wat controleren we nu percies om de minuut

Auteur Topic: wat controleren we nu percies om de minuut  (gelezen 18639 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

dove

  • Gast
Gepost op: 29 december 2005, 14:48:54
Laatst weer een discussie gehad over wat we nu om de minuut controleren bij een reanimatie de curulatie of de ademhaling volgens mij de ciruculatie (oranje kruis)




Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #1 Gepost op: 29 december 2005, 15:29:19
Citaat van: Dove
Laatst weer een discussie gehad over wat we nu om de minuut controleren bij een reanimatie de curulatie of de ademhaling volgens mij de ciruculatie (oranje kruis)

Wanneer een slachtoffer geen ademhaling heeft maar wel een circulatie, dan gaan we beademen en we controleren iedere minuut of de circulatie er nog steeds is.
Wanneer we een bewusteloos slachtoffer hebben dat nog wel ademt, dan controleren "regelmatig" de aanwezigheid van de ademhaling.

(In de nieuwe ERC richtlijnen is de controle van de circulatie vervallen, daar gaat men uit van:
"afwezige ademhaling = afwezige circulatie" en "aanwezige ademhaling = aanwezige  circulatie")

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


helm

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 29 december 2005, 18:10:27
In de nieuwe AHA richtlijnen wordt door getrainde mensen gewoon ABC gedaan.


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #3 Gepost op: 29 december 2005, 18:31:51
In de nieuwe AHA richtlijnen wordt door getrainde mensen gewoon ABC gedaan.

Rene, wanneer ben je in hun ogen "getraind", want dat is een erg ruim begrip, iedereen die ooit training heeft gehad is immers "getraind"
Geeft de AHA een grans aan m.b.t. ervaring en/of traininguren ?

jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


helm

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 29 december 2005, 18:43:43
----------------
Adult BLS Healthcare Provider Algorithm. Boxes bordered with dotted lines indicate actions or steps performed by the healthcare provider but not the lay rescuer.
----------------

Dit staat naast het BLS schema. Aangezien wij in Nederland goed getrainde BLS hulpverleners hebben zulen wij het ABC blijven volgen, dat wil zeggen na het beademen even (max. 10 sec.) de circulatie controleren.


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #5 Gepost op: 29 december 2005, 20:00:21
----------------
Adult BLS Healthcare Provider Algorithm. Boxes bordered with dotted lines indicate actions or steps performed by the healthcare provider but not the lay rescuer.
----------------

Dit staat naast het BLS schema. Aangezien wij in Nederland goed getrainde BLS hulpverleners hebben zulen wij het ABC blijven volgen, dat wil zeggen na het beademen even (max. 10 sec.) de circulatie controleren.

Nou ik ben er nog niet zo zeker van .... we gaan het zien over een paar maanden
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


helm

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 29 december 2005, 21:01:35
Nou ik ben er nog niet zo zeker van .... we gaan het zien over een paar maanden

Ik weet het wel zeker. Vanaf 1 januari zijn wij bij NedCert zover.


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #7 Gepost op: 29 december 2005, 21:43:29
Ik weet het wel zeker. Vanaf 1 januari zijn wij bij NedCert zover.

Citaat
Aangezien wij in Nederland
Als je met "wij in Nederland" alleen jullie organisatie bedoelt dan is het duidelijk, ik dacht dat het wat algemener bedoelt was als "alle in Nederland opgeleide ehbo'ers" vandaar de verwarring
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #8 Gepost op: 29 december 2005, 23:28:28
Laatst weer een discussie gehad over wat we nu om de minuut controleren bij een reanimatie de curulatie of de ademhaling volgens mij de ciruculatie (oranje kruis)

Volgens mij zegt het OK:
Bewustzijn (meestal direct duidelijk dat hij bewusteloos is)
Ademweg (meestal ben je daar vlug mee klaar omdat je al een minuut beademd hebt)
Ademhaling (als je alleen beademd kan deze zijn terug gekomen)
Circulatie (als deze afwezig is, dan ga je direct door met borstcompressies, anders weer een minuut beademen)

Eenmaal borstcompressies begonnen dan ga je door .....


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #9 Gepost op: 30 december 2005, 10:04:37
Volgens mij zegt het OK:
Bewustzijn (meestal direct duidelijk dat hij bewusteloos is)
Ademweg (meestal ben je daar vlug mee klaar omdat je al een minuut beademd hebt)
Ademhaling (als je alleen beademd kan deze zijn terug gekomen)
Circulatie (als deze afwezig is, dan ga je direct door met borstcompressies, anders weer een minuut beademen)

Eenmaal borstcompressies begonnen dan ga je door .....

Ik ga er even vanuit dat we het nog steeds hebben over de controles die iedere minuut uitgevoed moeten worden.
Bewustzijn controleer ik niet iedere minuut, ademweg en ademhaling controleer ik ook niet wanneeer de beademingen probleemloos verlopen.
Gaat het slachtoffer weer zelf ademen dan merk je dat vanzelf in de ongeveer 4 seconde dat je niet beademt.
Hele lichte (spontane) adembewegingen die je zo misschien over het hoofd ziet zijn toch niet efficient en vereisen nog steeds beademing.
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources