wat controleren we nu percies om de minuut

Auteur Topic: wat controleren we nu percies om de minuut  (gelezen 18617 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #40 Gepost op: 6 januari 2006, 12:00:34
Ik vraag me af welke deelonderzoeken ik heb aangegeven in mijn ehv variant van het top-teen onderzoek niet door een EHV'er zinvol gebruikt kan worden.
Nog maar een keer, het is, neem ik aan tenminste, onzinnig omdat je dat ook in een oogopslag kunt zien.
Ik propageer alleen maar dat je altijd de systematiek moet volgen, de diepgang van de deelonderzoeken wordt bepaald door de feitelijke situatie.

Peter ik ben benieuwd wat jij te melden hebt

Ik heb je schema bekeken, het lijkt veel op de schema's die ik ken vanuit de PHTLS en TNCC.
Ze gaan m.i. veel te ver, omdat met veel uitkomsten niets gedaan kan worden door de EHBO'er dan kom je op de regel die je zelf al aangeeft "doe geen onderzoek als je met de uitkomsten van dat onderzoek toch niets kunt doen"
M.a.w. zodra duidelijk is dat de patient gezien gaat worden door ambupleeg, huis- of SEH arts, laat dan verder onderzoek volgens dit protocol achterwege.
Want ongeacht je bevindingen zal in het vervolgtraject dat onderzoek toch (meerdere malen) opnieuw uitgevoerd worden.
Heel vervelend voor de betreffende patient.

Het heeft slechts een waarde wanneer je twijfelt of iemand doorverwezen moet worden of niet.
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #41 Gepost op: 6 januari 2006, 14:20:22
De Top tot Teen onderzoek is een onderdeel van de letselbeoordeling, ik zal hier een samenvatting neer te zetten..

CONTEXT :
-->SITUATIE BEOORDELING en EIGEN VEILIGHEID
-->Initiele en primaire beoordeling van slachtoffer
-->Secondaire beoordeling van het slachtoffer kan zijn Letselbeoordeling of Ziektebeoordeling


De letselboordeling, gebeurd dus na de initiele beoordeling of primaire beoordeling van de patient/slachtoffer..
In de primaire beoordeling heb je de vitale functies, ABC-SHOCK beoordeeld. In dien slachtoffer bij bewustzijn is en ABC stabiel ga je door naar de secondaire beoordeling, Deze bestaat bij Medic First Aid uit een letselbeoordeling of een ziektebeoordeling.. natuurlijk afhankelijk van de oorzaak waarom een patient is gaan liggen, ongeval of acute zieke.., Je kan na een letselbeoordeling indien zinvol altijd nog een ziekte boordeling doen..

Ik beschrijf hier de standaard procedure, dus niet alle uitzonderingsgevallen...
DOEL
Het doel van de top tot teen onderzoek, is het vaststellen van niet opvallende letsels..welke eventueel fataal kunnen zijn..

PROCEDURE
Basisprincipe word de top tot teen onderzoek alleen gedaan bij patienten die bij bewustzijn zijn, ABC-stabiel zijn, en in de positie waar de patient zich bevindt en word er rekening gehouden met het ongevalsmechanisme die is vastgesteld in de situatie beoordeling.
Blijf met de patient praten en vraag de patient om stil te blijven liggen en zich niet te bewegen.
Het basisprincipe is dat gevonden letsels, word direct controlleerd in indien nodig de benodigde acties wordt uitgevoerd, Indien de patient ergens over klaagt, dat eerst even snel controlleren..
De patient blijft gekleed, tenzij er omstandigheden waarom dat niet anders kan..

De Medic First Aid Top tot Teen onderzoek start met het voorzichting aanraken van het lichaam, (LET OP DIT IS EEN SAMENVATTING)

