wat controleren we nu percies om de minuut

Auteur Topic: wat controleren we nu percies om de minuut  (gelezen 18624 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #10 Gepost op: 30 december 2005, 12:09:34
Ik ga er even vanuit dat we het nog steeds hebben over de controles die iedere minuut uitgevoed moeten worden.
Bewustzijn controleer ik niet iedere minuut, ademweg en ademhaling controleer ik ook niet wanneeer de beademingen probleemloos verlopen.
Gaat het slachtoffer weer zelf ademen dan merk je dat vanzelf in de ongeveer 4 seconde dat je niet beademt.
Hele lichte (spontane) adembewegingen die je zo misschien over het hoofd ziet zijn toch niet efficient en vereisen nog steeds beademing.
Daar heb ik het dus over.
Op bld 74 staat dat je elke minuut de ademhaling moet controleren zolang er circulatie is en het bewustzijn als het bewustzijn is terugkeert.
Vandaar dat ik zeg dat je elke minuut het bewustzijn, ademweg, ademhaling en circulatie moet controleren.
Dat je de uitslag bij voorbaat al weet maakt niet uit, afgezien dat je daardoor met sommige controles erg snel klaar bent.
Daar staat tegenover dat je steeds hetzelfde schema kunt volgen ongeacht het letsel.
Dus dit geldt ook voor een s.o. met een splinter in zijn vinger


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #11 Gepost op: 31 december 2005, 00:06:38
Rene, wanneer ben je in hun ogen "getraind", want dat is een erg ruim begrip, iedereen die ooit training heeft gehad is immers "getraind"
Geeft de AHA een grans aan m.b.t. ervaring en/of traininguren ?

jacques

Zucht, dit wordt uiteraard weer een lange discussie......''getraind zijn''  daar heeft ieder ene andere mening over :'(  en zo aan t eind van t jaar gooi ik ff de handdoek in de ring,   Ik ga lekker oliebollen eten, is veel meer rendement  ;D  en lekkerder ;D ;)
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #12 Gepost op: 31 december 2005, 00:49:57
Daar sluit ik mij helemaal bij aan!  ;D
Arts  www.alphalog.nl


helm

  • Gast
Reactie #13 Gepost op: 31 december 2005, 08:56:45
Daar sluit ik mij helemaal bij aan!  ;D

Ik ook!

En nu ga ik om de minuut controleren of de appelflappen net zo lekker zijn dan oliebollen.  ;D


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #14 Gepost op: 31 december 2005, 09:32:45
Ik ook!

En nu ga ik om de minuut controleren of de appelflappen net zo lekker zijn dan oliebollen.  ;D

Dan zal er de komende dagen toch iemand weer, wat was het ook al weer, moeten controleren en daar heeft blijkbaar niemand meer zin in.
Het zit je dus niet mee René  :'(


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #15 Gepost op: 31 december 2005, 11:52:20
We controleren niets om de minuut..

we houden continue de vitale functies in de gaten.. in Medic First Aid termen noemen we dat de eerste cirkel van zorg..,
niemand zit er met stopwatch bij, dat je precies om de minuut iets moet controlleren..

Ook volgens de nieuwe reanimatie richtlijnen gaan we bij geen ademhaling, direct reanimeren en tussendoor stoppen we niet om iets te controlleren..

De om de minuut iets controlleren, moet daarom ook om didactische reden verdwijnen.  Je houd continue de vitale functies in de gaten en je stopt onderbreekt tussentijds de reanimatiehandelingen niet, (tenzij de bekende redenen.)

De uitzonderingssituatie dat alleen iemand moet beademen, blijf je gewoon continiue naar de vitale functie kijken..

Houd toch even op met muggeziften wat er letterlijk in het OK boekje staat, een goede instructeur geeft ook aan wat de bedoeling is.. Dat boekje is maar 1 van de leermiddelen en niet de enige leermiddel tijdens OK boekje staan.

Er zijn natuurlijk ook nog het boekje van Meduca, Medic First Aid, emergency response en engelstalige stukken genoeg.

Het was dus een non-discussie  die jullie voerden Dove.. En het leidt daarmee af, van de bedoeling van de leerstof..


