisopleiding tot verpleegkunde is 4 jaar, dan moet je eerst wat ervaring opdoen voordat je op 'n SEH aangenomen zal worden, dan moet je die specialisatie volgen, als je geslaagd bent weer eerst ervaring opdoen op dat gebied, en dan kan je verder tot ambupleeg. Maar vanaf de start ben je toch wel zo'n 7-9 jaar bezig, en dat vind ik gewoon veelste lang.

De interne opleiding tot EMT duurt gemiddeld 4-8 maanden, slaag je voor alle onderdelen ben je eerst een jaar werkzaam als trainee EMT, en in dat jaar wordt je voordurend op allerlei gebieden getests en zal je je echt moeten bewijzen.
Volbreng je dat jaar met succes krijg je de titel qualified EMT en kan je officieel als EMT aan't werk.

Je kan je opgeven voor paramedic training als je minimaal 1 jaar (maar meestal wordt er langer gevraagd) als qualified EMT hebt gewerkt, en je collega's (in paramedic functie) en team leader (ook een paramedic) vinden dat je er klaar voor bent.
De opleiding in London tot paramedic duurt dan nog 6 weken, en wordt afgesloten met 'n stage op de SEH waar je ook moet laten zien dat je er helemaal klaar voor bent.

Maar de leerstof voor emt en paramedic is dus hoofdzakelijk toegespits op het werk op de ambulance, en je krijgt dus niet, zoals ik hier in nederland nu, basiszorg (patienten wassen, voeren, enz enz), verpleegkundig mangement, en verpleegtechnische technieken als 't verwisselen van een blaascatheter of 't toedienen van zondevoeding, want dat zijn dingen die je gewoon niet doet/nodig hebt op de ambulance.

Mijn skills t.o.v. van de EMT's en de paramedics vallen uiteraard nogal tegen, als ambulancier mag ik dan wel iets meer dan als ambulancechauffeur, maar ook in belgie kan/mag ik geen ecg's maken en interpreteren, medicatie toedienen, enz enz, en gewoon zelf bepalen wat ik doe met 'n ernstig zieke/gewonde patient.
Zolang 't allemaal nog 'n beetje meevalt bepaal ik wat er gebeurd, maar is het wat serieuzer, dan komt de mug d'r bij en zijn zij de baas.

Mocht ik in London, of een van de andere Engelse steden waar ik gesolliciteerd hebben aangenomen worden zal ik waarschijnlijk gewoon met de trainee EMT opleiding moeten beginnen, en me vanaf de bodem opwerken.
Wellicht dat ik voor 'n enkele les hier en daar vrijstelling kan krijgen, maar 't grootste deel van het programma zal ik uiteraard moeten volgen, omdat dat allemaal skills en kennis is die ik nu nog niet beheers.
Maar daar heb ik ook absoluut geen moeite mee, de opleiding tot EMT is echt super interessant, en mijn kennis er ervaring die ik van Nederland en Belgie heb zijn gewoon 'n mooi voordeeltje daarbij.


Karim

  • Gast
Reactie #11 Gepost op: 27 december 2005, 03:58:09
1 dingetje miste ik wel daar, en dat was het contact met de centralisten.

Als we hier een spoedrit binnen krijgen, dan komt de urgentie + adres op de pieper, en krijgen we via de centralist de rest van de informatie. En dan kan je centralist ook zijn idee over de situatie kwijt  "dit en dat kon er wel eens aan de hand zijn" ,"volgens mij valt 't wel mee omdat ..."  ,"'t was maar 'n raar telefoontje, ik vertrouw het toch niet helemaal' ,de centralist kan je 'n andere kijk op je aanpak geven, hij/zij kan 'n beetje meedenken.

In London kwam alles op 'n groot scherm binnen en heb je dus verder geen contact met de centralisten. Uiteraard kan je wel via je mobi/porto extra info vragen/opmerkingen maken waar op je reageerd wordt, of bij meerdere wagens in de buurt en 'n ode red komt binnen kan die ook via de mobilofoon uitgesproken worden zodat de wagens er zelf (via spraak) op kunnen reageren.
Stel ambu 1 en ambu 2 zijn allebij vrij, en zijn allebei even dicht bij 't adres, alleen heeft ambu 1 net 3 zware meldingen achter elkaar gehad, en ambu 2 nog maar 1 simpel ritje, dan is 't logischer dat 2 'n pakt, ookal zijn beide wagens vrij.

