wat controleren we nu percies om de minuut

Auteur Topic: wat controleren we nu percies om de minuut  (gelezen 18633 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #30 Gepost op: 3 januari 2006, 00:01:34
Waarom zou je dat aanhouden :o? Ik vindt het eigenlijk wat overdreven, wanneer een SO weer ademhaling krijgt wordt er ook weerstand gevoeld tijdens het beademen :)! Die extra controle staat nog wel in mijn boekje, maar dat zijn richtlijnen en geen wetten :-X!
Maar om terug te komen op de vraag ;): volgens OK richtlijnen wordt om de minuut de ademhaling gecontroleerd, niet aanw. 2 eff. beademingen in max. 5 pogingen ::). Daarna circulatie controle, geen circulatie= reanimatie starten, wel circulatie = doorgaan met beademen :P.
Dan een minuut beademen om vervolgens weer alle controles uit te voeren, maar dat terzijde.

Ik leer ze aan om het protocol te volgen, dat je dit soms razend snel kunt doen, omdat je de uitslag al weet, is mooi meegenomen.
Ik leer ze ook het top / teen onderzoek te doen en te benoemen dat er niets te melden is.

Vroeger hadden we op school een gymleraar die in alle jaargangen volleybal liet spelen.
in de eerste klas telde het punt alleen als de bal in drie keer het net werd overgeslagen
in de tweede klas telde het punt alleen als de bal in minstens keer het net werd overgeslagen
in de tweede klas telde het punt ook als de bal in een keer het net werd overgeslagen
En was het voordeel ? Juist ze wisten de kansen uit te buiten doordat ze er geen pingpong spel van maakten.
En als hij in een keer terug kwam was dat een onverwachte situatie.
 
Dus splinter in de vinger -> bewustzijn -> A -> B -> C -> dE -> top- teenonderzoek
En bij het punt schouders/arm vinden ze dan de splinter.
En tijdens een grote oefening waar 8 groepjes zo'n 8 multitrauma s.o. te beoordelen kregen, zag je ze zienderogen sneller worden zonder dat ze iets over het hoofd zagen.
Dat zie je zo werd een vertrouwd begrip, maar ze hebben weldegelijk er naar gekeken.


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #31 Gepost op: 3 januari 2006, 09:24:17
Dus splinter in de vinger -> bewustzijn -> A -> B -> C -> dE -> top- teenonderzoek
Snee in de vinger -> controle A ? -> controle op bloed, braaksel, losse tanden, vreemde voorwerpen, oedeem  etc in de mond ?
Wat zijn jouw controles op de B en C ?
Ook een top tot teen onderzoek bij een spliter in de vinger blijft m.i. onzin.
ik denk ook dat weinig tot geen patienten een dergelijk onderzoek zullen toelaten.
Om een klein voorbeeld te noemen, je kunt een top tot teen onderzoek alleen uitvoeren door de patient te ontkleden.
Of heb je een wellicht aangepast top-tot-teen onderzoek ?

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #32 Gepost op: 3 januari 2006, 09:34:22
Snee in de vinger -> controle A ? -> controle op bloed, braaksel, losse tanden, vreemde voorwerpen, oedeem  etc in de mond ?
Wat zijn jouw controles op de B en C ?
Ook een top tot teen onderzoek bij een spliter in de vinger blijft m.i. onzin.
ik denk ook dat weinig tot geen patienten een dergelijk onderzoek zullen toelaten.
Om een klein voorbeeld te noemen, je kunt een top tot teen onderzoek alleen uitvoeren door de patient te ontkleden.
Of heb je een wellicht aangepast top-tot-teen onderzoek ?

Jacques

Medic First Aid, gebruikt in de tweede cirkel van zorg, bij de verwondingen, letsel beoordeling een top tot teen onderzoek, welke goed toepasbaar is voor een eerste hulpverlener..   Een relatief snelle effectieve methode om geen letsels over het hoofd te zien, zonder het slachtoffer te hoeven ontkleden.
Een top tot teen onderzoek bij een splinter in de vinger is natuurlijk onzin, maar een bij ongeval-slachtoffer weldegelijk zinvol.


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #33 Gepost op: 4 januari 2006, 20:08:51
Hoe weet je dat het alleen een splinter is ?
Omdat je andere letsels hebt uitgesloten.
Waarom vinden jullie het onzin ?
Als je getraind bent, dan doe je veel op de hersenstam, zonder dat je je darvan bewust bent .
Cursisten hebben moeite met dingen die je als ervaren EHV'er zo van zelfsprekend vindt, dat je er niet meer bij stilstaat dat je het ook op die manier hebt moeten leren.