Lichaamsdeel                                 Uit de voeren controles

  • NEK                                                Pijn
  • HOOFD                                           Pijn, Vervormingen en Vocht zoals bloed
  • OGEN                                             Omscherp zicht, gelijktijdig bewegen
  • OREN                                             Vocht zoals bloed of helder vloeistof
  • SCHOUDERBLADEN,                         Pijn, Vervormingen
  • SCHOUDERS                                   Pijn, Vervormingen
  • SLEUTELBEEN                                 Pijn, Vervormingen
  • ARMEN                                           Pijn, Vervormingen en Vocht zoals bloed, gevoel, vingers, bewegen
  • RIBBEN                                           Pijn, Vervormingen, licht drukken
  • BUIKSTREEK                                    Pijn, gevoel Harde buiken, zachte buik
  • WERVELKOLOM                               Pijn, (Patient niet bewegen om dit controlleren)
  • BEKKEN                                           Pijn, (Licht drukken)
  • BENEN                                            Pijn, Vervormingen Gevoel en Vocht zoals bloed
  • ENKELS                                           Pijn, Vervormingen en Vocht zoals bloed, Zwelling
 

Afhankelijk van de bevindingen moet je natuurlijk correct handelen of benoemen in de overdracht naar de ambulance dienst.

Een praktijk voorbeeldje waarom het toch zinvol is om toch een top tot teen onderzoek te doen..
 snelweg, eenzijdig auto ongeval, auto tegen boom in middenberm, auto flink gecomprimeerd, Bestuurder Jongedame 25 jaar, goed aanspreekbaar, is nog al gestrest en hyperactief. wil uitstappen om te bellen met haar vriend, en ze is opweg naar een sollicatatie voor hele belangrijke baan in haar carriere, ster in vooruit, Jongedame word wat gekalmeerd, en hoofd handmatig geimmobiliseerd, ambulance en brandweer geallarmeerd, Het duurd de jongedame te lang en wil bellen...
eij een top tot teen onderzoek (uitgevoerd volgens de bovenstaande methode) ontdekte we een bloed en een open scheenbeen breuk aan haar rechterbeen.. En mevrouw wil nog steeds uitstappen..


wicher

  • Gast
Reactie #42 Gepost op: 6 januari 2006, 21:59:22
De Top tot Teen onderzoek is een onderdeel van de letselbeoordeling, ik zal hier een samenvatting neer te zetten..

CONTEXT :
-->SITUATIE BEOORDELING en EIGEN VEILIGHEID
-->Initiele en primaire beoordeling van slachtoffer
-->Secondaire beoordeling van het slachtoffer kan zijn Letselbeoordeling of Ziektebeoordeling


De letselboordeling, gebeurd dus na de initiele beoordeling of primaire beoordeling van de patient/slachtoffer..
In de primaire beoordeling heb je de vitale functies, ABC-SHOCK beoordeeld. In dien slachtoffer bij bewustzijn is en ABC stabiel ga je door naar de secondaire beoordeling, Deze bestaat bij Medic First Aid uit een letselbeoordeling of een ziektebeoordeling.. natuurlijk afhankelijk van de oorzaak waarom een patient is gaan liggen, ongeval of acute zieke.., Je kan na een letselbeoordeling indien zinvol altijd nog een ziekte boordeling doen..

Ik beschrijf hier de standaard procedure, dus niet alle uitzonderingsgevallen...
DOEL
Het doel van de top tot teen onderzoek, is het vaststellen van niet opvallende letsels..welke eventueel fataal kunnen zijn..

PROCEDURE
Basisprincipe word de top tot teen onderzoek alleen gedaan bij patienten die bij bewustzijn zijn, ABC-stabiel zijn, en in de positie waar de patient zich bevindt en word er rekening gehouden met het ongevalsmechanisme die is vastgesteld in de situatie beoordeling.
Blijf met de patient praten en vraag de patient om stil te blijven liggen en zich niet te bewegen.
Het basisprincipe is dat gevonden letsels, word direct controlleerd in indien nodig de benodigde acties wordt uitgevoerd, Indien de patient ergens over klaagt, dat eerst even snel controlleren..
De patient blijft gekleed, tenzij er omstandigheden waarom dat niet anders kan..

