Uit de media 2006

Auteur Topic: Uit de media 2006  (gelezen 372863 keer)

0 gebruikers (en 14 gasten bekijken dit topic.

RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #170 Gepost op: 18 januari 2006, 15:02:14
ROC Eindhoven ontruimd vanwege gaslek
Uitgegeven op woensdag 18 januari 2006 om 14:39:18  

(Novum) - Enkele honderden leerlingen van een Regionaal Opleidingen Centrum (ROC) in Eindhoven zijn geëvacueerd. Bij de brandweer was de melding binnengekomen dat bij de school een gaslek was ontstaan. Een deel van de Frederiklaan, waaraan het ROC is gevestigd, is afgezet. De school ligt vlak bij het Philips Stadion van PSV. Alle hulpdiensten zijn aanwezig bij de school, meldt de brandweer woensdag.

De brandweer zegt dat er sprake is van explosiegevaar. "Daarom is de omgeving afgezet en zijn de leerlingen in veiligheid gebracht", meldt brandweerwoordvoerder Hilde van Asveldt rond 14.00 uur. "Zoals het er nu uitziet, lijkt het inderdaad om een gaslek te gaan."

www.nieuws.nl


Christian010

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,829
Reactie #171 Gepost op: 18 januari 2006, 18:09:28
Arrestant gewond bij vluchtactie

Een 36-jarige arrestant is woensdagmiddag gewond geraakt bij zijn vlucht uit het politiebureau aan de Delftseveerweg in Vlaardingen.
 
De man was aangehouden voor brandstichting en werd in het politiebureau naar een verhoorkamer gebracht. Hij rende een andere kamer in en sprong uit een raam vanaf de tweede verdieping naar beneden.

Door de val liep de man ernstige verwondingen op. Een team van de traumahelicopter kwam ter plekke om medische spoedhulp te verlenen. Vervolgens is hij overgebracht naar het ziekenhuis

Bron: Rijnmond.nl


-:Rein:-

  • Gast
Reactie #172 Gepost op: 18 januari 2006, 19:07:34
Arrestant gewond bij vluchtactie

Een 36-jarige arrestant is woensdagmiddag gewond geraakt bij zijn vlucht uit het politiebureau aan de Delftseveerweg in Vlaardingen.
 
De man was aangehouden voor brandstichting en werd in het politiebureau naar een verhoorkamer gebracht. Hij rende een andere kamer in en sprong uit een raam vanaf de tweede verdieping naar beneden.

Door de val liep de man ernstige verwondingen op. Een team van de traumahelicopter kwam ter plekke om medische spoedhulp te verlenen. Vervolgens is hij overgebracht naar het ziekenhuis

Bron: Rijnmond.nl


Zie ook:
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=11246.220


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #173 Gepost op: 18 januari 2006, 20:39:54
Automobilist rijdt over blusleidingen
  
Den Haag, 17-01-2006
  
Een 46-jarige automobilist uit Den Haag is dinsdag 17 januari omstreeks 2.00 uur in de Elandstraat aangehouden, omdat hij de afzettingen bij de afgebrande school in de Tasmanstraat negeerde. De man reed langs hekken, door het lint heen en over blusleidingen van de brandweer. De automobilist bleek onder invloed van alcohol (260 ugl) achter het stuur te zitten.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #174 Gepost op: 18 januari 2006, 22:08:37
http://www.perssupport.anp.nl/Home/Persberichten/Actueel?itemId=74478

Origineel persbericht.




Remkes verbaasd over ommezwaai voetbalburgemeesters

Minister Remkes (Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties) is verbaasd over het besluit
van de KNVB en van de burgemeesters van gemeenten met een voetbalclub in de eredivisie,
om niet overal pasfoto's van supporters met een seizoenkaart vast te leggen. De
burgemeesters hebben besloten dat in de lokale driehoeken van burgemeester, openbaar
ministerie en politie besloten mag worden af te zien van pasfotoregistratie.

Remkes uit zijn verbazing in een brief aan de voorzitter van de Vereniging van Nederlandse
Gemeenten, de Haagse burgemeester Deetman.
De tekst van de brief volgt hieronder.

