@jos1961,
het is leuk dat hij misschien
frequent over Kudelstaart komt, we hadden het over aanvliegroutes van Schiphol en helaas ligt die niet over Kudelstaart. Alles wat een directe inzet behoeft mag van die standaard VICTOR arrival/departure afwijken, dat klopt.
Zie hier de kaartjes van de VFR aanvlieg/vertrekroute via VICTOR, DIT is de enige echte aanvliegroute.
Ter aanvullende info, De heli die een voorzorgslanding heeft gemaakt op 1 motor (van de 2) met nog werkende ventilator boven het hoofd is vanuit de richting Amsterdamse Bos in het verlengde van de baan 22 naar de helispot "gegleden". In geval van het uitvallen van beide motoren is elke heli-piloot getraind op het maken van een auto-rotatie landing. Door het loskoppelen van de wieken van de motor, en het naar beneden laten vallen veroorzaakt de luchtverplaatsing dat de wieken een bepaalde snelheid krijgen (net zoals bij een molen) en op een bepaalde hoogte boven de grond wordt de motor weer gekoppeld aan de wieken waardoor de snelheid van de wieken vertaald wordt naar motorsnelheid wat vertaald wordt in het "optrekken"/lift genereren en zo een zachte landing kunnen maken.
EDIT: Hier een filmpje over autorotatie oefeningen met een Bo105
http://video.google.nl/videoplay?docid=3415248885617043553&q=autorotationEDIT: Kaartjes zijn uitsnedes van de officiële kaarten vanaf
www.ais-netherlands/aim