http://visserijnieuws.punt.nl/?id=298635&r=1&tbl_archief=Geen straf, wel kritiek na ramp SL 27
‘Een tuchtrechtelijke maatregel voor de schipper en de machinist van de SL 27 Johannes uit Stellendam voor de ondergang van hun vissersschip is niet van toepassing. Het schip brandde zeer waarschijnlijk uit door oververhitting in de kabelgoot van de machinekamer en dat kunnen we hen niet verwijten.
Maar de raad heeft wel ernstige kritiek op hen wat betreft de bestrijding van de ramp; deze was echt zeer beneden de maat.’ Dat zei mr. U.W. baron Bentinck als voorzitter van de Raad voor de Scheepvaart eind vorige week in zijn uitspraak over de ramp met de SL 27 op 22 juni 2005 ter hoogte van Den Helder.
Schipper en mede-eigenaar Johannes van Seters en zijn machinist/stuurman Roger Padmos verschenen als betrokkenen voor de raad. Verder waren R.H. Pap en A.F.T. Varga van de IVW als getuige-deskundigen aanwezig om hun licht te laten schijnen over deze ramp, die niemand het leven kostte, maar waarbij het schip uitbrandde.
De bemanning bracht het er levend van af dank zij de hulp van niet minder dan zestien te hulp schietende schepen, plus twee heli’s en een vliegtuig.
De sportvissersboot Het Sop was het eerst ter plaatse. Later nam Hr.Ms. Van Nes de leiding van de rampenbestrijding op zich. Dit fregat nam ook de bemanning aan boord, toen het de mannen letterlijk te heet onder de voeten werd en men het volgens de kapitein onderdeks luid hoorde knetteren.
De ramp gebeurde 22 juni 2005, toen de in 1983 gebouwde boomkorkotter halverwege een trek was bij Den Helder. Rond 14.30 uur had schipper Van Seters de wacht. De andere vier bemanningsleden lagen te kooi.
Daar hoorde een van de matrozen een vreemd geluid uit de machinekamer. Het leek of de blower werd gespoeld, maar dat kón niet, want de machinist lag ook te kooi. De matroos snelde naar de brug en riep: ‘Er doet wat op.’ Dat is (Noord-)Zeeuws voor: er is wat aan de hand.
De schipper begon meteen te halen en machinist Roger Padmos spoot in zijn onderbroek richting mk, waar hij de blower hoorde ‘blaffen’. Bij opening van de mk-deur vloog een vlam voorlangs de trap. Padmos naar de brug: ‘Brand in de mk en ik ga er niet meer in.’
Het ging toen allemaal erg snel: de schipper dacht de halon-brandbestrijding te hebben geactiveerd, wat niet waar bleek te zijn, niet alle SOS-afsluiters konden nog worden gesloten, waardoor de hoofdmotor bleef draaien. Omgeven door veel rook verzamelde men zich onder de bak en probeerde per portofoon de Kustwacht te bereiken. Dit lukte pas, toen een matroos met een portofoon in de mast was geklommen.
‘Pas een uur na het uitbreken van de brand’, zoals raadlid E. Bakker opmerkte. En waarom was de halon niet geactiveerd? De schipper: ‘Er was een hendel en ik wist niet precies hoever je die moest overhalen.’
Waarop de getuige-deskundigen van de IVW later opmerkten, dat je minstens met je bemanning met enige regelmaat de handleiding moet doornemen en droog kunt oefenen zonder het gevaar je halon kwijt te raken. Halon mag niet meer worden bijgevuld en moet dan worden vervangen door een milieuvriendelijker systeem. De IVW is helemaal niet tegen halon, integendeel zelfs. Maar VROM wel, zo bleek op de zitting.
Rook en steekvlam
Zowel de IVW als de KLPD heeft gezocht naar de oorzaak van de ramp.
‘Nadat we veel hadden uitgesloten, bleef kortsluiting in de goot voor de elektrische leidingen in de machinekamer de enige optie’, zei inspecteur R.H. Pap. Kortsluiting kan ontstaan door overbelasting van een van de kabels in de goot, maar dan krijg je allereerst (mogelijk giftige) rook. Maar hoe kon het dan, dat de machinist praktisch geen rook zag toen hij de deur van de mk opende, maar wel een steekvlam? En die overbelasting, waardoor kwam dat dan, door weerbarstige visgrond bijvoorbeeld?
Van het laatste had hij niets gemerkt, zei de jonge machinist Padmos op de zitting. Wel kwam hij ten overstaan van raad en de IVW met een nieuw idee ter onderbouwing van kortsluiting: kon het niet zijn dat hij geen rook had waargenomen, doordat de blower de eerste rook nog had weggezogen? En was die vlam niet ontstaan door het openen van de deur? Heel goed mogelijk, zeiden de getuigendeskundigen.
Kabelproblemen
Op de zitting kwam naar voren, dat de bekabeling op schepen (ook in gebouwen trouwens) aandacht verdient, of deze nu nieuw is of oud. Oud is niet eens erg, zeiden de IVW mannen, zolang je er maar niet aan gaat zitten. Raadslid Bakker wees op twee recente rapporten van de Britse MAIB over twee Engelse vissers, die óók vergingen na brand in de bekabeling.
Zeer recent zijn ook de waarschuwende Nederlandse rapporten over de bekabeling van bajesboten. Hier zijn de goedkoopste toegestane pvc leidingen gebruikt, die in principe brandwerend zijn, maar als ze eenmaal branden extreem veel rook en levensgevaarlijke dampen als chloorgas afgeven.
De raad zal in zijn schriftelijke uitspraak uitvoerig ingaan op de brandbestrijding op vissersschepen. De schipper maakte de mondelinge uitspraak, een half uur na de lange zitting, niet meer mee. Afgezien van het feit dat hij aangeslagen was, had hij ook een afspraak bij zijn tandarts op Goeree-Overflakkee, zei hij. En die liet hij niet lopen, omdat hij veel last in zijn mond had.
Zijn schip is naar de sloop en hij beraadt zich over een nieuw of ander schip. Het ligt ook aan de vooruitzichten in de visserij.
Bron : Schuttevaer.