De Medic First Aid Top tot Teen onderzoek start met het voorzichting aanraken van het lichaam, (LET OP DIT IS EEN SAMENVATTING)

Lichaamsdeel                                 Uit de voeren controles

  • NEK                                                Pijn
  • HOOFD                                           Pijn, Vervormingen en Vocht zoals bloed
  • OGEN                                             Omscherp zicht, gelijktijdig bewegen
  • OREN                                             Vocht zoals bloed of helder vloeistof
  • SCHOUDERBLADEN,                         Pijn, Vervormingen
  • SCHOUDERS                                   Pijn, Vervormingen
  • SLEUTELBEEN                                 Pijn, Vervormingen
  • ARMEN                                           Pijn, Vervormingen en Vocht zoals bloed, gevoel, vingers, bewegen
  • RIBBEN                                           Pijn, Vervormingen, licht drukken
  • BUIKSTREEK                                    Pijn, gevoel Harde buiken, zachte buik
  • WERVELKOLOM                               Pijn, (Patient niet bewegen om dit controlleren)
  • BEKKEN                                           Pijn, (Licht drukken)
  • BENEN                                            Pijn, Vervormingen Gevoel en Vocht zoals bloed
  • ENKELS                                           Pijn, Vervormingen en Vocht zoals bloed, Zwelling
  

Afhankelijk van de bevindingen moet je natuurlijk correct handelen of benoemen in de overdracht naar de ambulance dienst.

Een praktijk voorbeeldje waarom het toch zinvol is om toch een top tot teen onderzoek te doen..
 snelweg, eenzijdig auto ongeval, auto tegen boom in middenberm, auto flink gecomprimeerd, Bestuurder Jongedame 25 jaar, goed aanspreekbaar, is nog al gestrest en hyperactief. wil uitstappen om te bellen met haar vriend, en ze is opweg naar een sollicatatie voor hele belangrijke baan in haar carriere, ster in vooruit, Jongedame word wat gekalmeerd, en hoofd handmatig geimmobiliseerd, ambulance en brandweer geallarmeerd, Het duurd de jongedame te lang en wil bellen...
eij een top tot teen onderzoek (uitgevoerd volgens de bovenstaande methode) ontdekte we een bloed en een open scheenbeen breuk aan haar rechterbeen.. En mevrouw wil nog steeds uitstappen..


Persoonlijk vind ik dat dit wel allemaal heel erg ver gaat voor de EHBO´er en ook nog eens een extra belasting voor de patient.
Als de patient ABC stabiel is, waarom dan nog aan een patient zitten, de patient word door de ambulance bemanning ook weer helemaal onderzocht!! Ik zou het als patient niet fijn vinden als zomaar iedereen aan mij zou zitten. En ja iemand kan rib fracturen en dan is het echt niet prettig dat zomaar iedereen aan je thorax zit te drukken.
Als ambulance medewerkers zijn wij herkenbaar, wie zegt dat de patient het op prijs steld dat, iemand die zegt dat hij-zij ehbo´er is, zomaar aan zijn of haar borstkast zit. Dit kan ook als ongewenst worden beschouwd. Misschien vind de vrouwelijke patient het wel ongewenst als je haar aan de heupen zit wanneer je als EHBO´erbij haar komt. Niet iedereen vind het gewenst als je aan zijn-haar buik zit en wat doe je verder met die informatie .

En wat betrefd de casus hier boven: deze patient komt er gauw achter dat ze niet kan uistappen met een open scheenbeen fractuur, wil je deze aptient met geweld tegen houden. Waneer iemand na zo´n inpact zo onrustig is , zou ik erest maar eens gaan denken of er niets in het hoofd aan de hand is , en maar hopen dat de ambulance er gauw is zodat je dit kan over dargen. 


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #43 Gepost op: 6 januari 2006, 23:35:26
Daarbij zie ik een hoop staan hier waarmee extra schade berokkenen makkelijk gedaan is als je onkundig bent... Sleutelbeen? Pneumothorax... om maar eens wat te noemen.
Arts  www.alphalog.nl


wicher

  • Gast
Reactie #44 Gepost op: 7 januari 2006, 00:04:13
en wat dacht je van het palperen van een buik bij een vermoedelijk buikletsel of bij een bekkenfractuur daar lekker op gaan drukken.
Fijn als je patient bent en er word steeds op gedrukt als er weer een ander komt. :-X


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #45 Gepost op: 7 januari 2006, 02:24:43
en wat dacht je van het palperen van een buik bij een vermoedelijk buikletsel of bij een bekkenfractuur daar lekker op gaan drukken.
Fijn als je patient bent en er word steeds op gedrukt als er weer een ander komt. :-X

Heb ik in een vlaag van verstandsverbijstering geschreven dat we moeten palperen ?
dat zou haaks staan op de contra indicatie "niet relevant voor de verdere hulpverlening"

Sleutelbeen en pneumatorax ? Wat is daar mee ? Ik meen me te herrineren dat het s.o. alleen aangeraakt wordt om de voorgeschreven controles uit te voeren.
Daarnaast meen ik te hebben geschreven dat, door voorzichtig aanraken, nagegaan kan worden of het s.o. nog gevoel in armen en / of benen heeft.
Het maakt volgens mij uit of een s.o. geen pijn heeft omdat er niets aan de hand is of omdat hij geen pijn meer kan voelen ....