Maar dat gebeurd ook niet zo vaak, 't gaat normaal altijd via 't scherm, en dus zonder (mondeling) commentaar van de centralist.



Net als in Nederland hebben ze daar 't volgsysteem, de meldkamer (waar gemiddeld zo'n 150 centralisten zitten) kan dus altijd zien waar elke ambu zit en wie het dichtst bij een melding/adres is.

Via de knop MAP krijg je een gedetailleerd kaartje waarop je je eigen positie zit, en 'n kruisje waar je melding is, zo kan je dus al globaal bepalen hoe je wilt rijden, ook kan je er op in en uitzomen  wat vooral bij de kleinere straatjes wel handig is, het systeem bepaald geen route voor je, dat doet de op dat systeem opgesloten navigatie, die op een kleinere monitor ernaast staat (en zoals we die ook in Nederland en Belgie kennen), wat handig is is dat je geen adres hoeft in te voeren.
Je krijgt je melding, op de kaart zie je waar je staat en waar je heen moet, en de navigatie begint je direct te leiden.

Via INCIDENT komen de gevens binnen, vaak krijg je eerst alleen 'n kleine omschrijving plus adres, en wordt er onderweg meer informatie weergegeven (extra ping geluidje, en schermpje popt even op. 't systeem draait gewoon op windows xp trouwens).
Rechts bovenaan staat je callsign (wij waren toen N(ovember) 301), verder zie je de urgentiecode (red), de hoeveelste rit dat is (rit 1873 van die dag, en dat om 14:45 uur al).
Ook zie je wanneer we de rit binnen kregen (14:45), we terplaatse waren (14:49, we waren toevallig heel dichtbij), en wanneer we richting ziekenhuis vertrokken (15:09).

Daaronder 't adres en de aard van de melding (bus v ped = bus versus (tegen) pedestrian (voetganger)).
Helemaal onderaan zie je onze huidige status (red at hospital), we zijn dus met code red naar 't ziekenhuis gereden en kwamen daar om 15:19 aan (het aantal grote ziekenhuis binnen een paar mile radius is soms ongelovelijk daar).

De foto is gemaakt nadat we de pt hadden overgedreven en weer in de wagen zaten, als we nu op de groene knop MOBILE duwen dan zijn we weer inzetbaar.
Willen we eerst 'n broodje halen ofzo dan wachten we dus even met vrijmelden.

Dat laatste beviel me trouwens ook wel daar. In Nederland en Belgie hebben we ook best veel vrijheid, als 't niet te druk is kan je even 'n boodschapje doen, 'n broodje/krantje halen, bij iemand (iets) langs (brengen) of gewoon lekker achterom op 't terras gaan zitten ofzo, maar je bent wel altijd bereikbaar voor de meldkamer.
En 't komt nogal eens voor dat je net iets te eten heb gekocht, en dat je dan 'n melding krijgt, waardoor je je eten dus weg kan gooien.

In London (waar ze officiel geen pauze hebben, ze doen immers zoveel ritten doen ze ook niet terug op de post komen) lossen ze dat simpel op door zich niet direct weer vrij te melden, en door 't gigantische aantal ambulance's en rapid response units is dat ook geen probleem.
En de meldkamer weet er van en speelt 't spelletje gewoon mee, als er echt iets urgents binnenkomt doen ze 't gewoon uit via de mobilofoon, en zij weten dan ook wel dat 'r ook wagens op reageren die volgens hun scherm nog niet vrij zijn, maar dat eigenlijk wel al zijn.
Je kan natuurlijk wel geen uren in 'n restaurant gaan zitten, want de meldkamer ziet wel waar je ambu staat, en als die heel lang stil staat op dezelfde locatie gaat bij hun ook wel een belletje ringelen, en bij 't team ook (maar dan op de gsm).

Dat laatste geld overigens niet voor de rapid responders, die horen/mogen juist wel langer op 1 plek stilstaan, vaak zijn dat trategische plaatsen om snel allerlei kanten op de komen. Reageerd er ergens een rapid responder op een melding wordt zijn gebied meestal direct gecovered door een andere, die daar dan gaat rondrijden.