- - - - -
Geachte heer Deetman,

Met verbazing heb ik kennis genomen van het gezamenlijke besluit van de burgemeesters met
een eredivisieclub in hun gemeente (hierna: burgemeesters) en de KNVB, om de verplichte
invoering van pasfotoregistratie los te laten ten behoeve van een nieuwe pilot biometrie
en het besluit om de nieuwe competitie-opzet met play-offs goed te keuren voor het
seizoen 2006-2007.

De verplichting voor alle eredivisieclubs om een digitaal pasfotobestand aan te leggen van
seizoenskaarthouders (pasfotoregistratie) was maart 2005, bij de onderhandelingen met de
KNVB over de nieuwe competitie-opzet, een persoonlijk initiatief van de burgemeesters en
een harde eis om in te stemmen met de nieuwe competitie-opzet in seizoen 2005-2006.

Door pasfotoregistratie kunnen clubs ten behoeve van toegangscontrole direct beschikken
over foto's van supporters met een stadionverbod en belangrijker, kunnen relschoppers op
de tribune aan de hand van camerabeelden eenvoudiger worden geïdentificeerd. Uw eis
heb ik destijds ondersteund. De stuurgroep voetbalvandalisme heeft daarom in de
overleggen met de KNVB hard vastgehouden aan onze gezamenlijke eis. Dit heeft ertoe
geleid dat de KNVB en alle eredivisieclubs zich eind april 2005, tijdens een vergadering
van de stuurgroep voetbalvandalisme, hebben gecommitteerd aan de verplichte invoering van
pasfotoregistratie met ingang van seizoen 2006-2007. Daarmee had de KNVB voldaan aan alle
van overheidswege gestelde eisen om instemming met de nieuwe competitie-opzet te
verkrijgen.

Op 6 juli 2005 hebben wij in een persoonlijk gesprek afgesproken, dat wij als
overheidspartijen gezamenlijk op zouden trekken in de onderhandelingen met de KNVB. Bij
eventuele inhoudelijke meningsverschillen zouden de burgemeesters en BZK, desnoods op het
hoogste niveau, voorafgaand aan de stuurgroep overleggen om tot een gezamenlijk standpunt
te komen. Daarbij is eveneens afgesproken dat de stuurgroep besluitvormend is en niet het
burgemeestersoverleg. Om de positie van de burgemeesters binnen de stuurgroep te
versterken, worden deze vertegenwoordigd door een burgemeester zijnde korpsbeheerder, een
burgemeester zijnde geen korpsbeheerder en op uw verzoek is daaraan toegevoegd een
vertegenwoordiger van de wethouders Sport. De VNG fungeert als ambtelijke ondersteuning
van deze drie partijen.
Deze afspraken zijn over en weer schriftelijk bevestigd en zijn in overleg met de VNG eind
2005 ook zo opgenomen in het nieuwe Beleidskader bestrijding voetbalvandalisme 2005. De
positie van wethouder Sport binnen de stuurgroep is tot op heden nog vacant.

Aan het begin van het seizoen 2005-2006 startten RBC Roosendaal, NAC Breda en Vitesse met
de invoering van pasfotoregistratie. Deze clubs zijn een seizoen eerder gestart dan
afgesproken, om te onderzoeken welke invoeringsmethode van pasfotoregistratie het meest
efficiënt is. Om de invoering van pasfotoregistratie bij de overige eredivisieclubs
met zo min mogelijk logistieke problemen te kunnen starten, moet uiterlijk 1 februari
2006 een zo efficiënt mogelijke invoeringsmethode bekend zijn.
Omdat clubs niet enthousiast waren om pasfotoregistratie als experiment al in 2005-2006 in
te voeren, heb ik april vorig jaar toegezegd om de clubs die mee wilden doen aan het
experiment, een deel van de onkosten voor invoering van pasfotoregistratie te vergoeden.
Dit om onze gezamenlijke wens tot goede invoering van pasfotoregistratie te ondersteunen.

