wat controleren we nu percies om de minuut

Auteur Topic: wat controleren we nu percies om de minuut  (gelezen 18627 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #60 Gepost op: 7 januari 2006, 18:43:47
Als ik mijn handen thuis hou, zelfs niet het zachtjes aanraken van de handen en enkels, is het dan wel een goede zaak, of, als dat nog steeds niet acceptabel is,  hou zou je als EHV'er dan na moeten gaan wat het slachtoffer mankeert.

Delta,

Als ik het niet beter wist, zou ik gaan denken dat je het puberale gedrag op de middelbare scholen nog niet achter je gelaten hebt.
Daar kijken ze als rechtgeaarde examencandidaten met levenservaring neer op de brugpiepers, vergetend wat voor een klotengevoel dat is.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #61 Gepost op: 7 januari 2006, 19:27:06
Soms willen we allemaal wel dingen meer, maar ik denk dat we juist consquent en reeël moeten blijven,
is m.i. het beste voor patiënt cq slachtoffer.
daar is tie weer : Schoenmaker blijf bij je leest  ;D
Het is allemaal best als leuk en aardig "om als leek"te snuffelen aan methode's of je ergens meer in te verdiepen.

maar verplaatst je nu ook eens in het slachtoffer.......om voor mezelf te spreken...ik zou het toch echt vreselijk vinden als er opeen gegeven moment 5 à 6 man aan me staan te plukken
( o.k. of ze moeten op dr. Ross lijken  :-X :-X  ;D)

Er staan geen 5 a 6 man aan je te plukken, maar persoon immobiliseert in dien nodig en persoon voert de handeling letselbeoordeling uit..  Dit is gewoon basis stof in de eerste hulp, (volgens Medic First Aid dan...), En de handeling word zeer integer aangeleerd en door mensen uitgevoerd..


Hoe het ook mocht zijn, ik hoor hier van de nederlandse professionele ketenpartners nog weinig waardering voor deze top-top-teen aanpak door ehbo'ers. En het doel was toch juist om zo goed mogelijk aanluiten op die partners te creeren, misschien dan toch maar eens luisteren naar wat zij zeggen en ons handelen door op aanpaasen en niet onze eigen stokpaardjes er keer op keer door heen willen drukken ?
Onbekend maakt onbemind, en je moet niet de verwarring maken, dat een top tot teen onderzoek voor ambulance hulpverleners, het zelfde is als die voor  BLS passantenhulpverleners..  Verder is dit niet mijn stokpaardje maar die Medic First Aid.. ik baal er van dat je op die manier van de inhoud af gaat, en het dan op mijn persoon speelt...
Kom anders eerst eens kijken.. voor dat je oordeeld.. >:(


helm

  • Gast
Reactie #62 Gepost op: 7 januari 2006, 19:40:08
Peter, Peter, wat ben je toch stronteigenwijs.  >:(


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #63 Gepost op: 7 januari 2006, 19:41:26
Er staan geen 5 a 6 man aan je te plukken, maar persoon immobiliseert in dien nodig en persoon voert de handeling letselbeoordeling uit..  Dit is gewoon basis stof in de eerste hulp, (volgens Medic First Aid dan...), En de handeling word zeer integer aangeleerd en door mensen uitgevoerd..
Sorry dat ik daar niet geheel duidelijk in was. ;D
Ik bedoel er mee te zeggen, eer een patiënt door héél de molen van behandelen is geweest......dus van straat tot ontslag ziekenhuis!

nog even n.a.v. de reactie van EHBO-er; ik vind dat er een duidelijk verschil zit tussen een persoon aanraken om bijv. een wond te verzorgen, een voet te verbinden etc. dan een algeheel lichamelijk onderzoek om letsel te beoordelen door een ehv-er bij bijv. een trauma slachtoffer. ;)

en daarmee als voorbeeld weer: die pulserende massa in de buik, het drukken op het bekken , een handeling die maar één keer uitgevoerd mag worden.
Het zou te héél krom zijn dat een arts dat dus niet meer kan / mag doen omdat dit dus al door een ehv-er gedaan is? :-X

 ;)

Peter, Peter, wat ben je toch stronteigenwijs.  >:(
  ;D


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #64 Gepost op: 7 januari 2006, 20:38:38
...

Delta,

Als ik het niet beter wist, zou ik gaan denken dat je het puberale gedrag op de middelbare scholen nog niet achter je gelaten hebt.
Daar kijken ze als rechtgeaarde examencandidaten met levenservaring neer op de brugpiepers, vergetend wat voor een klotengevoel dat is.

1) brugpiepers van tegenwoordig hebben geen respect meer voor eindexamenkandidaten, ze schelden je gewoon uit als ze tegen je opbotsen in de gang
2) ik snap de vergelijking sowieso niet zo heel goed, 6e jaars weten ontzettend veel meer dan bruggers, dus als het een pleidooi is tegen neerbuigend gedrag, prima, maar het sterkt mij wel in mn stelling dat er grote verschillen tussen ehbo-ers zijn.

Sommige mensen kunnen geen veilige sec survey uitvoeren, anderen wel. Als ze er in opgeleid zijn, prima, maar ik blijf erbij dat sommige handelingen beter niet uitgevoerd kunnen worden door ehbo-ers. Het OK heeft om de 'werkdiagnose' (vergeef me de term) 'beenbreuk' te stellen alleen maar de handelingen: kijk, zie je vervormingen, kan het been nog gebruikt worden, is er een zwelling? Kijken, niet aankomen en dat heeft een reden.
Arts  www.alphalog.nl


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #65 Gepost op: 7 januari 2006, 21:03:15
1) brugpiepers van tegenwoordig hebben geen respect meer voor eindexamenkandidaten, ze schelden je gewoon uit als ze tegen je opbotsen in de gang
2) ik snap de vergelijking sowieso niet zo heel goed, 6e jaars weten ontzettend veel meer dan bruggers, dus als het een pleidooi is tegen neerbuigend gedrag, prima, maar het sterkt mij wel in mn stelling dat er grote verschillen tussen ehbo-ers zijn.