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #34 Gepost op: 4 januari 2006, 20:21:44
Of heb je een wellicht aangepast top-tot-teen onderzoek ?

Bewustzijn       -> s.o. komt rustig aanlopen                     -> bij kennis
                          reageert adequaat aanspreken

Ademweg       ->  s.o. spreekt normaal                            -> ademweg vrij

Ademhaling    -> s.o. spreekt rustig zonder bijgeluiden     -> normale ademhaling
                         ademt rustig in en uit

Circulatie       -> slachtoffer heeft een normale huidskleur  -> normale circulatie

Top teen onderzoek
visueel          -> s.o. liep normaal, gaf aan dat het een splinter verwonding was. -> geen reden meer om naar verdere mogelijke letsels te zoeken

Na een minuut weer vooraan beginnen, zodat je kunt reageren op het feit dat hij stiller wordt, bleek wordt zich niet lekker voelt ....

Die minuut is pas onzin als je zo ervaren bent dat je meer dingen tegelijkertijd ook echt doet en niets overslaat wat nare gevolgen kan hebben ....


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #35 Gepost op: 4 januari 2006, 23:31:30
Top teen onderzoek
visueel          -> s.o. liep normaal, gaf aan dat het een splinter verwonding was. -> geen reden meer om naar verdere mogelijke letsels te zoeken
Tja dat is iets heeeel anders als wat ik onder een top tot teen onderzoek versta.
Dit is geen onderzoek, maar een inschatting.
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #36 Gepost op: 5 januari 2006, 22:26:53
Tja dat is iets heeeel anders als wat ik onder een top tot teen onderzoek versta.
Dit is geen onderzoek, maar een inschatting.


Als het slachtoffer alleen klaagt over een ssplinter in de vinger, en verder visueel geen klachten lijkt te hebben, dan kan ik met een gerust geweten aannemen dat er niets anders aan de hand is.

Ik neem daarmee geen onaanvaardbaar risico wat ik herhaal de procedure regelmatig...

Welk top teen onderzoek op straat biedt overigens zekerheid over de werkelijke inwendige letsels ? 


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #37 Gepost op: 5 januari 2006, 22:46:13
Welk top teen onderzoek op straat biedt overigens zekerheid over de werkelijke inwendige letsels ? 

Daar zijn wel onderzoeksmethoden voor, het heeft over het algemeen echter weinig zin om dat soort onderzoeken daar uit te voeren omdat je met de uitkomsten van die onderzoeken toch niet veel kan kan.
Laat het dus maar aan de SEH over, daar hebben ze betere middelen en kunnen ze direct actie ondernemen.
Maar voor alle duidelijkheid ik was dus de gene die het top tot teen onderzoek door de ehbo'er als onzinnig bestempelde.
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #38 Gepost op: 5 januari 2006, 22:51:29
Een top tot teen onderzoek kan heel goed door een eerste hulpverlener gedaan worden, het kost alleen meer tijd, om het precies te beschrijven, dan het te laten zien... En ik mag niet direct kopieren uit lesmateriaal dus ik moet ff truken om helder neer te schrijven wat de top tot teen onderzoek voor eerste hulpverleners inhoud..

Ik zal proberen dat morgen even hier te plaatsen..


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #39 Gepost op: 5 januari 2006, 23:03:28
Daar zijn wel onderzoeksmethoden voor, het heeft over het algemeen echter weinig zin om dat soort onderzoeken daar uit te voeren omdat je met de uitkomsten van die onderzoeken toch niet veel kan kan.
Laat het dus maar aan de SEH over, daar hebben ze betere middelen en kunnen ze direct actie ondernemen.
Maar voor alle duidelijkheid ik was dus de gene die het top tot teen onderzoek door de ehbo'er als onzinnig bestempelde.


Ik vraag me af welke deelonderzoeken ik heb aangegeven in mijn ehv variant van het top-teen onderzoek niet door een EHV'er zinvol gebruikt kan worden.
Nog maar een keer, het is, neem ik aan tenminste, onzinnig omdat je dat ook in een oogopslag kunt zien.
Ik propageer alleen maar dat je altijd de systematiek moet volgen, de diepgang van de deelonderzoeken wordt bepaald door de feitelijke situatie.

Peter ik ben benieuwd wat jij te melden hebt




[verwijderd door de beheerder]