Vanwege de late besluitvorming over de invoering van pasfotoregistratie (mei 2005), zijn
de drie clubs er niet in geslaagd een representatief percentage pasfoto's van hun
seizoenkaarthouders te ontvangen. Dit kwam vooral doordat de aanvraagprocedure voor
seizoenskaarten bij alledrie de clubs al in gang was gezet en een groot aantal supporters
hun seizoenskaart al had ontvangen. Hen achteraf verplichten een pasfoto in te leveren had
weinig resultaat.
De drie clubs hebben hun pasfotobestand echter niet gebruikt, vanwege het geringe aantal
beschikbare pasfoto's, de slechte kwaliteit van de ingeleverde pasfoto's en het geringe
aantal incidenten dat bij de clubs heeft plaatsgevonden. Daarom deel ik de conclusies van
het COT niet en blijf ik van mening dat pasfotoregistratie, mits goed ingevoerd, wel
degelijk zinvol kan zijn.

Op 5 januari jl. heeft u een burgemeestersoverleg bijeen geroepen om het rapport van de
projectrapporteur nieuwe competitie-opzet, de heer Van Schaik, te bespreken. Voorafgaand
aan het burgemeesteroverleg heb ik u laten weten dat ik vast wil houden aan de invoering
van pasfotoregistratie, met name omdat de KNVB nog geen bruikbaar alternatief had
voorgelegd.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #175 Gepost op: 18 januari 2006, 22:08:54
vervolg

Tot mijn verbazing nodigde u de directeur betaald voetbal van de KNVB uit voor het
burgemeestersoverleg en maakte u gezamelijke de afspraak om verplichte invoering van
pasfotoregistratie los te laten, in plaats daarvan een nieuwe pilot biometrie te starten
in 2006-2007 en hiermee impliciet de voortzetting van de nieuwe competitie-opzet goed te
keuren voor het seizoen 2006-2007.
Daarmee houdt u zich niet aan onze afspraak van 6 juli 2005 en zet u de overige leden van
de stuurgroep voetbalvandalisme buitenspel. Na 5 januari heeft u geen contact met mij
gezocht om de beslissing van de burgemeesters toe te lichten en heeft u geen van de
burgemeesters bereid gevonden om met mij te overleggen voorafgaande aan de stuurgroep
voetbalvandalisme van 18 januari. Dat betreur ik, zeker omdat de VNG en BZK een goede en
nauwe samenwerking hadden op dit onderwerp.

Ik houd vast aan het totale pakket aan maatregelen zoals wij maart 2005 hebben afgesproken
met de KNVB, inclusief de verplichte invoering van pasfotoregistratie bij alle
eredivisieclubs. Indien burgemeesters lokaal besluiten pasfotoregistratie niet in te
voeren, zal ik dat niet steunen. Uiteraard behouden burgemeesters hierin een eigen
verantwoordelijkheid en zal ik hun beslissing respecteren.
Ik steun het advies van de projectrapporteur nieuwe competitie-opzet. Het terugdringen van
politie-inzet blijft voor mij een belangrijk punt.

Ik ben van mening dat de verplichte invoering van pasfotoregistratie te snel is losgelaten
ten behoeve van een nieuwe pilot biometrie, temeer daar op dit moment (ook bij de KNVB)
nog geen duidelijkheid bestaat over de inhoud van deze pilot. Op dit moment is zelfs nog
onduidelijk welke vorm van biometrie zal worden toegepast in de pilot. Hieronder wil ik u
een aantal van mijn bezwaren noemen tegen een pilot biometrie. Bezwaren die ik graag met
de burgemeesters had besproken voordat zij hierover afspraken maakten met de KNVB.

