http://www.perssupport.anp.nl/Home/Persberichten/Actueel?itemId=74478Origineel persbericht.
Remkes verbaasd over ommezwaai voetbalburgemeesters
Minister Remkes (Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties) is verbaasd over het besluit
van de KNVB en van de burgemeesters van gemeenten met een voetbalclub in de eredivisie,
om niet overal pasfoto's van supporters met een seizoenkaart vast te leggen. De
burgemeesters hebben besloten dat in de lokale driehoeken van burgemeester, openbaar
ministerie en politie besloten mag worden af te zien van pasfotoregistratie.
Remkes uit zijn verbazing in een brief aan de voorzitter van de Vereniging van Nederlandse
Gemeenten, de Haagse burgemeester Deetman.
De tekst van de brief volgt hieronder.
- - - - -
Geachte heer Deetman,
Met verbazing heb ik kennis genomen van het gezamenlijke besluit van de burgemeesters met
een eredivisieclub in hun gemeente (hierna: burgemeesters) en de KNVB, om de verplichte
invoering van pasfotoregistratie los te laten ten behoeve van een nieuwe pilot biometrie
en het besluit om de nieuwe competitie-opzet met play-offs goed te keuren voor het
seizoen 2006-2007.
De verplichting voor alle eredivisieclubs om een digitaal pasfotobestand aan te leggen van
seizoenskaarthouders (pasfotoregistratie) was maart 2005, bij de onderhandelingen met de
KNVB over de nieuwe competitie-opzet, een persoonlijk initiatief van de burgemeesters en
een harde eis om in te stemmen met de nieuwe competitie-opzet in seizoen 2005-2006.
Door pasfotoregistratie kunnen clubs ten behoeve van toegangscontrole direct beschikken
over foto's van supporters met een stadionverbod en belangrijker, kunnen relschoppers op
de tribune aan de hand van camerabeelden eenvoudiger worden geïdentificeerd. Uw eis
heb ik destijds ondersteund. De stuurgroep voetbalvandalisme heeft daarom in de
overleggen met de KNVB hard vastgehouden aan onze gezamenlijke eis. Dit heeft ertoe
geleid dat de KNVB en alle eredivisieclubs zich eind april 2005, tijdens een vergadering
van de stuurgroep voetbalvandalisme, hebben gecommitteerd aan de verplichte invoering van
pasfotoregistratie met ingang van seizoen 2006-2007. Daarmee had de KNVB voldaan aan alle
van overheidswege gestelde eisen om instemming met de nieuwe competitie-opzet te
verkrijgen.
Op 6 juli 2005 hebben wij in een persoonlijk gesprek afgesproken, dat wij als
overheidspartijen gezamenlijk op zouden trekken in de onderhandelingen met de KNVB. Bij
eventuele inhoudelijke meningsverschillen zouden de burgemeesters en BZK, desnoods op het
hoogste niveau, voorafgaand aan de stuurgroep overleggen om tot een gezamenlijk standpunt
te komen. Daarbij is eveneens afgesproken dat de stuurgroep besluitvormend is en niet het
burgemeestersoverleg. Om de positie van de burgemeesters binnen de stuurgroep te
versterken, worden deze vertegenwoordigd door een burgemeester zijnde korpsbeheerder, een
burgemeester zijnde geen korpsbeheerder en op uw verzoek is daaraan toegevoegd een
vertegenwoordiger van de wethouders Sport. De VNG fungeert als ambtelijke ondersteuning
van deze drie partijen.
Deze afspraken zijn over en weer schriftelijk bevestigd en zijn in overleg met de VNG eind
2005 ook zo opgenomen in het nieuwe Beleidskader bestrijding voetbalvandalisme 2005. De
positie van wethouder Sport binnen de stuurgroep is tot op heden nog vacant.
Aan het begin van het seizoen 2005-2006 startten RBC Roosendaal, NAC Breda en Vitesse met
de invoering van pasfotoregistratie. Deze clubs zijn een seizoen eerder gestart dan
afgesproken, om te onderzoeken welke invoeringsmethode van pasfotoregistratie het meest
efficiënt is. Om de invoering van pasfotoregistratie bij de overige eredivisieclubs
met zo min mogelijk logistieke problemen te kunnen starten, moet uiterlijk 1 februari
2006 een zo efficiënt mogelijke invoeringsmethode bekend zijn.
Omdat clubs niet enthousiast waren om pasfotoregistratie als experiment al in 2005-2006 in
te voeren, heb ik april vorig jaar toegezegd om de clubs die mee wilden doen aan het
experiment, een deel van de onkosten voor invoering van pasfotoregistratie te vergoeden.
Dit om onze gezamenlijke wens tot goede invoering van pasfotoregistratie te ondersteunen.
Vanwege de late besluitvorming over de invoering van pasfotoregistratie (mei 2005), zijn
de drie clubs er niet in geslaagd een representatief percentage pasfoto's van hun
seizoenkaarthouders te ontvangen. Dit kwam vooral doordat de aanvraagprocedure voor
seizoenskaarten bij alledrie de clubs al in gang was gezet en een groot aantal supporters
hun seizoenskaart al had ontvangen. Hen achteraf verplichten een pasfoto in te leveren had
weinig resultaat.
De drie clubs hebben hun pasfotobestand echter niet gebruikt, vanwege het geringe aantal
beschikbare pasfoto's, de slechte kwaliteit van de ingeleverde pasfoto's en het geringe
aantal incidenten dat bij de clubs heeft plaatsgevonden. Daarom deel ik de conclusies van
het COT niet en blijf ik van mening dat pasfotoregistratie, mits goed ingevoerd, wel
degelijk zinvol kan zijn.
Op 5 januari jl. heeft u een burgemeestersoverleg bijeen geroepen om het rapport van de
projectrapporteur nieuwe competitie-opzet, de heer Van Schaik, te bespreken. Voorafgaand
aan het burgemeesteroverleg heb ik u laten weten dat ik vast wil houden aan de invoering
van pasfotoregistratie, met name omdat de KNVB nog geen bruikbaar alternatief had
voorgelegd.