En dat is best leuk trouwens, op 1 van mijn diensten was ik mee met een 29 jarige ex-belg, die 6 jaar geleden naar London is verhuisd, en daar nu als EMT werkt.
Hij stapt 's ochtends in zo'n RRU auto'tje, en gaat dan gewoon lekker door London cruisen, af en toe even 'n poosje stoppen op zo'n trategische plek, bij 'n grote rotonde, toeristenattractie of gewoon midden in 'n drukke winkelstraat, ondertussen leest ie lekker 'n boek, belt ie met vrienden, eet ie 'n broodje, en na 'n half uurtje ofzo gaat ie weer verder met cruisen, gewoon lekker de stad verkennen.
En zodra ie 'n rit binnen krijgt scheurt ie in z'n RUU wagentje door harte London, om als fast responder de 1e zorg te verlenen, te bepalen of een ambu nodig is, en zoja die eventueel te assisteren, en zodra de ambu richting ziekenhuis vertrekt kan hij weer gaan cruisen/relaxen, heerlijk toch  ;D


firemanr

  • Gast
Reactie #12 Gepost op: 27 december 2005, 04:45:46
Leuk verhaal op je space, Karim. heb het vannacht eens gelezen (wat moet een mens anders? ;D ;D) en heb er eigenlijk wel van genoten. Zoals René het al zei: het leest lekker weg. Succes verder met je sollicitaties die kant op. ;)


Straalpijp Rick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,863
  • Er is geen beter weer dan BRANDWEER
    • Brandweer Barendrecht
Reactie #13 Gepost op: 27 december 2005, 13:44:42
Wat een gave belevenis zeg he! ;)


Patriess

  • Verpleegkundige/EHV/BHV+/LOTUS i.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,804
Reactie #14 Gepost op: 27 december 2005, 14:45:23
Gaaf hoor,
ben stiekem wel een beetje jaloers hoor  ;) en nee!! ik ga niet mee emigreren  :P
Nurse powerrrrr


Ricardo B

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 723
    • Regio15 - Brandweer & ambulancediensten uit de regio Haaglanden
Reactie #15 Gepost op: 27 december 2005, 14:59:35
Eey Karim,

Ik moet zeggen dat ik je belevenis met heel erg veel plezier heb gelezen, echt top ! Het geeft mij nu een goed beeld van hoe het daar allemaal een beetje werkt en dat aantal van 4000 ritten per dag verbaasde mij wel moet ik zeggen. Hopen dat je verder komt met de sollicitatie maar dat horen we hier !!!

Gr. Ricardo
HBO-Verpleegkundige Manschap A + bediener hoogwerker kazerne loosduinen


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #16 Gepost op: 27 december 2005, 15:00:56
Hey Karim,

Leuk verslag man! Echt heel gaaf...  ;) 8) Ik hoop dat het wat wordt met je sollicitatie.. !

Grtz,
Gerard


ffemt19

  • Adjudant (bevelvoerder)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 798
  • We finish what others can't
    • Brandweer Lommel
Reactie #17 Gepost op: 27 december 2005, 16:15:44
Hey Karim,

Hoe gingen die skill assesments?

Lijkt me idd leuk omdaar iets te doen, veel succes zou ik zeggen met je solicitatie.

ffemt19
Go home we got it !!!  We finish what others can't


lotus bianca

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,653
  • EHBO instructeur . LOTUS en oud sigma
Reactie #18 Gepost op: 28 december 2005, 22:03:21
Hee Karim,

leuk stuk heb je geschreven op je space.  ;)

Ik vond het een heel mooi en vernieuwend verhaal.

Hoop alleen als je straks daar aan het werk bent je iets meer let op de rij en werktijden wet >:(.
Anders hebben we straks een hulpverlener voor een hulpverlener nodig omdat die achter het stuur in slaap is gevallen ;)

Arend en Bianca
GEIT NEET BESJTEIT NEET  WAER OF GEIN WAER DRAAN


Karim

  • Gast
Reactie #19 Gepost op: 28 december 2005, 23:27:45

Hoop alleen als je straks daar aan het werk bent je iets meer let op de rij en werktijden wet >:(.


Hey Bianc,

Hoe bedoel je dat  ???

Of doel je op die lange diensten (48, 72 uur) die ik soms in Belgie op de 100 maak ? Maar daarbij gaan we wel gewoon 's avonds naar bed he, uiteraard zijn we niet zoveel uur achter elkaar op. Dus dat zit wel oke  ;)
En in London draaien ze trouwens voornamelijk diensten van 12 uur (en soms van 6 uur).