- Ik betwijfel of een goede invoering van de pilot mogelijk is per 1 augustus 2006, als op
dit moment vorm en inhoud en doel van de pilot nog onbekend zijn, als niet duidelijk is
welke kosten hieraan zijn verbonden en welke partijen de kosten zullen betalen.
Maatregelen op het gebied van biometrie zullen waarschijnlijk duurder zijn dan
pasfotoregistratie. De KNVB heeft altijd gesteld dat voor een goede invoering van (een
relatief eenvoudiger maatregel als) pasfotoregistratie, alle bovengenoemde factoren
uiterlijk eind januari voorafgaand aan het seizoen van invoering helder moeten zijn.
- Net als bij pasfotoregistratie zullen supporters voor de toepassing van biometrie
allerlei persoonsgegevens moeten registreren bij de club. Het vele werk dat dit met zich
meebrengt was een van de grootste bezwaren van clubs tegen pasfotoregistratie.
- De pilot biometrie richt zich uitsluitend op verbeteren van toegangscontrole, terwijl de
meerwaarde van pasfotoregistratie vooral lag in het identificeren van relschoppers met
behulp van camerabeelden. Clubs hadden hiermee zelf een instrument om relschoppers te
identificeren en hoefden daardoor minder beroep te doen op de middelen en capaciteit van
de politie.
- Gebruik van biometrische toepassingen lijkt mij alleen bruikbaar bij een 1 op 1
kaartverkoop, welke uitsluitend verplicht is bij categorie C-risicowedstrijden, terwijl
pasfotoregistratie in alle gevallen bruikbaar is. Het gebruik van biometrische
toepassingen kan mijns inziens leiden tot een persoonsgebonden kaartverkoop. Ik betwijfel
of clubs en supporters dit ondersteunen, aangezien dit een dalende kaartverkoop tot gevolg
zal hebben. De persoonsgebonden clubcard is eind jaren '90 door alle ketenpartners met
klem afgewezen.
- De KNVB heeft tot voor kort altijd gesteld dat biometrische toepassingen nog niet zover
zijn ontwikkeld, dat deze bruikbaar zijn in een voetbalstadion. Dit zou mogelijk in de
toekomst een optie zijn. Ik betwijfel of biometrie nu opeens wel zover is ontwikkeld, dat
dit praktisch bruikbaar is in een voetbalstadion waar in beperkte tijd vele duizenden
mensen toegelaten moeten worden.

Ik vrees dat een pilot biometrie door overhaaste invoering zal mislukken, waardoor het
gebruik van biometrie daarna langere tijd niet bespreekbaar zal zijn voor clubs en
supporters. Ik had dit traject liever gezamenlijk met u, in een ander tempo ingezet.
Vanwege mijn twijfels aan de haalbaarheid van een pilot biometrie, kan ik deze niet
steunen. Ik zal niet participeren in de begeleiding van de pilot en ook geen budget
beschikbaar stellen voor de pilot. Ik zal de ontwikkelingen van afstand volgen. Aangezien
de burgemeesters en KNVB gezamenlijk hebben besloten tot deze pilot als alternatief voor
pasfotoregistratie, ga ik ervan uit dat de VNG de pilot zal begeleiden in samenwerking
met de KNVB.

Ik hecht sterk aan een goede samenwerking met de burgemeesters bij de bestrijding van
voetbalvandalisme, zoals de laatste jaren ook het geval is geweest. Door de stuurgroep
voetbalvandalisme zijn daardoor goede resultaten geboekt. De burgemeesters zijn binnen de
stuurgroep vertegenwoordigd door burgemeester Knip, die u kortgeleden heeft benoemd als
nieuwe vertegenwoordiger van de burgemeesters met een BVO in hun gemeente, door
burgemeester Vreeman als vertegenwoordiger van het Korpsbeheerdersberaad, door een nog
aan te stellen wethouder Sport en door mw. Pels Rijcken namens de VNG. Ik verwacht dat u
met deze vertegenwoordiging de belangen en wensen van de burgemeesters krachtig kunt
inbrengen in de discussies binnen de stuurgroep.

Zoals afgesproken op 6 juli jl. ben ik gaarne bereid met burgemeester Knip of met u te
overleggen over een gezamenlijk in te nemen standpunt binnen de stuurgroep.

Een afschrift van deze brief stuur ik aan de leden van de stuurgroep voetbalvandalisme.