Sommige mensen kunnen geen veilige sec survey uitvoeren, anderen wel. Als ze er in opgeleid zijn, prima, maar ik blijf erbij dat sommige handelingen beter niet uitgevoerd kunnen worden door ehbo-ers. Het OK heeft om de 'werkdiagnose' (vergeef me de term) 'beenbreuk' te stellen alleen maar de handelingen: kijk, zie je vervormingen, kan het been nog gebruikt worden, is er een zwelling? Kijken, niet aankomen en dat heeft een reden.

1) Dat argument wordt al eeuwenlang aangevoerd dat de volgende generatie opgroeid voor galg en rad
2) Dat argument geldt voor elke beroepsgroep.

De handelingen waarvan het zo klaar als een klontje is dat je dat niet moet doen, komen niet uit mijn koker maar uit die van jullie.
Je hoeft mij daar niet van te overtuigen. Op dat punt zijn we het samen allang eens. Ik kom fysiek aan een slachtoffer als ik daar een goede reden voor heb, de bijbehorende vaardigheden voldoende beheers en dat ze in het belang van het slachtoffer zijn.

Maar begrijp ik goed, als ze goed opgeleid zijn, je het prima vind ?
Vindt je het dan ook prima dat ze opgeleid worden om het verantwoord te kunnen doen.


wicher

  • Gast
Reactie #66 Gepost op: 8 januari 2006, 00:06:57
Oke Peter dan gaan we het eens anders stellen. ;D

Hoe zou jou vrouw het vinden als ze als slachtoffer op straat ligt,en iemand in burger kleren komt naar haar toe en zegt EHBOŽer te zijn . Helaas kan die zich niet legitimeren. Deze ehboŽer, gaat haar vragen stellen en  gaat haar op haar borstkast duwen en pakt haar ook nog een aan de heupen vast. ::)

Hoe denk je dat je vrouw dit  zal ervaren?
Mijn vrouw in iedergeval als ongewenst! >:(
Van ambulance bemanning ( die ook nog eens beter herkenbaar zijn, heeft de burger een andere verwachting danvan een EHBOŽer. Van ambulance bemanning wordt het beter geaccepteerd dan van de EHBOŽer.
Ook wij gaan erg discreet om met het TTT onderzoek!


Gast48368

  • Gast
Reactie #67 Gepost op: 8 januari 2006, 00:22:17
Oke Peter dan gaan we het eens anders stellen. ;D

Hoe zou jou vrouw het vinden als ze als slachtoffer op straat ligt,en iemand in burger kleren komt naar haar toe en zegt EHBOŽer te zijn . Helaas kan die zich niet legitimeren. Deze ehboŽer, gaat haar vragen stellen en  gaat haar op haar borstkast duwen en pakt haar ook nog een aan de heupen vast. ::)

Hoe denk je dat je vrouw dit  zal ervaren?
Mijn vrouw in iedergeval als ongewenst! >:(
Van ambulance bemanning ( die ook nog eens beter herkenbaar zijn, heeft de burger een andere verwachting danvan een EHBOŽer. Van ambulance bemanning wordt het beter geaccepteerd dan van de EHBOŽer.
Ook wij gaan erg discreet om met het TTT onderzoek!



 ;D ;D ;D nou, als ik als SO op straat lig, en iemand wil mij met alle goeie wil van de wereld helpen, ga ik echt niet om zijn of haar legitimatie vragen, heb wel wat anders aan mijn hoofd, (bloed ofzo )   ;D ;D ;D


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #68 Gepost op: 8 januari 2006, 12:02:02
nog even n.a.v. de reactie van EHBO-er; ik vind dat er een duidelijk verschil zit tussen een persoon aanraken om bijv. een wond te verzorgen, een voet te verbinden etc. dan een algeheel lichamelijk onderzoek om letsel te beoordelen door een ehv-er bij bijv. een trauma slachtoffer. ;)

Ik heb op de SEH ooit het verwijt gekregen dat ik een ring had laten zitten, nou moest hij er af gezaagd worden.
Als ik de ring, die volgens het s.o. heel moeilijk afging, er afgehaald had was er dik kans dat de heel vervelend uitgepakt was voor de mogelijk gebroken pols.
Waarom kon ik deze keuze maken, juist omdat ik nagegaan ben wat er gebeurd is.


Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #69 Gepost op: 8 januari 2006, 12:28:17
Oke Peter dan gaan we het eens anders stellen. ;D

Hoe zou jou vrouw het vinden als ze als slachtoffer op straat ligt,en iemand in burger kleren komt naar haar toe en zegt EHBOŽer te zijn . Helaas kan die zich niet legitimeren. Deze ehboŽer, gaat haar vragen stellen en  gaat haar op haar borstkast duwen en pakt haar ook nog een aan de heupen vast. ::)

Hoe denk je dat je vrouw dit  zal ervaren?
Mijn vrouw in iedergeval als ongewenst! >:(
Van ambulance bemanning ( die ook nog eens beter herkenbaar zijn, heeft de burger een andere verwachting danvan een EHBOŽer. Van ambulance bemanning wordt het beter geaccepteerd dan van de EHBOŽer.
Ook wij gaan erg discreet om met het TTT onderzoek!



Dit is niet relevant voor deze hele discussie.