shock

Auteur Topic: shock  (gelezen 12169 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #30 Gepost op: 23 november 2005, 15:18:34
Laat ik het nog duidelijker stellen met een praktijkvoorbeeld:

Een paar jaar geleden heeft een jonge collega van me een pt met asthma cardiale ook laten liggen - even daarna was hij aan 't reanimeren. Je verdrinkt in je eigen longoedeem, als 't ware. En dit soort mensen krijg je ook echt niet terug, hoor....

Carl.

Carl in dit geval is het duidelijk, je hebt dan met name een decompensatie links, maar ik heb ook mensen met een infarct gezien die niet kortademig waren, vandaar de vraag of voor iedereen half zittend beter is, dus ook voor patienten met een lage tensie waarbij de cornaire perfusiedruk wel eens gevaarlijk laag kan dalen
Maar ook dan schijnt de winst in de B dus op te wegen tegen wat verlies in de C
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #31 Gepost op: 23 november 2005, 15:32:33
Bij een cardiogene shock, met als oorzaak een myocard infact treed dus ook longoedeem op?
Dat hoeft niet,
maar door een myocard infarct kan iemand gaan decompenseren en in een asthma cardiale terecht komen en als dit niet behandeld wordt in een cardiogene shock!

Maar iemand kan ook zo'n groot hart infarct doormaken dat hij daardoor in cardiogene shock komt.
Carl in dit geval is het duidelijk, je hebt dan met name een decompensatie links, maar ik heb ook mensen met een infarct gezien die niet kortademig waren, vandaar de vraag of voor iedereen half zittend beter is, dus ook voor patienten met een lage tensie waarbij de cornaire perfusiedruk wel eens gevaarlijk laag kan dalen
Maar ook dan schijnt de winst in de B dus op te wegen tegen wat verlies in de C
Maar niet iedereen die een hartinfarct door maakt is daar bij benauwd.
De benauwdheid treedt juist op als de pomp functie het afgaat laat weten (dus decompenseren)
als er maar een klein gebiedje geinfarceerd is kan iemand daar na nog jaren mee.........zonder klachten ;)


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #32 Gepost op: 23 november 2005, 20:16:43
Ik had het puur over een astma cardiale......patienten met een cardiogene shock en zonder benauwdheidsproblemen mag je gerust laten liggen. Overigens, een patient met een astma cardiale laat het niet toe om te gaan liggen. Probleem opgelost!  ;)

Carl.

PS - de coronaire perfusiedruk is niet te meten in dit soort situaties en zodoende maak ik me er ook niet druk om. Ik hou me bij mijn ABC's. Wij hebben een hele bagage aan kennis en kunde vanuit de vooropleidingen, maar een hoop kun je in de AHV overboord gooien want je kunt er domweg niets mee. Weet je wat het allerbelangrijkste is voor al deze categorieen patienten? - zo snel mogelijk naar het ziekenhuis vervoeren.

Mijn betoog komt misschien een beetje lomp over.......kennis is een prachtig iets, maar laat het niet in de weg staan van adequaat ( en vooral snel) handelen.
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


Trophy

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 223
  • keep the rubberside down
Reactie #33 Gepost op: 23 november 2005, 20:21:32
De perfusie van het brein wordt tot het laatse moment gewaarborgd door de shock verschijnselen!!! Deze reactie van het lichaam op het te weinig circulerend volume is juist bedoeld om de hersenen zo lang mogelijk van zuurstof te voorzien.

Bij een cardiogene shock zul je vrijwel altijd een astma cardiale zien. Het is het eindstadium van een reeks gebeurtenissen in het hart. Beide zijn het gevolg van een slechte linker kamer functie. Eerst kan een decompensatie optreden. Dan krijgt men al problemen met de ademhaling (benauwd,vocht in de longen, plastabletje). Deze mensen zullen bij het slapen met een aantal kussens in bed liggen om de benauwdheid tegen te gaan, kunnen er met de juiste therapie oud mee worden.

Indien de functie van de linker kamer hart acuut afneemt (bv na een groot infarct) dan wordt er te weinig bloed uitgepompt. Wat an de ene kant niet wordt uitgepompt, blijft aan de andere kant staan. In dit geval voor het hart, dus in de longen. (“waarom zou je de C dan gaan belemmeren door het hoofd hoger als het hart te plaatsen, de output is als ernstig verminderd”).

Nu spelen twee zaken een rol: lage bloeddruk (te weinig bloed uitpompen) en te weinig zuurstof (vocht in de longen). B gaat voor C dus: Halfzittend. Verder grote hoeveelheid zuurstof en plasmiddelen. De rest moet in het ziekenhuis gebeuren.
De eerste hulp is gericht op de A en B (zuurstof) en C (ontlasten hartfuctie). Het toedienen van vocht (zo vanzelfsprekend bij shock) dient in dit geval met terughoudend beleid gevoerd te worden, daar anders het al slecht functionerende hart nog meer belast wordt. Om die reden mag het slachtoffer dus ook niet lat liggen of met de benen omhoog liggen: de autotransfusie heeft dan een negatief effect op het hart.

N.B.: een rechtsdecompensatie lijdt niet tot een shock, maar geeft problemen met vochtstapeling in de buik en benen. Men kan het benauwd hebben.
VSAZ ambulancezorg


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #34 Gepost op: 23 november 2005, 22:08:14
Duidelijk verhaal !
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #35 Gepost op: 27 december 2005, 12:37:01
Duidelijk verhaal !
Nu nog duidelijk maken aan de doorsnee EHV'er....

Het uitgebreid behandelen van de diverse vormen van shock in de basiscursus (want daar gaat de stof van het OK boekje over) dient geen enkel doel en leidt uiteindelijk tot meer verwarring dan helderheid.

Welke uitgangspunten hanteren we:
niet bewusteloze s.o. die het benauwd hebben halfzittend
niet bewusteloze s.o. met shockverschijnselen in de houding laten liggen zoals ze liggen.
s.o. met een (ernstig) bedreigde ademhaling zo nodig in een houding brengen dat de ademhaling niet meer bedreigd wordt.

Daarvoor hoef je niet te weten  wat de oorzaak is.....


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #36 Gepost op: 31 december 2005, 20:48:37
Nu nog duidelijk maken aan de doorsnee EHV'er....

Het uitgebreid behandelen van de diverse vormen van shock in de basiscursus (want daar gaat de stof van het OK boekje over) dient geen enkel doel en leidt uiteindelijk tot meer verwarring dan helderheid.

Welke uitgangspunten hanteren we:
niet bewusteloze s.o. die het benauwd hebben halfzittend
niet bewusteloze s.o. met shockverschijnselen in de houding laten liggen zoals ze liggen.
s.o. met een (ernstig) bedreigde ademhaling zo nodig in een houding brengen dat de ademhaling niet meer bedreigd wordt.

Daarvoor hoef je niet te weten  wat de oorzaak is.....



Helemaal mee eens, een EHV opleiding is geen nascholing cardiologie...    en iedereen wil wel eens wat meer kennis opdoen dan hij/zij krijgt door bij of nascholing maar het moet wel relevant voor de dagelijkse functie/beroep blijven.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #37 Gepost op: 7 januari 2006, 19:29:42
Collega 100%Mike  heeft hier een duidelijk verhaal m.b.t. de diverse vormen van shock
en behanddeling neergezet!
 ;)