DE MINISTER VAN BINNENLANDSE ZAKEN EN KONINKRIJKSRELATIES,

J.W. Remkes


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #176 Gepost op: 18 januari 2006, 22:13:59
http://www.dvhn.nl/nieuws/noorden/groningen/article224550.ece

De buurman is sneller dan de brandweer...

Gepubliceerd op 18 januari 2006, 21:25
Laatst bijgewerkt op 18 januari 2006, 21:29
veendam -  Sneller dan de brandweer. Dat kan bijna niet. Of toch? Als je zelf brandweerman bent wel. Gerrit Schoonbeek uit Veendam bewees dat woensdagavond. De vrijwilliger van de Veendammer brandweer stond omstreeks acht uur uit het raam te kijken en zag tot zijn schrik hoe bij de achterburen aan de Marne een regen van vonken uit de schoorsteen omhoog spoot. Het begin van een schoorsteenbrand die grote gevolgen had kunnen hebben.

"Ik ben naar buiten gerend en heb bij hen aangebeld. Ze hadden de open haard aan, maar hadden niet in de gaten dat de schoorsteen in brand stond", zegt de alerte brandweerman twintig minuten later terwijl hij omhoogkijkt hoe zijn collega's de nog steeds rokende schoorsteen schoonvegen. Naast het huis ligt een hoop roodgloeiende as eveneens hevig te roken.

Nadat hij de buren gewaarschuwd had, sprong de brandweerman meteen in zijn auto om naar de brandweerkazerne te racen om de brandweerauto te halen. De buurvrouw alarmeerde ondertussen via 112 de rest van de dienstdoende brandweerlieden in Veendam. Uiteraard was Schoonbeek er sneller dan zijn collega's. Met een blusvoertuig en de ladderwagen rukten ze uit om de klus in luttele minuten te klaren. "Gelukkig maar. Ik had niet graag gezien dat er hier woningen afgebrand waren", zegt Schoonbeek.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #177 Gepost op: 18 januari 2006, 23:47:35
http://www.nos.nl/nos/artikelen/2006/01/art0000200607EC.html

18 Januari 2006   21:56
Negen jaar cel voor chili con pink

SAN JOSE Een Amerikaans koppel is tot negen jaar cel veroordeeld omdat ze de fastfoodketen Wendy's probeerden af te persen. Het tweetal had een mensenvinger in een schaal chili con carne gestopt. Wendy's, de derde hamburgerketen van de VS, leed enorme schade door de vinger.

De vrouw was zeer berouwvol tegenover de Californische rechter."Wendy's is altijd de favoriete eettent van mijn hele familie geweest", zei ze in tranen.

De man moet zelfs twaalf jaar zitten. Hij krijgt nog drie jaar omdat hij een vorige vrouw al jaren geen alimentatie heeft betaald. Een collega van hem had de vinger in een machine verloren.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #178 Gepost op: 19 januari 2006, 09:02:49
„Agent moet er beschaafd uitzien”

AMSTERDAM - Piercings, oorbellen, zichtbare tatoeages, een wilde haardos en vieze schoenen zijn binnenkort taboe voor Amsterdamse agenten.
Dat zegt hoofdcommissaris Welten van de Amsterdamse politie in het nummer van HP/De Tijd dat woensdag is verschenen. Welten begint een offensief om de agenten van zijn korps er voortaan beschaafd uit te laten zien. „Binnenkort zal ik op een bijeenkomst mijn plannen op dit terrein ontvouwen voor het Amsterdamse korps.”
Volgens de hoofdcommissaris begint een beschaafde samenleving bij het politiekorps zelf. „Hoe kun je de omgeving controleren en aanspreken op beschaving, als je er zelf niet beschaafd uitziet?” Lang haar is voortaan ongewenst, zegt hij in het interview. „Gewoon kort geknipt, en haar „niet wild op de kop”, zoals ze dat in Groningen zeggen. Voor de vrouwen met lang haar geldt dat ze dat beter kunnen opsteken. En ja, het zou aardig zijn als men af en toe eens de schoenen poetst.”
Welten merkte dat een beschavingsoffensief goed werkte bij onverzorgde Groningse agenten toen hij daar aantrad als korpschef. „Het eerste wat ik daar deed was spiegels plaatsen bij de ingang van de kleedkamers. Daarboven stond de tekst: „Zo ziet de burger u!” Naast die spiegels stonden dan poppen, een man en een vrouw, ware toonbeelden van zoals het naar mijn gevoel hoorde.”

