In het Haarlems Dagblad (papieren editie) stond deze week een stukje dat het voornamelijk auto's met achterwielaandrijving zijn die de sloot in gaan.
Overigens, vorig jaar waren er ook al problemen op verschillende punten in de buurt van dezelfde "knoop", je gaat dan toch denken dat er structureel iets mis is met het gebruikte asfalt.
Uit de tests van maandag kwam naar voren dat het asfalt op een aantal plaatsen
moet worden opgeruwd. Dit zou gebeuren vanaf 16 november. Vandaag heeft
de provincie echter een persbericht uitgegeven dat er per direct gestart is met
opruwen. Te beginnen met de rijbanen vanaf de A9 en Hoofddorp in de richting
van Haarlem.
Het stuk tussen 12.0 en 13.3 blijft in beide richtingen op 70 KM staan.
Maar daar houd men zich waarschijnlijk slecht aan.
In de papieren editie van het Haarlems Dagblad wordt aandacht besteed aan
het feit dat veel verongelukte wagens achterwielaandrijving hebben. Politie en
iemand van een antislipschool ontkennen dat de ongevallen met
achterwielaandrijving te maken hebben. De laatste stelt dat een glad wegdek
ook geen oorzaak is. Beiden hebben het over te hoge snelheden.
Persoonlijk denk ik dat a) een glad of minder ruw wegdek, b) de hoge snelheid en
c) achterwielaandrijving alle drie hun invloed hebben. De provincie kan alleen
wat doen aan punt a). Ik vermoed (en niet meer dan dat) dat mensen die een
wagen met achterwielaandrijving kopen zich daar niet altijd van bewust zijn.
Uit eigen ervaring (zelf en kijkend naar anderen) weet ik dat na een aantal
slingers men in de laatste flauwe bocht maar wat graag het gaspedaal intrapt.