wat controleren we nu percies om de minuut

Auteur Topic: wat controleren we nu percies om de minuut  (gelezen 18615 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #20 Gepost op: 1 januari 2006, 14:10:01
We controleren niets om de minuut..

we houden continue de vitale functies in de gaten.. in Medic First Aid termen noemen we dat de eerste cirkel van zorg..,
niemand zit er met stopwatch bij, dat je precies om de minuut iets moet controlleren..

Ook volgens de nieuwe reanimatie richtlijnen gaan we bij geen ademhaling, direct reanimeren en tussendoor stoppen we niet om iets te controlleren..

De om de minuut iets controlleren, moet daarom ook om didactische reden verdwijnen.  Je houd continue de vitale functies in de gaten en je stopt onderbreekt tussentijds de reanimatiehandelingen niet, (tenzij de bekende redenen.)

De uitzonderingssituatie dat alleen iemand moet beademen, blijf je gewoon continiue naar de vitale functie kijken..

Houd toch even op met muggeziften wat er letterlijk in het OK boekje staat, een goede instructeur geeft ook aan wat de bedoeling is.

Volgens de SI standaard is de de toegestane tolerantie (nu deze niet is opgegeven) de helft van de kleinste genoemde decimaal dus 1 minuut +/- een halve minuut. En dat vertel ik ook mijn cursisten.


helm

  • Gast
Reactie #21 Gepost op: 1 januari 2006, 14:52:52
Volgens de SI standaard is de de toegestane tolerantie (nu deze niet is opgegeven) de helft van de kleinste genoemde decimaal dus 1 minuut +/- een halve minuut. En dat vertel ik ook mijn cursisten. 

Jij ook een gelukkig nieuwjaar!  ::)


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #22 Gepost op: 1 januari 2006, 19:48:26
Volgens de SI standaard is de de toegestane tolerantie (nu deze niet is opgegeven) de helft van de kleinste genoemde decimaal dus 1 minuut +/- een halve minuut. En dat vertel ik ook mijn cursisten. 

SI standaard, tolerantie en die timing ? (ikke de draad kwijt ? ::), en dat vertel je ook je cursisten ??  en dat onthouden ze ook ?? wat is de retensie waarde daarvan ??


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #23 Gepost op: 1 januari 2006, 21:02:31
Cool, ik wist niet dat het SI-stelsel is ontworpen rond wat het lichaam aankan qua hypoxie etc.  ;D
Arts  www.alphalog.nl


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #24 Gepost op: 2 januari 2006, 01:30:33
Ja ik vertel mijn cursisten dat. Niet door het SI-stelsel er bij te slepen, maar gewoon door te zeggen dat het niet precies een minuut hoeft te zijn, als het maar ergens tussen de 30 en 90 secondes ligt. Dat staat los van het laten vallen van alle periodieke controles omdat je ze op de een of andere manier veel vaker controleerd. (elke keer als je lucht inblaast weet je of de ademweg vrij is...)

Omdat men graag alles onderbouwd ziet met internationale conventies, heb ik daarom aangegeven dat op grond van het SI stelsel de regel geldt dat maximale afwijking die is toegelaten +/- de helft van de kleinste decimaal is dus +/- 0,5 minuut.

Het probleem wat Peter meent te zien door het hameren op precies een minuut, is dus het gevolg dat mensen niet weten hoe nauwkeurig ze de meting moeten uitvoeren. Dat je met een horloge met seconde wijzer veel nauwkeuriger kan meten dan nodig is, heeft geen meerwaarde. In tegendeel al de tijd dat ze op het horloge kijken, kijken ze niet naar het slachtoffer. Dat heet verder kijken als je EH neus lang is.

Wil je een testje op dit gebied, vraag mensen met een analoog en met een digitaal uurwerk maar eens hoelaat het is. dikke kans dat de analoge het afrond op minuten (afhankelijk van de streepjes), en de digitale op de secondes (tenzij die niet aangegeven worden.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #25 Gepost op: 2 januari 2006, 11:20:32
Ja ik vertel mijn cursisten dat. Niet door het SI-stelsel er bij te slepen, maar gewoon door te zeggen dat het niet precies een minuut hoeft te zijn, als het maar ergens tussen de 30 en 90 secondes ligt. Dat staat los van het laten vallen van alle periodieke controles omdat je ze op de een of andere manier veel vaker controleerd. (elke keer als je lucht inblaast weet je of de ademweg vrij is...)

Omdat men graag alles onderbouwd ziet met internationale conventies, heb ik daarom aangegeven dat op grond van het SI stelsel de regel geldt dat maximale afwijking die is toegelaten +/- de helft van de kleinste decimaal is dus +/- 0,5 minuut.

Het probleem wat Peter meent te zien door het hameren op precies een minuut, is dus het gevolg dat mensen niet weten hoe nauwkeurig ze de meting moeten uitvoeren. Dat je met een horloge met seconde wijzer veel nauwkeuriger kan meten dan nodig is, heeft geen meerwaarde. In tegendeel al de tijd dat ze op het horloge kijken, kijken ze niet naar het slachtoffer. Dat heet verder kijken als je EH neus lang is.

Wil je een testje op dit gebied, vraag mensen met een analoog en met een digitaal uurwerk maar eens hoelaat het is. dikke kans dat de analoge het afrond op minuten (afhankelijk van de streepjes), en de digitale op de secondes (tenzij die niet aangegeven worden. 
,

Het gaat mij niet om mensen die op een klokje gaan kijken, maar dat mensen een handeling gaan onderbreken om iets onzinnigs te doen, terwijl dat niet de bedoeling is..
Je wilt niet dat mensen hun reanimatiepoging onderbreken om een circulatie/halsslag ader controle te doen.

De reden waarom naar mijn mening de 1 minuut regel, overal in de lesstof dient te vervallen, is een didactische reden en retentie waarde..
Dus de wijze waarop mensen iets onthouden en na een periode weer kunnen reproduceren welke handelingen ze moeten doen. En dan zie je dat cursisten de 1 minuut regel verkeerd onthouden, en vertalen ze dat ze periodiek (om de 1 minuut) weer halsslagader gaan controlleren. 

De HOOK "1 minuut iets met vitale functies" vertaald zich naar de REPRODUCTIE/HANDELING  "periodieke halsslagader controlles"

Terwijl je wilt dat cursisten het volgende onthouden :

HOOK "Geen circulatie  geen ademhaling" zich zou moeten vertalen naar REPRODUCTIE/HANDELING "Start zonder onderbreken REANIMATIE, tenzij de aangesloten AED het anders zegt"
HOOK "REANIMATIE" moet zich vertalen naar REPRODUCTIE/HANDELING "zonder onder breken 15/30 keer drukken en 2 keer blazen"

Dus de psychologie van hoe mensen iets onthouden, moet voor de leerstof schrijvers erg belangrijk zijn. Daarom worden alle uitzondering situaties er tussen uit gehaald..


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #26 Gepost op: 2 januari 2006, 15:56:06
De reden waarom naar mijn mening de 1 minuut regel, overal in de lesstof dient te vervallen, is een didactische reden en retentie waarde..
Dus de wijze waarop mensen iets onthouden en na een periode weer kunnen reproduceren welke handelingen ze moeten doen. En dan zie je dat cursisten de 1 minuut regel verkeerd onthouden, en vertalen ze dat ze periodiek (om de 1 minuut) weer halsslagader gaan controlleren. 

De HOOK "1 minuut iets met vitale functies" vertaald zich naar de REPRODUCTIE/HANDELING  "periodieke halsslagader controlles"

Terwijl je wilt dat cursisten het volgende onthouden :

HOOK "Geen circulatie  geen ademhaling" zich zou moeten vertalen naar REPRODUCTIE/HANDELING "Start zonder onderbreken REANIMATIE, tenzij de aangesloten AED het anders zegt"
HOOK "REANIMATIE" moet zich vertalen naar REPRODUCTIE/HANDELING "zonder onder breken 15/30 keer drukken en 2 keer blazen"

Dus de psychologie van hoe mensen iets onthouden, moet voor de leerstof schrijvers erg belangrijk zijn. Daarom worden alle uitzondering situaties er tussen uit gehaald..

Ik heb het over de geldende richtlijnen van het OK, want daar ging de vraag over.

Ik hoef niet op een klokje te kijken, omdat ik weet dat 10 tot 15 keer beademen binnen de tolerantie van een minuut ligt  

Maar als jij, vooruitlopend op de nieuwe richtlijnen wilt aangeven hoe het na augustus moet, dan geldt dat de HOOK "bewusteloos slachtoffer zonder spontane ademhaling = reanimatie" zich moet vertalen naar REPRODUCTIE/HANDELING "zonder onder breken 15/30 keer drukken en 2 keer blazen"


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #27 Gepost op: 2 januari 2006, 16:21:00
Ik heb het over de geldende richtlijnen van het OK, want daar ging de vraag over.

