Ja ik vertel mijn cursisten dat. Niet door het SI-stelsel er bij te slepen, maar gewoon door te zeggen dat het niet precies een minuut hoeft te zijn, als het maar ergens tussen de 30 en 90 secondes ligt. Dat staat los van het laten vallen van alle periodieke controles omdat je ze op de een of andere manier veel vaker controleerd. (elke keer als je lucht inblaast weet je of de ademweg vrij is...)
Omdat men graag alles onderbouwd ziet met internationale conventies, heb ik daarom aangegeven dat op grond van het SI stelsel de regel geldt dat maximale afwijking die is toegelaten +/- de helft van de kleinste decimaal is dus +/- 0,5 minuut.
Het probleem wat Peter meent te zien door het hameren op precies een minuut, is dus het gevolg dat mensen niet weten hoe nauwkeurig ze de meting moeten uitvoeren. Dat je met een horloge met seconde wijzer veel nauwkeuriger kan meten dan nodig is, heeft geen meerwaarde. In tegendeel al de tijd dat ze op het horloge kijken, kijken ze niet naar het slachtoffer. Dat heet verder kijken als je EH neus lang is.
Wil je een testje op dit gebied, vraag mensen met een analoog en met een digitaal uurwerk maar eens hoelaat het is. dikke kans dat de analoge het afrond op minuten (afhankelijk van de streepjes), en de digitale op de secondes (tenzij die niet aangegeven worden.
,
Het gaat mij niet om mensen die op een klokje gaan kijken, maar dat mensen een handeling gaan onderbreken om iets onzinnigs te doen, terwijl dat niet de bedoeling is..
Je wilt niet dat mensen hun reanimatiepoging onderbreken om een circulatie/halsslag ader controle te doen.
De reden waarom naar mijn mening de 1 minuut regel, overal in de lesstof dient te vervallen, is een didactische reden en retentie waarde..
Dus de wijze waarop mensen iets onthouden en na een periode weer kunnen reproduceren welke handelingen ze moeten doen. En dan zie je dat cursisten de 1 minuut regel verkeerd onthouden, en vertalen ze dat ze periodiek (om de 1 minuut) weer halsslagader gaan controlleren.
De HOOK "1 minuut iets met vitale functies" vertaald zich naar de REPRODUCTIE/HANDELING "periodieke halsslagader controlles"
Terwijl je wilt dat cursisten het volgende onthouden :
HOOK "Geen circulatie geen ademhaling" zich zou moeten vertalen naar REPRODUCTIE/HANDELING "Start zonder onderbreken REANIMATIE, tenzij de aangesloten AED het anders zegt"
HOOK "REANIMATIE" moet zich vertalen naar REPRODUCTIE/HANDELING "zonder onder breken 15/30 keer drukken en 2 keer blazen"
Dus de psychologie van hoe mensen iets onthouden, moet voor de leerstof schrijvers erg belangrijk zijn. Daarom worden alle uitzondering situaties er tussen uit gehaald..