Je bent een wannabee of je bent het niet, maar volgens mij staat op bld 74 van het OK boekje o.a.
- vraag het s.o. of hij pijn heeft en waar
- kijk naar bloed, wonden, blauw verkleurde huid, een afwijkende stand van ledematen.

Ik vind het persoonlijk erg stom als je geen gebruik maakt van de systematiek van de PHTLS.
Ik vind het zeer kwalijk dat jehet s.o. meer belast dan noodzakelijk is om een adequate hulp te kunnen verlenen.

Het zegt al met al meer over jullie gedachtes, hoe je te werk gaat bij het top teen onderoek op EHV nivo, dan over de mijne.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #46 Gepost op: 7 januari 2006, 11:08:35
Gaan we direct aanvallen,zonder te lezen...
Ik citeer rechtstreeks uit het Medic First Aid Manual, en er staat toch duidelijk bij dat het een samenvatting is......

Dus in plaats van verduidelijking te vragen, heb je oordeel al meteen klaar..

De Medic First Aid methode volgt eigenlijk de phtls, maar dan op passantenhulpverlening niveau, en om didactische redenen (retentie waarde...) noemen ze het anders.. De grootste opleider van Eerste hulp van de wereld, doet echt niet iets zomaar.. , De Medic First Aid CIC + en First Aid at Work training, zijn volledig erkend door Oranje Kruis en N.R.R. en door het IPO,

Ik heb het ook niet over palperen gehad, maar dat zou een kwestie van definitie zijn..


helm

  • Gast
Reactie #47 Gepost op: 7 januari 2006, 11:50:44
Ik heb het ook niet over palperen gehad, maar dat zou een kwestie van definitie zijn..

volgens Van Dale
pal·pe·ren (ov.ww.)
1 met de handen betasten en bekloppen

Verder ben ik het met Wicher en Delta eens, deze wijze van t-t-t gaat voor de ehbo'er veel te ver. De Meduca t-t-t beperkt zich tot systematisch uitvragen of men ergens pijn heeft.

Palperen van de buik kan de peristaltiek stilleggen (!) dan wordt diagnostiek voor de amulancevk. wel erg lastig gemaakt. Dus gewoon afblijven beste wannabee's.


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #48 Gepost op: 7 januari 2006, 12:15:10
Jah, het eerste wat ik leer over lichamelijk onderzoek op de universiteit (en dat was al heel snel), was dat in tegenstelling tot de rest van het lichamelijk onderzoek het ausculteren bij de buik voor het palperen/percuteren (voelen en beluisteren) gedaan moet worden, omdat de buik geprikkeld raakt van al dat gevoel en geklop...
Arts  www.alphalog.nl


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #49 Gepost op: 7 januari 2006, 12:26:51
Daarom staat er ook niet palperen.. maar lichtjes aanraken..
 ;D

Vaak moet je het even zien.. Het geldt voor heel veel technieken,  Als je het beschrijft lijkt het heel spannend en eng. en als je het uitgevoerd ziet, heb je vaak "oooooow bedoel je dat..."..

Bijvoorbeeld de buik lichtjes aanraken is wat anders dan de diepte in voelen of iets hard tegens komt..
Je handen lichtjes op de ribbenkast plaatsen is wat anders dan er druk op uitoefenen..

Zijn we zo bang dat we een patient niet meer durven aanraken ?, natuurlijk gebeurd het integer, en word een cursist geleerd niet onnodig een patient te betasten..., Ik heb uit mijn eigen praktijk een paar keer mee mogen maken, dat een patient gewoon niet door had dat ze een ernstig (ZICHTBAAR) letsel had.. En dat het toch verstandig was, om even met de ambulance naar het ziekenhuis te gaan..