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #16 Gepost op: 31 december 2005, 12:06:00
We controleren niets om de minuut..

we houden continue de vitale functies in de gaten.. in Medic First Aid termen noemen we dat de eerste cirkel van zorg..,
niemand zit er met stopwatch bij, dat je precies om de minuut iets moet controlleren..

Ook volgens de nieuwe reanimatie richtlijnen gaan we bij geen ademhaling, direct reanimeren en tussendoor stoppen we niet om iets te controlleren..

De om de minuut iets controlleren, moet daarom ook om didactische reden verdwijnen.  Je houd continue de vitale functies in de gaten en je stopt onderbreekt tussentijds de reanimatiehandelingen niet, (tenzij de bekende redenen.)

De uitzonderingssituatie dat alleen iemand moet beademen, blijf je gewoon continiue naar de vitale functie kijken..

Houd toch even op met muggeziften wat er letterlijk in het OK boekje staat, een goede instructeur geeft ook aan wat de bedoeling is.. Dat boekje is maar 1 van de leermiddelen en niet de enige leermiddel tijdens OK boekje staan.

Er zijn natuurlijk ook nog het boekje van Meduca, Medic First Aid, emergency response en engelstalige stukken genoeg.

Het was dus een non-discussie  die jullie voerden Dove.. En het leidt daarmee af, van de bedoeling van de leerstof..

Peter, ik bregrijp je reactie totaal niet.
iemand op het forum vraagt alleen hoe een bepaalde OK instructie geinterpreteerd moet worden.
Wat jij in hieboven aanhaald heeft daar helemaal niets mee te meken.
Er bestaan geen domme on -non vragen, hoogstens domme of non-reacties
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #17 Gepost op: 31 december 2005, 12:17:47
Peter, ik bregrijp je reactie totaal niet.
iemand op het forum vraagt alleen hoe een bepaalde OK instructie geinterpreteerd moet worden.
Wat jij in hieboven aanhaald heeft daar helemaal niets mee te meken.
Er bestaan geen domme on -non vragen, hoogstens domme of non-reacties


Nee er bestaan geen non-vragen, zelfs geen domme reacties. hier op het forum. Als iemand iets niet begrijpt dan leggen we dat uit...

Laatst weer een discussie gehad over wat we nu om de minuut controleren bij een reanimatie de curulatie of de ademhaling volgens mij de ciruculatie (oranje kruis)
Ik interpreteer de vraag van dove, als een discussie tijdens een opleidingssituatie of herhalingsles situatie.. En daar vind ik dat het een non-discussie is en gaat het in deze dus niet om de minuut iets controlleren.., maar continue de vitale functies in de gaten houden.. De meeste eerste hulpverleners kunnen namelijk best twee dingen tegelijkertijd.. (Ja voor vrouwen is dat eenvoudiger dan voor mannen.. daarom hebben vrouwen ook geen smoes...)
Dus de instructeur zou moeten uitleggen, dat er geen stopwatch aan te pas komt, maar dat je continue de vitale functie blijft controlleren.
Door dit soort gemierenneuk.. verliest men de essentie uit het oog.. en zie ik nog steeds mensen een reanimatie poging onderbreken om om de minuut te controlleren, of kunnen stoppen met het geven van borstcompressies want dat "is zo vermoeiend.. "
want men onthoud (ook al is het je goed aangeleerd..) dat je om de minuut iets moet controlleren...


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #18 Gepost op: 31 december 2005, 18:54:15
Haha, zit ik even in een ''onbewaakt'' (whats in a name ;)) moment tijdens mn avonddienst, na een appelflapje, even op het forum en..Ja Hoor! er is weer een ''zucht veroorzakende'' discussie ontstaan ;D ;D
Iedereen een goed 2006 toegewenst !!
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #19 Gepost op: 31 december 2005, 19:39:59
Haha, zit ik even in een ''onbewaakt'' (whats in a name ;)) moment tijdens mn avonddienst, na een appelflapje, even op het forum en..Ja Hoor! er is weer een ''zucht veroorzakende'' discussie ontstaan ;D ;D
Iedereen een goed 2006 toegewenst !!

Ik wens je een rustige dienst toe.. en allemaal een gezond en succesvol 2006