Waarom zou je dat aanhouden ? Ik vindt het eigenlijk wat overdreven, wanneer een SO weer ademhaling krijgt wordt er ook weerstand gevoeld tijdens het beademen ! Die extra controle staat nog wel in mijn boekje, maar dat zijn richtlijnen en geen wetten !
Maar om terug te komen op de vraag : volgens OK richtlijnen wordt om de minuut de ademhaling gecontroleerd, niet aanw. 2 eff. beademingen in max. 5 pogingen . Daarna circulatie controle, geen circulatie= reanimatie starten, wel circulatie = doorgaan met beademen .
Dan een minuut beademen om vervolgens weer alle controles uit te voeren, maar dat terzijde.
Ik leer ze aan om het protocol te volgen, dat je dit soms razend snel kunt doen, omdat je de uitslag al weet, is mooi meegenomen.
Ik leer ze ook het top / teen onderzoek te doen en te benoemen dat er niets te melden is.
Vroeger hadden we op school een gymleraar die in alle jaargangen volleybal liet spelen.
in de eerste klas telde het punt alleen als de bal in drie keer het net werd overgeslagen
in de tweede klas telde het punt alleen als de bal in minstens keer het net werd overgeslagen
in de tweede klas telde het punt ook als de bal in een keer het net werd overgeslagen
En was het voordeel ? Juist ze wisten de kansen uit te buiten doordat ze er geen pingpong spel van maakten.
En als hij in een keer terug kwam was dat een onverwachte situatie.
Dus splinter in de vinger -> bewustzijn -> A -> B -> C -> dE -> top- teenonderzoek
En bij het punt schouders/arm vinden ze dan de splinter.
En tijdens een grote oefening waar 8 groepjes zo'n 8 multitrauma s.o. te beoordelen kregen, zag je ze zienderogen sneller worden zonder dat ze iets over het hoofd zagen.
Dat zie je zo werd een vertrouwd begrip, maar ze hebben weldegelijk er naar gekeken.