Ook verwacht Welten dat de paar te dikke agenten binnen het Amsterdamse korps gaan afvallen. „Ik hoop dat er door het beschavingsoffensief een sfeer ontstaat waarin men elkaar aanspreekt op het uiterlijk en corrigeert. Dus dat men zelf beter op z’n eetpatroon let en op fitness gaat.”
De Amsterdamse Politie Vakorganisatie (APV) vindt het beschavingsoffensief een goede zaak. „Met een pet op en een uniform aan moet je er netjes uitzien”, aldus een woordvoerder. „Het is goed voor de herkenbaarheid.” Volgens de politiebond zijn de regels niet nieuw. „Het beleid over piercings is al een paar jaar oud. En we weten hoe Welten erover denkt door zijn tijd in Groningen.” De hoofdcommissaris zal het beleid tijdens een korpsbijeenkomst vandaag alleen nog eens extra benadrukken, verwacht de APV.
www.refdag.nl

Complimenten voor Welten  ;)


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #179 Gepost op: 19 januari 2006, 11:41:49
Man komt om onder betonblok

Uitgegeven: 19 januari 2006 11:12

DEVENTER - Bij de bouw van het ziekenhuis in Deventer is donderdagochtend een man om het leven gekomen. Samen met een collega was hij bezig met het plaatsen van betonblokken in de bouwput. Een betonblok viel op hem. Het slachtoffer overleed ter plekke, aldus een woordvoerder van de politie.

(meer volgt)

www.nu.nl

1  0800482  08:58:47 19-1-2006  Prio 1 NICO BOLKESTEINLAAN DEVENTER Ongeval/Ongeval Bedrijf/Hulpverlening (HV Opschaling: hvh,speccontainer) (Waarin Bekneld ?: instorting)   BRW NOG Deventer (Blusploeg 1)
1  0802454  08:58:18 19-1-2006  Prio 1 NICO BOLKESTEINLAAN DEVENTER Ongeval/Ongeval Bedrijf/Hulpverlening (HV Opschaling: hvh,speccontainer) (Waarin Bekneld ?: instorting)   BRW NOG Deventer TS 740
1  0802444  08:58:18 19-1-2006  Prio 1 NICO BOLKESTEINLAAN DEVENTER Ongeval/Ongeval Bedrijf/Hulpverlening (HV Opschaling: hvh,speccontainer) (Waarin Bekneld ?: instorting)   BRW NOG Deventer HA 26-763
1  0802440  08:58:18 19-1-2006  Prio 1 NICO BOLKESTEINLAAN DEVENTER Ongeval/Ongeval Bedrijf/Hulpverlening (HV Opschaling: hvh,speccontainer) (Waarin Bekneld ?: instorting)   BRW NOG Deventer ABH 26-950
1  0802082  08:58:18 19-1-2006  Prio 1 NICO BOLKESTEINLAAN DEVENTER Ongeval/Ongeval Bedrijf/Hulpverlening (HV Opschaling: hvh,speccontainer) (Waarin Bekneld ?: instorting)   BRW NOG Deventer (2e Bezetting HW)
1  0801982  08:58:18 19-1-2006  Prio 1 NICO BOLKESTEINLAAN DEVENTER Ongeval/Ongeval Bedrijf/Hulpverlening (HV Opschaling: hvh,speccontainer) (Waarin Bekneld ?: instorting)   BRW NOG Deventer (Bezetting HW)
1  0800482  08:58:18 19-1-2006  Prio 1 NICO BOLKESTEINLAAN DEVENTER Ongeval/Ongeval Bedrijf/Hulpverlening (HV Opschaling: hvh,speccontainer) (Waarin Bekneld ?: instorting)   BRW NOG Deventer (Blusploeg 1)
 :o