Ik hoef niet op een klokje te kijken, omdat ik weet dat 10 tot 15 keer beademen binnen de tolerantie van een minuut ligt 

Maar als jij, vooruitlopend op de nieuwe richtlijnen wilt aangeven hoe het na augustus moet, dan geldt dat de HOOK "bewusteloos slachtoffer zonder spontane ademhaling = reanimatie" zich moet vertalen naar REPRODUCTIE/HANDELING "zonder onder breken 15/30 keer drukken en 2 keer blazen"

Richtlijn 2000/2003
HOOK "bewusteloos slachtoffer zonder circulatie= reanimatie" zich moet vertalen naar REPRODUCTIE/HANDELING "zonder onder breken 15 keer drukken en 2 keer blazen"

Richtlijn 2005/2006
HOOK "bewusteloos slachtoffer zonder spontane ademhaling = reanimatie" zich moet vertalen naar REPRODUCTIE/HANDELING "zonder onder breken 30 keer drukken en 2 keer blazen"

Ook nu is na het starten van de reanimatie (OK/NRR) niet meer tussentijds stoppen.. of vergis ik me nu..


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #28 Gepost op: 2 januari 2006, 21:41:04
Ook nu is na het starten van de reanimatie (OK/NRR) niet meer tussentijds stoppen.. of vergis ik me nu..

Daar waren we het allang over eens, zie onderstaand citaat.

Wat mij verbaast is dat je eenzelfde vorm van tunnelview hebt als de hartstichting.
Ik ben meer slachtoffers met circulatie dan zonder circulatie tegen gekomen (0 tegen heel veel)
en ik kies dan ook als uitgangspunt vooraan beginnen en zien waar we uitkomen...

Citaat van: dove op 29 december 2005, 14:48:54
Laatst weer een discussie gehad over wat we nu om de minuut controleren bij een reanimatie de curulatie of de ademhaling volgens mij de ciruculatie (oranje kruis)

Volgens mij zegt het OK:
Bewustzijn (meestal direct duidelijk dat hij bewusteloos is)
Ademweg (meestal ben je daar vlug mee klaar omdat je al een minuut beademd hebt)
Ademhaling (als je alleen beademd kan deze zijn terug gekomen)
Circulatie (als deze afwezig is, dan ga je direct door met borstcompressies, anders weer een minuut beademen)

Eenmaal borstcompressies begonnen dan ga je door .....


martin vermeer

  • Gast
Reactie #29 Gepost op: 2 januari 2006, 22:46:50
Daar waren we het allang over eens, zie onderstaand citaat.

Wat mij verbaast is dat je eenzelfde vorm van tunnelview hebt als de hartstichting.
Ik ben meer slachtoffers met circulatie dan zonder circulatie tegen gekomen (0 tegen heel veel)
en ik kies dan ook als uitgangspunt vooraan beginnen en zien waar we uitkomen...

Citaat van: dove op 29 december 2005, 14:48:54
Laatst weer een discussie gehad over wat we nu om de minuut controleren bij een reanimatie de curulatie of de ademhaling volgens mij de ciruculatie (oranje kruis)

Volgens mij zegt het OK:
Bewustzijn (meestal direct duidelijk dat hij bewusteloos is)
Ademweg (meestal ben je daar vlug mee klaar omdat je al een minuut beademd hebt)
Ademhaling (als je alleen beademd kan deze zijn terug gekomen)
Circulatie (als deze afwezig is, dan ga je direct door met borstcompressies, anders weer een minuut beademen)

Eenmaal borstcompressies begonnen dan ga je door ..... 



Waarom zou je dat aanhouden :o? Ik vindt het eigenlijk wat overdreven, wanneer een SO weer ademhaling krijgt wordt er ook weerstand gevoeld tijdens het beademen :)! Die extra controle staat nog wel in mijn boekje, maar dat zijn richtlijnen en geen wetten :-X!
Maar om terug te komen op de vraag ;): volgens OK richtlijnen wordt om de minuut de ademhaling gecontroleerd, niet aanw. 2 eff. beademingen in max. 5 pogingen ::). Daarna circulatie controle, geen circulatie= reanimatie starten, wel circulatie = doorgaan met beademen :P.